بزرگترین خریداران سلاح، خواستار محدود شدن قدرت نظامی ایران!/ چرا برنامه موشکی کشورمان قابل مذاکره نیست؟

برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس، که از بزرگترین خریداران سلاح در جهان هستند، همگام با آمریکا و رژیم صهیونیستی خواستار محدود کردن قدرت نظامی ایران هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در دیدار اخیر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با «مئیر بن شبات» همتای صهیونیستی او، توافق شد که دو کشور یک کارگروه برای هماهنگی در زمینه مقابله با برنامه موشکی ایران که اخیرا پیشرفت چشمگیری داشته است، ایجاد کنند.

مقامات آمریکایی از جمهوری‌خواه گرفته تا دموکرات و دیپلمات‌ها و ژنرال‌های این کشور طی سال‌های گذشته بارها قدرت موشکی ایران را نشانه رفتند و مدعی شدند که ایران باید این توانایی و ابزار دفاع از خود را در معرض مذاکره قرار دهد. بر اساس اظهارنظرهای رسمی که بن‌مایه اتاق‌های فکر آمریکایی است، آمده: «موشک‌های بالستیک ایران، توانایی ارتش آمریکا و نفوذ این کشور در خاورمیانه را به چالش می‌کشند». در این دست از گزارش‌ها تاکید شده که موشک‌های ایران، نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور در غرب‌آسیا را تهدید می‌کنند.

به تازگی صهیونیست‌ها هم مجددا نگرانی جدی خود را در خصوص پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت آمریکا به برجام، بدون در نظر گرفتن منافع رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده بودند.

اصرار رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی به مذاکره بر سر توانمندی موشکی ایران در حالی مطرح می‌شود که کشورهای منطقه غرب‌آسیا بیشترین دادوستد در حوزه تجهیزات نظامی را داشته‌اند و همواره مورد حمایت کامل آمریکا قرار گرفته‌اند.

افزایش خرید تسلیحات نظامی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که کشور‌های حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر بزرگترین خریدار سلاح در جهان بوده‌اند. طبق گزارش اخیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم «سیپری»، کل هزینه‌های نظامی در سراسر جهان با وجود ویروس کرونا و رکود اقتصادی، نه تنها کاهش نداشته، بلکه در سال ۲۰۲۰، ۲.۶ درصد افزایش داشته و تقریباً به ۲ تریلیون دلار رسیده است.

بنا بر گزارش «سیپری»، کشور‌های خاورمیانه بیشترین میزان افزایش در واردات سلاح را به خود اختصاص داده‌اند؛ و این میزان از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، نسبت به سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، ۲۵ درصد افزایش داشته است.

عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین واردکننده در رده نخست قرار دارد. این کشور در سال‌های اخیر، واردات سلاح خود را ۶۱ درصد و قطر ۳۶۱ درصد افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا ۳۶ درصد از سهم فروش تسلیحات نظامی در جهان را طی ۵ سال اخیر به خود اختصاص داده و در رتبه اول صادرکنندگان سلاح در جهان قرار دارد. پس از آن روسیه و فرانسه به ترتیب در جایگاه دوم و سوم هستند.

آسیا و اقیانوسیه با دریافت ۴۲  درصد از میزان تسلیحات جهانی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، بزرگترین مناطق وارداتی عمده سلاح بودند. «سیمون وزمان»، محقق ارشد سیپری در این باره گفت: «برای بسیاری از کشور‌های آسیا و اقیانوسیه، رشد چین به عنوان یک تهدید نظامی، عامل اصلی افزایش واردات اسلحه در این منطقه است.»

«دیگو لوپس دا سیلوا»، محقق موسسه سیپری، نیز بیان کرد: «با اطمینان می‌توانیم بگوییم که همه‌گیری کرونا تأثیر قابل توجهی در هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۰ نداشته است.»

همانطور که اشاره شد، آمریکا ۳۶ درصد از فروش جهانی اسلحه را درسال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده و به ۹۶ کشور اسلحه فروخته است که تقریبا نیمی از فروش آن به خاورمیانه رسیده است.

هزینه‌های نظامی آمریکا در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، پس از ۷ سال کاهش، برای ۳ سال متوالی افزایش داشته است.

«استالکساندر مارکشتاینر»، محقق موسسه سیپری، گفت: «افزایش اخیر هزینه‌های نظامی آمریکا می‌تواند مربوط به سرمایه‌گذاری‌های سنگین این کشور در پروژه‌های تحقیقاتی و مدرن سازی زرادخانه‌های هسته‌ای و تهیه سلاح در مقیاس بزرگ باشد. همچنین این افزایش نشان‌دهنده نگرانی روز افزون آمریکا از تهدیدات رقبای استراتژیک خود مانند چین و روسیه است.»

غرب‌آسیا، منطقه‌ای ملتهب و متجاوزی به نام رژیم صهیونیستی!

«بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، چند ماه پیش اعلام کرده بود ارتش این رژیم در حال به روزرسانی برنامه‌های عملیاتی خود برای حمله احتمالی آینده به سایت‌های هسته‌ای ایران است.

اظهارات او در حالی بیان شد که دولت بایدن در حال بررسی گزینه‌های خود برای از سرگیری مذاکرات برجام بود. مقامات صهیونیست با احیای این توافقنامه مخالف بوده و آن را برای توقف غنی‌سازی هسته‌ای ایران ناکافی می‌دانند.

مدت‌هاست که منتقدان آمریکایی و صهیونیستی برجام اذعان کرده‌اند این توافقنامه نتوانسته از برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین حمایت از جنبش‌های مقاومت مانند حزب الله جلوگیری کند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چندی پیش در ادعایی گفته بود: «اگر این توافقنامه نتواند ایران را از برنامه هسته‌ای و موشکی خود بازدارد، ما بطور مستقل وارد عمل می‌شویم و ازخود دفاع می‌کنیم.»

یک مقام ارشد سابق آمریکایی در مصاحبه‌ای با «المانیتور» خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «شما به تجهیزات نظامی آمریکا آنقدر احتیاج دارید که به تنهایی نمی‌توانید عملیاتی را علیه ایران انجام دهید و هیچ تضمینی برای موفقیت شما وجود نخواهد داشت. زیرا فاصله تل‌آویو از تهران انقدر زیاد است که حتی معلوم نیست بتوانند موشک‌هایشان را به هدف بزنند.»

این اولین بار نیست که یکی از مقامات صهیونیستی درباره ایران یاوه‌گویی کرده و آن را به حمله یکجانبه تهدید می‌کنند. این ادعا قبلا نیز در دوران اوباما تکرار شده بود و مدام با گزینه‌های نظامی روی میز، ایران را تهدید می‌کردند.

چندی پیش نیز «کنت مک‌کنزی»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، ادعا کرد: «تا زمانی که ایران به حمایت مادی خود از حزب لله و انصارالله ادامه دهد، منطقه ثبات و امنیت نخواهد داشت.»

ترس غربی‌ها از قدرت نظامی ایران، آن‌ها را وادار کرده است تا برای جلوگیری از پیشرفت ایران در زمینه موشکی بالستیک که از سلاح‌های متعارف محسوب می‌شود، اقداماتی انجام دهند.

برای مثال آمریکا قصد دارد متحدان خود در خاورمیانه را از لحاظ دفاعی و موشکی برای مقابله با ایران مجهز کند. زیرا دولت بایدن تمرکز بیشتری روی آسیا دارد. به همین دلیل آمریکا سامانه دفاعی پاتریوت خود را در عربستان مستقر کرده‌است.

«موشه پاتل»، مدیر سازمان پدافند موشکی رژیم صهیونیستی، در ماه دسامبر برای همکاری با متحدان عربی جدید خود در دفاع موشکی علیه یران اعلام آماگی کرده بود.

قدرت موشکی ایران، موضوعی غیرقابل مذاکره!

مقامات رژیم صهیونیستی مدام از بایدن درخواست می‌کنند که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران را که به گفته خود مقامات آمریکایی، اشتباه بوده است، حفظ کند و ادعا کردند که بازگشت به برجام اهرم‌های فشار آمریکا در قبال ایران را از بین خواهد برد.

همچنین صهیونیست‌ها درباره هر معامله بالقوه‌ای که نتواند با پشتیبانی ایران از گروه‌های به ادعای آنان «تروریستی» در منطقه و برنامه موشکی بالستیک ما مقابله کند، ابراز نگرانی کرده‌اند. اما مقامات آمریکایی به آن‌ها اطمینان خاطر داده‌اند و حمایت بی‌دریغ خود را از این رژیم کودک‌کش اعلام کرده‌اند.

از طرفی بعضی مقامات آمریکایی نیز برجام کنونی را یک اقدام دیپلماتیک ضروری، ولی ناکافی می‌دانند و نگران توسعه قدرت نظامی و موشکی و نفوذ کشورمان در منطقه هستند و ادعا می‌کنند دنبال توافقی طولانی‌تر ومحکم‌تر با ایران هستند.

دولت بایدن گفته است که در مذاکرات بعدی پس از حل مسئله هسته‌ای، توانایی‌های موشکی ایران باید لحاظ شود. گویاست آمریکا که بیشترین هزینه نظامی را دارد و بزرگترین صادر کننده تسلیحات نظامی است، قصد ندارد سلاح‌های متعارف ایران را نادیده بگیرد و در صورت دستیابی به توافق مجدد درباره محدود کردن ظرفیت موشکی کشورمان نیز مذاکره خواهند کرد.

اما مسئولان ما و رهبر معظم انقلاب از قبل تصریح کرده‌اند که ایران در مذاکرات برای احیای برجام از مذاکره پیرامون موضوعات برنامه موشکی بالستیک -که حق مسلم کشورمان است- و نفوذ خود در منطقه خودداری می‌کنند.

منابع
(۲۵ اوریل ۲۰۲۱) روند‌های هزینه‌های نظامی جهان، ۲۰۲۰
https://reliefweb.int/report/world/sipri-fact-sheet-april-۲۰۲۱-trends-world-military-expenditure-۲۰۲۰
(۲۸ اوریل ۲۰۲۱) همکاری آمریکا و اسرائیل در برابر موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین ایران
https://www.al-monitor.com/originals/۲۰۲۱/۰۴/intel-us-israel-cooperate-against-irans-missiles-and-drones
(۲۷ اوریل ۲۰۲۱) گفت و گوی امریکا و اسرائیل را در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران
https://www.timesofisrael.com/israeli-us-national-security-advisers-meet-in-dc-to-discuss-iran-deal/
(۱۵ مارس ۲۰۲۱) سیپری: عربستان سعودی بزرگترین وارد کننده اسلحه، امریکا بزرگترین صادرکننده
https://www.dw.com/en/sipri-saudi-arabia-largest-importer-of-arms-us-biggest-exporter/a-۵۶۸۷۲۳۰۷
(۵ مارس ۲۰۲۱) گانتس به دولت بایدن از برنامه‌های به روز شده اسرائیل برای حمله به ایران خبر می‌دهد
https://www.al-monitor.com/originals/۲۰۲۱/۰۳/israel-iran-nuclear-strike-biden-jcpoa.html
(۲۶ اوریل ۲۰۲۱) هزینه‌های نظامی جهانی با وجود همه گیری کرونا افزایش یافته
https://www.dw.com/en/global-military-spending-increases-despite-covid-۱۹-pandemic-report/a-۵۷۳۳۳۵۸۲

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
vahid
۰۸:۴۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
ژاپن یک کشور پیشرفته و ارتش انچنانی هم ندارد ولی سومین ابرقدرت اقتصادی دنیا هست،چرا ما مثل انها نتوانیم باشیم و با هیچ کشوری خصومت نورزیم،چرا ما نباید دست دوستی و صلح به همه(همه)دراز بکنیم،این سیاستهای خصمانه به ضرر ملت ایران هست،البته کدوم سایستمدار به ملت اهمیتی میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
اگر اسلحه را کنار بگذاریم معلومه که دشمن حمله می کند و دشمن کارش را با فریبکاری انجام می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۱ دی ۱۴۰۰
اگه تسلیحات وجنگنده وقدرت نظامی بده وایران نباید داشته باشه ،پس چرا خود آمریکا وقدرتهای غربی خودشون بهترینهاش رو دارند؟؟؟؟؟وچرا بیشترین صادرات سلاح رو در دنیا از آن خود کرده اند ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
عاشق بمب اتمی هستم. در دستور کار قرار بدین........پِلیــــــــــــــــــز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
وزارت خارجه بعنوان مجری سیاست های ابلاغی رهبری را در برجام رعایت نکرد و برای نظام هزینه سنگین درست کرد باید جناب ظریف مواخذه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
من اون موشک آبی رو میخوام که باهاش کله ام رو بزنن.
جایی که ثروت و سرمایه های ملی اینطور ناعادلانه تقسیم میشه و رمین خواری و دست یازی به بیت المال حق یه عده معدودی هست نمیخوام زنده بمانم.
مگه امام علی بیت المال را عادلانه بین همه تقسیم نمیکرد مگه روی دست عقیل داغ نذاشت. حالا طبق کدوم آیین حساب یه عده ای جداست؟
Iran (Islamic Republic of)
آفا علیرضا
۱۵:۱۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به به زنده و برقرار باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
مذاکره درباره قدرت موشکی و دفاعی یعنی خودکشی ، یعنی خیانت ،یعنی نهایت جهل و نادانی و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر سپاه قدرتمند و عزتمند ایران زمین که امنیت و آسایش این کشور رو فراهم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بمب اتم بسازید مثل بمب اتم تزار باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما به جنگنده هایی قوی تر از اف 14 نیاز داریم
اف 313 و کوثر (F4) به تنهایی کافی نیستن

حداقل با چین قرار داد اتحاد بستیم ازشون چند تا جنگنده نوین نسل پنجم بگیریم. یا حداقل آموزش ساختش رو بفهمیم هم کفاف میده
به بمب های اتمی مثل تزار هم نیاز داریم
در ثانی برای قدرت دریایی باید حداقل یک ناوهواپیما بر با جنگنده پیشرفته F14 و F313 هم آماده کنیم
و همین طور راکت انداز های S400 هم باید تهیه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سامانه باور 373 تا حدودی با S400 برابره
ناوهواپیما بر هم برای کشور های مهاجم هستش
ما ناو جنگی و ناوچه می‌سازیم برای دفاع
اما از حق نگذریم جنگنده های ایران باید آپدیت بشه و جنگنده های نوین تر جایگزین بشن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی پرن
۱۴:۲۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
حتی حقیر ترین کشور دنیاهم نباید از مألفه های اصلی قدرتش دست بکشه چه برسه به ایران انرژی هسته ای تجهیزات پیشرفته نظامی مخصوصا موشکهای قاره پیما و از همه مهمتر بمب اتم اینها چیزهایین که اگه کشوری نداشته باشه واقعا هیچی نیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی پرن
۱۴:۲۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
حتی حقیر ترین کشور دنیاهم نباید از مألفه های اصلی قدرتش دست بکشه چه برسه به ایران انرژی هسته ای تجهیزات پیشرفته نظامی مخصوصا موشکهای قاره پیما و از همه مهمتر بمب اتم اینها چیزهایین که اگه کشوری نداشته باشه واقعا هیچی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای این قابل مذاکره نیست که رهبر عزیزمان اجازه نمیدهند وگرنه مسئولان محترم موشک که هیچ قسمتهایی از ایران را هم به بیگانگان می بخشیدند.مثل صنعت هسته ای که تعطیل کردند و با بتن پرکردندو چه خسارتهایی را به کشور وارد کردند.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۳۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه دورو برتون هزاران کفتار محاصره کرده باشن شما ترجیح میدین سلاح دستتون باشه یا پول ؟؟؟؟ یا ترجیح میدین با کفتارها در مورد جونتون مذاکره کنین؟؟؟
چقدر ساده ست کسی که با دشمن خودش در مورد سلاحهاش مذاکره کنه!؟!!!!
این شده قصه مذاکره در مورد برنامه موشکی و منطقه ای ما...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
آدم با ناموس خودش با کسی مذاکره میکنه؟؟؟
سلاح ما کمتر از ناموسمون نیست...وقتی این همه گرگ و کفتار در کمین گاه باشند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر کشوری باید قوی باشه. ایران هم باید قوی باشه. در همه زمینه ها باید قوی باشه چه نظامی و چه اقتصادی و چه علمی و چه فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر ما از لحاظ نظامی قویتر بشیم تهدید برامون بی معنی میشه
و اگر از این هم ضعیف تر بودیم الان همگی برده سعودی و داعشی ها بودیم و خیلی ها هم سرشون از بدنشون جدا بود
در کل هر چه اونا میگن. ما باید برعکسش عمل کنیم حتی بمب اتمی و شیمیایی هم بسازیم که در جنگ قانونی نیست
نمونش دیدیم صدام شیمیایی زد به نظامی و غیر نظامی و کودکانمان را شهید کرد
-
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
رژیم صهیونیستی خیلی هنر کند از پس موشک های دست ساز مبارزان غزه بر بیاید حزب ا.. و ایران پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
کشورپرست
۱۰:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
از نظر من ایران باید بمب اتمی بسازه تا دیگه بهمون گیر ندن
Iran (Islamic Republic of)
کامبیز
۱۰:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما یه کشور مستقلیم و هیچ کشوری حق دخالت در هیچ یک از امور کشورمون رو نداره چه برسه به برنامه موشکی که تضمین امنیت ماست اصلا هیچ کشوری حق دخالت در امور یه کشور مسقل رو نداره ما مگه مثل مثل کره اوکراین و یا ولز و اسکاتلندیم؟ اینجا ایران مسقل و ازاد و سرافراز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
نظری در مورد روسیه و چین نداری ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما که در مورد دخالت چین و روسیه تو ایران حرف میزنید ، اگه به جای این دو کشور ، آمریکا و انگلیس تو ایران دخالت میکردند بازهم در مورد استقلال کشورت غیرتی میشدی؟؟؟؟!!!

یا اگه به جای قرار داد 25 ساله با چین ، با آمریکا قرارداد 25 ساله می بستیم بازم میگفتی کشور رو به آمریکا فروختند؟؟!!!!
چقدر ساده اید که به راحتی طعمه دورغ پراکنی شبکه ایران اینترنشنال و امثال اینا میشید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
قابل توجه ی تمامی دشمن های داخلی و خارجی
بلوک شرق وغرب وتمامی دشمنان
قدرت موشکی ایران، موضوعی غیرقابل مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اسرائیل مثل یک سگ ول کوچه بازار است که با دیدن شیر، از دور پارس می کند و یارا و جرأت جلو آمدن ندارد. طبق مثالی که در قرآن است برای منحرفان، مَثَل صهیونیست های منحرف همچون سگ هار است که اگر به او حمله کنی، دهانش را باز و زبانش را برون خواهد کرد و اگر او را به حال خود واگذاری، باز همین کار را می کند. کلا صهیونیست ها هار هستند و باید با زور و چوب تر مهار شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه احمقانه. این رو به دیپلماسی هم بگید که سپاه و قدرت نظامی ایران قابل. مذاکره نیس که اگر بود الان در یمن کشتار جمعی بیشتری رخ میداد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی دوشیدن شیر از گاوهای شیرده منطقه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر قدرت دفاعی کشور چه موشک و.... قابل مذاکره نیست شما نمیتوانید بلایی که سره لیبی و... آوردید سرماهم بیاورید اگر سلاح بد است شما چرا بیشتر از هر کشور دیگری دارید
آخرین اخبار