تاکید کشور‌های شرکت کننده در نشست برلین بر خروج نظامیان خارجی از لیبی

در بیانیه پایانی نشست بین المللی برلین درباره لیبی، تمامی طرف‌ها بر خروج نظامیان خارجی از این کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دومین نشست بین المللی درباره لیبی به میزبانی آلمان با توافق بر سر خروج نیرو‌های خارجی از این کشور پایان یافت.

بر این اساس، نمایندگان ۱۶ کشور و ۴ سازمان بین‌المللی در نشست امروز درباره لیبی که دومین نشست به میزبانی آلمان محسوب می‌شد، حضور داشتند. در بیانیه پایانی این اجلاس تاکید شد خروج نیرو‌های خارجی باید بر اساس توافق‌نامه آتش‌بس در ماه اکتبر / آبان ۱۳۹۹ به طور کامل و بدون تعلل بیشتر انجام شود.

در نشست برلین موضوع برگزاری انتخابات آزاد و سراسری در لیبی در ۲۴ دسامبر / سوم دی امسال مطرح شد. در عین حال، طرفین تاکید داشتند هنوز مقدمات و ملزومات برگزاری چنین انتخاباتی فراهم نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در پیامی ویدیویی به این کنفرانس تاکید کرد «برای برگزاری انتخابات سراسری در لیبی، دولت انتقالی باید تدابیر فوری اتخاذ کند.» وی از مجلس نمایندگان لیبی خواست زمینه‌های حقوقی انتخابات در قانون اساسی را تبیین و قوانین لازم برای این کار را تصویب کند.

نخستین نشست لیبی به میزبانی برلین در ژانویه ۲۰۲۰/ دی ماه ۱۳۹۸ با دعوت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از سران برخی کشور‌های دخیل در موضوع لیبی و نمایندگانی از طرف‌های درگیر برگزار شد. لیبی در شمال آفریقا از سال ۲۰۱۱ و پس از سقوط دیکتاتوری معمر قذافی صحنه درگیری گروه‌های مختلف شد که در یک طرف این درگیری‌ها نظامیان تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر قرار داشتند که بخش بزرگی از شرق و جنوب کشور را در اختیار گرفتند.

بهار امسال گروه‌های درگیر در لیبی با میانجیگری سازمان ملل بر سر تشکیل یک دولت انتقالی که قرار است زمینه برگزاری انتخابات سراسری را فراهم کند، توافق کردند. نیرو‌های ژنرال حفتر از حمایت روسیه، مصر و امارات برخوردارند و نیرو‌های ترکیه به تقاضای دولت قبلی مستقر در طرابلس برای حفاظت از این شهر در مناطق جنوبی لیبی استقرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار