یک میلیون مستاجر در صف انتظار دریافت وام ودیعه مسکن هستند

مدیرکل دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن گفت:یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۰۵ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه معرفی شدند که تاکنون با ۴۵۳ هزار و ۶۸۵ متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه را پرداخت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در حالی به فصل نقل وانتقال و جابه جایی ها نزدیک می شویم که هنوز بسیاری از مستاجران چشم انتظار دریافت تسهیلات ودیعه مسکن خود هستند به طوری که به گفته بسیاری از مستاجران با وجود آنکه چندین ماه هست درخواست وام ودیعه مسکن را داده اند اما هنوز هیچ بانکی در پرداخت تسهیلات همکاری نمی کند و بسیاری از بانک ها به بهانه نبود اعتبارات و نداشتن منابع مالی کافی این تسهیلات را رد می کنند یا چندین ماه متقاضیان را برای دریافت وام معطل نگه میداشتند تا شاید خود متقاضیان از دریافت تسهیلات پشیمان شوند در همین رابطه هم روز گذشته خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در نشست سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که  امیدواریم در الزام شبکه بانکی دستاورد بهتری داشته باشیم اینکه بانک ها می گویند منابع نداریم صحیح نیست و تکالیف مطابق توان هر بانک تعیین شده است.

وی افزود: طبق قانون باید تمامی بانک ها در پرداخت تسهیلات همکاری های لازم را انجام دهند چراکه طبق قانون تمامی بانک ها ملزم به پرداخت تسهیلاتی هستند که برای آنها در نظر گرفته شده است.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده  خادمیان مدیرکل دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن با اشاره به اینکه تاکنون از سوی بانک‌ها تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۵۳ هزار و ۶۸۵ متقاضی پرداخت شده است خواستار تسریع در روند ارایه تسهیلات ودیعه مسکن  طی امسال توسط بانک‌ها شد.

وی  توضیح داد: از ابتدای قانون جهش تولید مسکن به تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تاکنون یک میلیون و ۷۰۸ هزار و ۹۰۱ متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن در سامانه tem.mrud.ir نام نویسی کردند که از این میزان یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۵۱ نفر حائز شرایط شناخته شدند و از این میزان نیز یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۰۵ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.

خادمیان با بیان اینکه بانک‌ها تاکنون با ۴۵۳ هزار و ۶۸۵ متقاضی قرارداد امضا کرده و تسهیلات ودیعه مسکن را پرداخت کردند، رقم تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌ها را برای تسهیلات ودیعه مسکن از ابتدای قانون جهش تولید مسکن تاکنون از محل اعتبارات نهضت ملی مسکن معادل ۳۵ هزار میلیاردتومان (همت) عنوان کرد.

وی در مقایسه‌ای روند نام‌نویسی، پالایش و همچنین معرفی واجدان شرایط برای دریافت وام به بانک‌ها را تشریح کرد و گفت: رقم ثبت‌نامی‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در ابتدای فروردین امسال یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۱۸۶ نفر بوده که در همان تاریخ یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۶ نفر حائز شرایط شناخته شده و ۹۴۸ هزار و ۸۵۶ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند. رقم قرارداد منعقد شده برای پرداخت تسهیلات در آن تاریخ معادل ۴۲۸ هزار و ۱۵۹ نفر بود که انتظار می‌رود تا با توجه به نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات و افزایش میزان متقاضیان و نیاز متقاضیان به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، بانک‌ها نسبت به پرداخت این تسهیلات اهتمام بیشتری داشته باشند.

مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از ابتدای قانون جهش تولید مسکن از محل اعتبارات نهضت ملی مسکن معادل ۳۵ هزار میلیاردتومان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد که تاکنون از همین محل تسهیلات پرداخت شده برخی از متقاضیان در حال پرداخت تسهیلات هستند و برخی نیز وام‌ها را تسویه کرده‌اند.

براساس این گزارش با توجه به آنکه هنوز بسیاری از مستاجران موفق به دریافت تسهیلات نشده اند اما میزان نرخ های اجاره بها طبق بررسی های میدانی رشد بیش از 10 تا 20 درصدی داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار