بیش از ۴ هزار سالمند زیر چتر حمایتی بهزیستی استان قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۴ هزار و ۸۳۱سالمند در استان از خدمات این نهاد بهره‌مند هستند.

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، گفت: هزار و ۱۸۲سالمند در حوزه اجتماعی و سه هزار و ۶۴۹ نفر در حوزه توانبخشی از خدمات این نهاد بهره‌مند هستند.

به گفته وارثی، سعی شده سالمندان با معلولیت شدید و خیلی شدید‌ی که از نهاد‌های دیگر دریافتی ندارند، از خدمات حمایتی ومعیشتی (مستمری) برخوردار شوند.

او اضافه کرد: ۴۱۰ سالمند در ۸ مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

به گفته او، ۲۰۰ نفر هم از خدمات ۴ مرکز روزانه سالمند بهره‌مند هستند.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: یکی از برنامه‌های دفتر توانمنـد سازی معلولان برنامه توانبخشـی مبتنی برجامعه است که حدود ۹۲۰ نفر از افراد تحت پوشش این برنامه دراستان، بالای ۶۰ سـال است و در طیف سالمنـدان قرار می‌گیرنـد.

وارثی افزود: از طریق برنامه سی بی آر (CBR) سالمندان تحت پوشـش این برنامه در نقاط مختلف روسـتایی و دور افتاده به خدمات مختلف در زمینه سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمند سازی دسترسی پیدا می‌کننـد.

او اضافه کرد: این خـدمات از طریق ارجاع به واحد‌های مربوطه، آموزش افراد و یا مداخله مسـتقیم در سـطح جامعه محلی صورت می‌گیرد.

وارثی گفت: در برنامه سی بی آر اقداماتی در زمینه رفع موانع فیزیکی و نگرشـی انجام می‌شود تا مشارکت اجتماعی سالمندان در جامعه افزایش یابـد.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: همچنین سالانه حدود ۳۰ منزل و وسایل روزمره زندگی افراد سالمند مناسب سازی می‌شوند تا زمینه‌های مشارکت بیشتر آن‌ها در فعالیت‌های خانوادگی و استقلال فردی فراهم شود.

به گفته او، برابرقانون جامع حمایت‌های مالی سازمان، سالمندان دارای معلولیت از خدماتی از جمله هزینه درمان، دفترچه بیمه خدمات درمانی، وسایل کمک توانبخشی و کمک هزینه مناسب سازی استفاده می‌کنند.

وارثی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی معلولان و سالمندان گفت: افزایش کیفیت زندگی معلولان و سالمندان و ارتقاء توانایی افراد دارای معلولیت از طریق آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقاء عملکرد زندگی روزمره و افزایش سطح استقلال فردی و همچنین رعایت عدالت و تسهیل دسترسی به منابع و فرصت‏های اجتماعی از جمله اهداف این طرح است.

نهم مهر ماه به عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.