صادقی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رابطه مثبت ایران و عربستان به نفع منطقه است

سفیرسابق ایران در عربستان درباره تغییر موضع عربستان در قبال ایران توضیحاتی را ارائه داد.

حسین صادقی سفیر سابق ایران در عربستان در گفت‌ وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روابط ایران و عربستان در طول سال‌های مختلف گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همواره روابط تهران و ریاض با فراز و نشیب‌هایی روبه رو بوده است؛ ما شاهد یک دوره طلایی مناسبات سیاسی دو کشور در آغاز دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودیم که تا دولت اصلاحات این روند ادامه داشت و به اوج خود رسید، در این دوران مناسبات دو کشور در تمامی ابعاد رو به رشد بود، به گونه‌ای که می‌توانیم بگوییم تقریبا تمامی در‌ها به روی ما باز شده بود.

او ادامه داد: یک سری از اتفاقات که در راس آن حمله به سفارت عربستان در تهران بود، موجب شد روابط ایران و عربستان رو به سردی رود؛ متاسفانه این اقدام بهترین خدمتی بود که می‌شد به عربستان کرد.

سفیر سابق ایران در عربستان درباره عوامل تغییر موضع ریاض نسبت به تهران اظهار کرد: عوامل متعددی در تغییر موضع عربستان دخیل بوده که عبارت است از تجاوز سعودی به یمن و فرسایشی شدن جنگ که منجر به تخریب چهره سعودی‌ها در جامعه جهانی شده است؛ جامعه جهانی عربستان را یک کشور متجاوز می‌داند به خصوص که تجاوزش به کشور فقیری صورت گرفته که فجایع انسانی زیادی رقم زده است؛ عامل دوم، روی کار آمدن بایدن در آمریکا و مواضعش در قبال عربستان سعودی است که مهمترین آن عدم حمایت از سعودی‌ها در جنگ یمن بود.

صادقی عامل سوم این تغییر رویکرد را تحولات منطقه دانست و تصریح کرد: عادی شدن مناسبات سیاسی برخی کشور‌های عربی با رژیم اشغالگر صهیونیستی هم در تغییر رویکرد عربستان تاثیر بسزایی داشته است، همچنین عامل چهارم نیاز‌های امنیتی است که پادشاهی سعودی برای اجرای برنامه ۲۰۳۰ که مبتکر آن محمد بن سلمان است، نیازمند برخورداری از امنیت با ثبات است.

وی افزود: عامل پنجم ضرورت برخورداری از ثبات داخلی عربستان و ایجاد یک امنیت پایدار در منطقه است، زیرا ناپایداری امنیت چه در داخل و چه در منطقه آسیب‌های بسیاری زیادی را وارد کرده است.

صادقی تغییر موضع عربستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی ترجیح می‌دهند که از یک رابطه بدون تشنج برخوردار شوند که این رابطه می‌تواند تامین کننده منافع دو کشور در پرتو مناسبات سیاسی و اقتصادی خوب باشد؛ طرفین برای حل هرگونه تنش، بحران و مناقشه‌ای در نهایت باید پشت میز مذاکره بنشینند، به هر حال سعودی‌ها به این جمع بندی رسیده اند که ادامه چنین وضعیتی باتوجه به عواملی که برشمرده ام به نفعشان نیست و باید در رویکردشان تغییر جدی صورت دهند.

سفیر سابق ایران در عربستان بیان کرد: گامی که از سمت عربستان برداشته شده است را می‌توان به عنوان گام مثبت تلقی کرد؛ از طرفی ایران هم همواره آمادگی خودش را اعلام کرده که آماده مذاکره برای حل مناقشات است، حالا وقت آن رسیده که دو کشور مطلق انگاری، نادیده انگاری و حق انگاری را کنار بگذارند و در پی آن باشند که بستر مناسبی را برای ایجاد یک رابطه باثبات و پایدار فراهم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات بین ایران و عربستان آغاز شده است گفت: گفت‌وگو‌هایی صورت گرفته است، اما این گفت‌وگو‌ها به مرحله‌ای که قابل اتکا باشد، نرسیده است امیدواریم که در هفته‌های آتی این گام‌ها برداشته شود.

صادقی درباره چشم انداز گفت‌وگو‌ها بین ایران و عربستان توضیح داد: دو کشور یک راه بسیار سخت و دشواری را پیش رو دارند، ولی با اقدامات سنجیده و اولویت بندی در موضوعات قادر هستند موانع را یکی پس از دیگری برطرف کنند و اگر این اقدامات صورت بگیرد ثمره آن نصیب مردم هر دو کشور، جهان عرب و اسلام و منطقه خواهد شد؛  ایران تا مادامی که روابط مثبتی با عربستان داشت منطقه و خلیج فارس از آرامش قابل توجهی برخوردار بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.