این هفته در کمیسیون‌های مجلس؛

تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش بررسی می‌شود/ حضور دو وزیر در کمیسیون اقتصادی برای تنظیم بازار

دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از تاریخ پانزدهم تا هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از تاریخ پانزدهم تا هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ منتشر شد.

کمیسیون‌های خاص

کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس این هفته ادامه بررسی طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را با حضور رئیس کمیته بررسی کننده و مرکز پژوهش ها در دستور خود دارد. 

کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یکشنبه با ادامه بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوز‌های کسب و کار آغاز به فعالیت می‌کند که در این نشست، وزارتخانه‌های اموراقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اتاق ایران، اتاق اصناف، دیوان محاسبات کشور و مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت.

دوشنبه هم نمایندگان این کمیسیون به ارزیابی عملکرد هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب با حضور وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، دیوان محاسبات، اتاق ایران، اتاق تعاون، اتاق اصناف، مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خواهند پرداخت. 

کمیسیون‌های تخصصی

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یکشنبه برنامه‌ها و اهداف کمیسیون در سال جدید را تبیین می‌کنند. به علاوه  تقاضای تحقیق و تفحص تعدای از نمایندگان از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور با حضور رئیس این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارگروه فرهنگ و تربیت اسلامی این کمیسیون هم به به تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی در خصوص عملکرد سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی دانشگاه ها (سمت) با حضور مسئولان این سازمان رسیدگی می‌کنند.

روز سه شنبه بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و همچنین بررسی طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار نمایندگان است.


بیشتر بخوانید


این هفته کمیسیون اجتماعی عملکرد خود و کمیته‌های تخصصی‌اش را در سال گذشته بررسی می‌کند و به تعیین اهداف و اولویت های کاری خود در سال ۱۴۰۰ می‌پردازد. روز سه شنبه هم نمایندگان این کمیسیون  ادامه بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی با حضور دستگاه‌های مربوط در دستور کار خواهند داشت.

نشست با وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت جهت بررسی عملکرد تنظیم بازار در ایام پایانی سال ۱۳۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ و همچنین برنامه‌های پیش رو جهت تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان، نخستین دستور کمیسیون اقتصادی است. 

نشست با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی به منظور بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی کشور و همچنین ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دستور کارهای این کمیسیون در روز سه شنبه است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مرور بر آخرین اخبار و تحولات را در دستور خود قرار داده است.

نمایندگان کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها یکشنبه طرح اصلاح مواد ۱ و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و سه شنبه لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را با حضور نماینده شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان تشکل‌های صنفی-تخصصی و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مورد بررسی قرار می‌دهند.

کمیسیون انرژی ضمن تنظیم برنامه‌ها و دستورکارهای خود در سال جدید، طرح الزامات اجرایی توزیع و عرضه سوخت و CNG در کشور را روز سه شنبه رسیدگی می‌کند.

بررسی وضعیت اقتصادی با محوریت وضعیت درآمدهای کشور و چشم انداز بازار سرمایه با حضور مسئولان ذیربط و دیوان محاسبات کشور در دستور کار یکشنبه، استماع گزارش و بررسی عملکرد منابع و مصارف (دریافت‌ها و پرداخت ها) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و اقدامات به عمل آمده جهت اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و نحوه ادامه اجرای طرح‌های مشارکت عمومی - خصوصی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دستور روز سه شنبه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات است.

ادامه بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان محترم در خصوص اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (اجرای ناقص جزء «یک» بند (ج) تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۳۹۹ موضوع حذف انواع دفترچه‌های کاغذی بیمه) با حضور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در برنامه روز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان قرار گرفته است.

روز سه شنبه هم از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا و تولید و واردات واکسن آن دعوت شده است.

کمیسیون صنایع و معادن ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور و طرح‌های اصلاح ماده ۲۴ قانون معادن مصوب سال ۱۳۷۷ و طرح استفساریه تبصره ۳ ماده ۶ قانون اصلاح معادن مصوب ۱۳۹۰ و طرح اصلاح مواد ۹و ۱۵ قانون معادن با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و اتاق ایران را در برنامه روز یکشنبه و بررسی دو فقره درخواست اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی ارجاعی از هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون در خصوص نقض اجرای مواد ۱۴ و ۱۵ قانون اصلاح قانون معادن با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط، همچنین بررسی طرح قانون یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق ایران را در دستور روز سه شنبه قرار داده است.

دعوت از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جمعیت هلال احمر، اورژانس، ناجا و سایر دستگاه‌ها درخصوص ارائه گزارش عملکرد در نوروز امسال در دستور کار کمیسیون عمران است.

نقد و تحلیل کارنامه عملکرد کمیسیون فرهنگی در سال گذشته از دستور کارهای اعضای این کمیسیون خواهد بود.

ادامه بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی و رسیدگی به لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف برنامه این هفته کمیسیون قضایی و حقوقی است. طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، دستور کار کارگروه حقوق عمومی و بین الملل این کمیسیون است.

بررسی برنامه های کمیسیون در حوزه قانونگذاری و نظارت در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سال جدید، برنامه روز یکشنبه و هم بررسی برنامه های کمیسیون در حوزه قانونگذاری و نظارت در بخش آب و محیط زیست برنامه روز سه شنبه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است.

انتهای پیام/

 

 



 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار