پاک‌مهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نمایندگان مجلس فردا از روند تولید واکسن برکت بازدید می‌کنند/ هیچ نماینده‌ای از مجلس واکسن نزده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره روند تولید و عرضه واکسن‌های چند مرکز تحقیقاتی توضیح داد.

سید محمد پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بازدیدهای هفته گذشته کمیسیون خود از مراکز تولید واکسن کرونا گفت: نمایندگان از دو مرکز تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی و موسسه انستیتو پاستور بازدید کردند و البته در پی راهکارهای تسریع تولید انبوه و عرضه نیز هستند. اتفاقات بسیار خوبی در آینده نزدیک خواهد افتاد و دنیا شاهد تحول در عرصه تولید واکسن از سوی حوزه واکسن سازی و علوم پزشکی ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: در موسسه انستیتو پاستور واکسن نوترکیب و مشترکی با کوبا تولید خواهد شد و فکر می‌کنم آخرین مرحله تست انسانی آن به زودی انجام می‌شود که ظرف دو ماه آینده آماده عرضه به بازار است. به نظر می‌رسد این واکسن پایان فصل بهار و شروع فصل تابستان، با ماهی حدود یک تا دو میلیون دوز عرضه شود و به مرور میزان تولیدش افزایش یابد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: همچنین در موسسه انستیتو پاستور یک نوع واکسن دیگر بر اساس آدنو وایروس و البته تولید داخلی کشور و با تکنولوژی خیلی بالاتر ساخته می‌شود که مرحله تست میمون آن مانده تا وارد تست انسانی شود.

پاک مهر افزود: اگر این واکسن که موثر و دارای ایمنی بالا تولید شود، با انجام مراحل تست‌های انسانی به نظر می‌رسد در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ نویدبخش اتفاقات خوبی باشد.

وی با بیان اینکه واکسن موسسه رازی هم با تکنولوژی داخلی تولید شده است، تصریح کرد: این واکسن نوترکیب و ایمن است که به لحاظ مقایسه با موارد خارجی، بر مبنای مطالعات ایمنی زایی و اثرگذاری بالایی دارد. این واکسن هم در مرحله تست دوم انسانی قرار دارد و وارد فاز دوم شده است که ان‌شاءالله با آمادگی خط تولید، تولیدش بالا خواهد بود و شاید بتوانند در یک خط تولیدشان ۱۰ میلیون دوز و در خط دیگر تولید ۲۴۰ میلیون دوز تولید کنند. طی قراردادی تجهیزات لازم نصب می‌شود و فکر می‌کنم این واکسن به اواخر شهریور۱۴۰۰ برسد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری اینکه نمایندگان کمیسیون خود روز یکشنبه از بنیاد برکت و روند تولید واکسن بازدید خواهند کرد، گفت: به نظر می‌رسد واکسن این بنیاد تا یک ماه آینده وارد بازار ‌شود. واکسن یاد شده تکنولوژی داخلی دارد و فرزندان توانمند رشته های علوم پزشکی و وابسته به آن، توانستند آن را تولید کنند.

پاک مهر افزود: مرحله تست کارآزمایی آخر انسانی واکسن بنیاد برکت هم رو به اتمام است و روند تولید انبوه آن به انجام خواهد رسید. مقدار تولید اولیه‌اش حدود یک تا ۲ میلیون دوز خواهد بود و در ماه‌های بعد این میزان تولید به ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز خواهد رسید.

وی یادآوری کرد که برخی اتفاقات می‌تواند روند تولید و عرضه واکسن را چند روزی جابه‌جا کند.


بیشتر بخوانید


این نماینده مجلس با بیان اینکه بر اساس دستور العمل وزارتخانه بهداشت، اولین گروه دریافت کننده واکسن، گروه درگیر با بیماری از بهیاران، پزشکان، پرستاران، خدمات و... در مراکز بیمارستانی بستری بیماران کرونایی هستند، تأکید کرد: به عنوان یک نماینده مجلس خدا را گواه می‌گیرم، اینکه مسئولی عنوانش نماینده باشد و واکسن زده باشد، دروغ محض است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: واکسیناسیون یکی از راه‌های اصلی ایمن شدن مردم در برابر بیماری است. اولویت نخست ما تولید واکسن داخلی است و تا فرارسیدن زمان آن، خرید واکسن از کشورهای همراه و نه دشمن، مدنظر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
به نظر بنده باید نمایندگان مجلس در اولویت واکسن باشند چون همیشه در جلسات و مجلس حضور دارند و همیشه در مسافرت به شهر خود و بهارستان هستند . با این وجود بهتر می توانند به امورات مردم رسیدگی کنند
آخرین اخبار