چالش‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش آب

کارشناس حوزه آب گفت: در حال حاضر طرحی تحت عنوان طرح "گاپ" وجود دارد که طرحی یکپارچه و جامع است که در جنوب ترکیه در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سامانی کارشناس حوزه آب در پاسخ به این پرسش که، مشکلات و مسائل کلیدی در اینکه بخش خصوص رغبتی به سرمایه گذاری در صنعت آب پیدا نمی کند، چیست؟ اظهار کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی ارتباط جدی با خصوصی سازی و ورود بخش خصوصی به تمام مباحث توسعه‌ای کشور دارد.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: هر زمانی که با موفقت اصل خصوص سازی با واگذاری بسیاری از شرکت‌ها و تاسیسات در حال پیشروی بود و تولید در کشور توسعه یافت، می توان اطمینان از بحث آب نیز داشت.

کارشناس حوزه آب در پاسخ به این پرسش که، مهمترین اقدامات دولت جدید در صنعت آب چیست؟ گفت: نمونه‌های بسیاری وجود دارد که در کشور‌های اطراف نیز شکل می گیرد از جمله این کشور‌ها می توان به کشور ترکیه اشاره کرد که ما در بخش معافیت مالیاتی، بیمه، مشوق‌های انرژی، تقبل بخشی از هزینه‌ها توسط دولت، بحث تحویل زمین رایگان، تشویق سرمایه گذاری، بحث بانک‌ها و تعامل آنان با شرکت ها، وام کم بهره و حمایت از کسب و کار روستایی، کار جدی باید انجام دهیم.

او بیان کرد: سرمایه گذاری در صنعت آب با سرمایه گذاری زود بازده از این جهت زمانی که طولانی مدت است و نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد، تفاوت دارد؛ بنابراین بدون ورود دولت به عنوان پشتیبان اصلی نمی شود انتظار ورود سرمایه گذاری پر ریسک را داشت.

سامانی در پاسخ به این پرسش که، آیا بخش خصوصی می‌تواند به طور مستقل برای تولید آب قیمت گذاری کند؟ اظهار کرد: زمانی که آب تولید می‌شود، دولت با نرخ ثابت، خرید تضمینی می کند که این خرید تضمینی تابع، بودجه و بازار است.

او بیان کرد: در حال حاضر طرحی تحت عنوان طرح گاپ وجود دارد که طرحی یکپارچه و جامع است که در جنوب ترکیه در حال اجراست و از ابتدای سرمایه گذاری تا مباحث بهره وری برعهده بخش خصوصی است؛ که بحث فروش آب، بهره برداری از آب در صنعت، کشاورزی و در زمینه‌های مختلف است؛ که اگر این فرآیند به شکل کامل بتوان به بخش خصوصی واگذار کرد. بخش خصوصی میتواند روی سود آن سرمایه گذاری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار