عربستان روابط خود را با سوریه از سر می‌گیرد

منابع خبری گزارش دادند هیئتی سعودی به ریاست رئیس دستگاه اطلاعات این کشور برای دیدار با همتای سوری خود و رئیس جمهور سوریه به دمشق سفر کرده است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رأی الیوم به نقل از منابع بلندپایه دیپلماتیک در سوریه گزارش داد که یک هیئت سعودی به ریاست «خالد الحمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان روز دوشنبه برای دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و علی مملوک رئیس امنیت ملی این کشور به دمشق سفر کرده است.

به گزارش رأی الیوم، در این دیدار، توافق شده است تا بعد از عید فطر این هیئت دوباره به دمشق بازگردد و گفتگو‌های طولانی مدتی را آغاز کنند. به موجب این توافق، سفارت عربستان در دمشق به عنوان اولین گام برای ازسرگیری روابط در همه زمینه ها، بازگشایی خواهد شد.

هیئت سعودی تأکید کرده است که کشورش از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور در کنفرانس سران عرب در الجزایر در صورت برگزاری استقبال می‌کند.

منابع دیپلماتیک سوری تأکید کرده اند که این دیدار نتیجه بخش بوده و یخ روابط میان دو کشور را آب کرده است. هرچند روزنامه گاردین هم امروز به نقل از یک مسئول سعودی گزارش داد که یکی از مسئولان دستگاه اطلاعات عربستان و سوریه در دمشق با یکدیگر دیدار کرده اند.اما تا این لحظه هنوز بیانیه‌ای رسمی از طرف عربستان یا سوریه در تایید یا رد این خبر صادر نشده است.

عبدالباری عطوان سردبیر "رأی الیوم" در گفتگو با شبکه لبنانی "الجدید" این گزارش‌ها را تأیید کرده و گفته است که احتمالا سفارت عربستان در دمشق، پس از عید فطر به طور رسمی افتتاح خواهد شد و در مراسم افتتاحیه، امیر فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان حضور خواهد داشت.

عبدالباری عطوان، گشایش در روابط عربستان و سوریه را به دیدار مسئولان سعودی و ایرانی در عراق مربوط دانسته و تأکید کرده است که در این دیدار دیدگاه‌های دو طرف نزدیک شده و راه را برای بازگشت روابط سعودی با سوریه هموار کرده است.

روابط عربستان و سوریه از سال ۲۰۱۱ به دنبال تعلیق عضویت دمشق در اتحادیه عرب و بحران این کشور، قطع شد و همچنین تعدادی از کشور‌های عربی سفرای خود را از دمشق فراخواندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۲:۵۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
درباره چی
آخرین اخبار