توافقات جزئی نمایندگان دولت و مخالفان ونزوئلا در مذاکرات مکزیک

رئیس پارلمان ونزوئلا گفت نمایندگان دولت و مخالفان آن در دور جدید مذاکرات خود به توافقاتی جزئی دست پیدا کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، رئیس پارلمان ونزوئلا اعلام کرد مذاکرات بین دولت و مخالفان با هدف حل بحران سیاسی طولانی مدت در این کشور «به توافقاتی جزئی» منجر شده است.

خورخه رودریگز، رئیس پارلمان ونزوئلا به خبرنگاران گفت: دو طرف در مذاکرات مکزیک به توافقاتی برای حل بحران سیاسی و اقتصادی در کشور دست یافتند.

بر اساس گزارش‌ها، مقامات اطلاعاتی در خصوص ماهیت این توافق‌ها ارائه نکردند. یک منبع در هیئت مخالفان به خبرگزاری فرانسه گفته که تاکنون هیچ توافقی در این باره صورت نگرفته است.

مخالفان دولت ونزوئلا امیدوارند از مذاکرات در مکزیکوسیتی برای تضمین انتخابات آزاد و عادلانه منطقه‌ای که در پاییز برگزار می‌شود، استفاده کنند، در حالی که دولت نیکولاس مادورو می‌خواهد تحریم‌های بین المللی علیه کشور خود را کاهش دهد.

گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، در توئیتر خود نوشت: ما در مکزیک به دنبال توافق نجات ملی برای پاسخگویی به شرایط اضطراری، ایجاد شرایط برای انتخابات آزاد و عادلانه و نجات دموکراسی خود هستیم. 

دور جدید مذاکات در مکزیک قرار است تا دوشنبه ادامه داشته باشد. مذاکرات قبلی در این باره تاکنون ناموفق بوده است.

نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان آن، ماه گذشته، ۱۳ اوت در مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک با هدف غلبه بر بحران حاد سیاسی و اقتصادی در این کشور  مذاکراتی را برگزار کردند. بیش از ۱۲ کشور از جمله هلند، روسیه، بولیوی، ترکیه و نروژ در این مذاکرات بودند که نقش تسهیل کننده گفتگوها را داشتند.

 در این مذاکرات، نه رئیس جمهور و نه رهبر مخالفان ونزوئلا در آن شرکت نکردند اما نمایندگان دو طرف موافقت نامه‌ای را امضا کردند که رسما گفت وگو را با میانجیگری نروژ و میزبانی دولت مکزیک آغاز کردند. همچنین طرفین با امضای تفاهم نامه‌ای حاوی نقشه راه موافقت کردند، این تفاهم نامه روند گفتگو را هدایت می‌کند.

نیکلاس مادورو گفته است که مایل است با خوان گوآیدو  فقط در خصوص دستور کار لغو تحریم‌های آمریکا مذاکره کند.

آمریکا و اروپا، ۲۵ ژوئن در بیانیه‌ای مشترک آمادگی خود را برای بازنگری در تحریم‌های ونزوئلا در صورتی که پیشرفت‌هایی در زمینه برگزاری انتخابات معتبر حاصل شود، اعلام کردند. واشنگتن مادورو را به نقض حقوق و تقلب در انتخاب در سال ۲۰۱۸ متهم می‌کند اما مادورو این اتهامات را رد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار