سهم زنان شهرستان بوشهر در شوراها، بیش از دیگر نقاط استان است

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: از مجموع ۲۴ کرسی شورای اسلامی در چهار شهرِ شهرستان بوشهر، ۱۰ کرسی یعنی ۴۱.۶۷ درصد متعلق به زنان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خسرو دهقانی مدیرکل انتخابات و تقسیمات کشوری و دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر بیان کرد: با برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد، ۴۲۶ شورای شهر و روستا در استان بوشهر با هزار و ۴۶۰ عضو اصلی تشکیل شد که از این تعداد  هزار و ۳۸۰ عضو منتخب مرد (۹۴.۵۲ درصد) و ۸۰ عضو (۵.۴۸ درصد) زن هستند.

او ادامه داد: از مجموع ۲۱۰ کرسی شورای شهر ۱۹۱ نفر مرد (۹۱ درصد) و ۱۹ نفر معادل ۹ درصد زن هستند.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر افزود: از این ۱۹ نفر ۱۰ نفر در شهرستان بوشهر، ۳ نفر شهرستان دشتستان، ۳ نفر شهرستان گناوه، یک نفر شهرستان کنگان، یک نفر شهرستان تنگستان و یک نفر نیز شهرستان جم هستند و در شورا‌های شهر شهرستان‌های دشتی، دیر، عسلویه و دیلم هیچ یک از زنان به شورای شهر راه نیافتند.

دهقانی با اشاره به نسبت جنسیت اعضای منتخب با توجه به کرسی‌های شوراها، نیز گفت: از مجموع ۲۴ کرسی شورا در چهار شهرِ شهرستان بوشهر ۱۰ کرسی زنان به خود اختصاص یافته است که رقم قابل توجه ۴۱.۶۷ درصد کرسی‌ها را شامل می‌شود و از این لحاظ شهرستان بوشهر به احتمال در میان شهرستان‌های کشور پیشرو قلمداد می‌شود.

اکثر اعضای شورای شهر عالی‌شهر زن هستند

او عنوان کرد: همچنین از شهر بوشهر۳ منتخب زن، شهر گناوه ۲ منتخب و شهر‌های کنگان و اهرم هرکدام یک منتخب زن به شورای مراکز شهرستان‌ها راه یافته اند و در ۶ مرکز شهرستان دیگر منتخب زن وجود ندارد.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: در شهر‌های عالی‌شهر ۳ نفر، خارگ ۲ نفر، چغادک ۲ نفر (شهرستان بوشهر)، و شهر‌های آبپخش، کلمه، وحدتیه (شهرستان دشتستان)، شهر انارستان (شهرستان جم) و شهر بندر ریگ (شهرستان گناوه) هرکدام یک بانو به شورای شهر‌ها راه یافته‌اند.

دهقانی افزود: شهرستان‌های بوشهر و گناوه تنها شهرستان‌هایی هستند که در شورای همه شهر‌های آن بانوان حضور دارند و شهر جدید عالی‌شهر تنها شهر استان است که اکثریت اعضای منتخب آن را زنان تشکیل می‌دهند و از ۵ عضو منتخب ۳ عضو زن (۶۰ درصد) هستند.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: پس از شهرستان بوشهر، در شهرستان گناوه ۲۵ درصد کرسی‌های شورای شهر به زنان اختصاص دارد، و شهرستان تنگستان ۶.۶۷ درصد، شهرستان دشتستان ۶.۳۸ درصد کرسی‌ها و شهرستان جم ۵ درصد کرسی‌های شورای شهر  متعلق به زنان است.

۵ درصد اعضای شورای روستاها متعلق به زنان است

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر درباره منتخبین شورای روستایی نیز بیان کرد: در مجموع ۶۱ کرسی (حدود ۵ درصد) از هزار و ۲۵۰ کرسی شورا‌های روستایی در اختیار زنان  قرار دارد که نسبت به دوره قبل ۳ عضو کمتر شده است.

دهقانی با اشاره به اینکه از این نظر شهرستان گناوه با ۹.۷۱ درصد کرسی‌ها (۱۰ عضو) در صدر قرار دارد، افزود: در  شهرستان دشتستان ۱۷ عضو (۵.۲۰ درصد)، شهرستان کنگان با ۲ عضو (۶.۴۵ درصد)، شهرستان دشتی ۱۱ عضو (۶.۰۸ درصد)، شهرستان دیر با ۳ عضو (۵.۳۶ درصد) و در شهرستان جم ۹ عضو (۶.۰۸ درصد)شوراهای روستایی را زنان تشکیل می‌دهند. شهرستان‌های عسلویه و دیلم نیز تنها شهرستان‌هایی هستند که زنان در هیچ یک از کرسی‌های شورای شهر و روستا سهمی ندارند.

او گفت: در مجموع شهرستان بوشهر با ۱۳.۶۳ درصد و شهرستان گناوه با ۱۱.۳۰ درصد، بیشترین منتخبان زن را در شورای شهر و روستا به خود اختصاص داده‌اند.

ترکیب سنی منتخبان شورا چگونه است؟

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر درباره ترکیب سنی منتخبین هم گفت: در مجموع حضور جوانان تا ۳۵ سال در شورا‌های روستا بیشتر از شورا‌های شهر است به طوری که ۵ درصد منتخبین شورای شهر زیر ۳۰ سال هستند اما این آمار در شورای روستا ۷ درصد است، همچنین سهم منتخبین ۳۰ تا ۳۵ سال در شورای شهر ۱۳ درصد و در شورای روستا ۱۶ درصد است.

دهقانی در خصوص سایر شاخص‌های سنی نیز عنوان کرد: ترکیب سنی ۳۶ تا ۴۰ سال در شورای شهر ۲۱ درصد و شورای روستا ۲۰ درصد، ۴۱ تا ۴۵ سال شورای شهر ۱۷ درصد و شورای روستا ۱۸ درصد، ۴۶ تا ۵۰ سال در شورای شهر ۱۵ درصد و شورای روستا ۱۶ درصد، ۵۱ تا ۵۵ سال شورای شهر ۱۶ درصد و شورای روستا ۱۱ درصد، ۵۶ تا ۶۰ سال در شورای شهر ۱۰ درصد و شورای روستا ۶ درصد، ۶۱ تا ۶۵ سال شورای شهر یک درصد و شورای روستا ۳ درصد و ۶۶ تا ۷۰ سال شورای شهر یک درصد و شورای روستا ۲ درصد است.

مدرک تحصیلی اعضای شوراها چیست؟

او در خصوص تحصیلات منتخبین شورای شهر و روستا نیز اعلام کرد: ۸ درصد منتخبین شورای شهر و ۲۳ درصد منتخبین شورای روستا دیپلم، ۱۳ درصد منتخبین شورای شهر و ۱۱ درصد شورای روستا مدرک کاردانی و ۵۶ درصد متخبین شورای شهر و ۲۱ درصد شورای روستا مدرک کارشناسی و ۲۰ درصد منتخبین شورای شهر و ۴ درصد شورای روستا مدرک کارشناسی ارشد دارند، همچنین ۳ عضو شورای شهر و ۲ عضو شورای روستایی استان دارای مدرک دکتری هستند.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر با اشاره به ترکیب اعضای ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز گفت: در مجموع ۴۰ شورای شهر و ۳۸۶ شورای روستا در استان تشکیل شده است که از ۴۰ شورای شهر ۳۶ شورا پنج نفره با ۱۸۰ عضو، ۳ شورا هفت نفره (برازجان، گناوه و کنگان) با ۲۱ عضو و یک شورا نیز ۹ نفره (مرکز استان) است و در شورا‌های روستایی نیز در مجموع ۴۶ شورای ۵ نفره با ۲۳۰ عضو و ۳۴۰ شورای سه نفره با هزار و ۲۰ عضو تشکیل شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.