مردم کشور‌های مختلف دنیا چگونه به استقبال بهار می‌روند؟

مردم بسیاری از کشور‌های دنیا با برگزاری مراسم و آیین خاصی، روز اول فصل بهار را به عنوان نماد رویش و تازگی جشن می‌گیرند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فرا رسیدن بهار برای همگان نماد نو شدن و شروعی تازه است. دربسیاری از نقاط جهان آیین و سننی به پاس قدردانی از زمین برای موهبت‌های تازه آن به انسان‌ها برگزار می‌شود.

بسیاری کشور‌های دنیا اولین روز بهار را به عنوان شروع سال جدید خود جشن می‌گیرند و هر کدام با آداب و رسوم خاصی به پیشواز این روز می‌روند که مرور برخی از این سنن خالی از لطف نیست.

انگلیس
همه ساله در ۲۰ مارس، بت پرستان، جادوگران و گردشگران دور هم گرد می‌آیند تا روز اول بهار را جشن بگیرند. نام این جشن ostara برگرفته از نام الهه سپیده نام دوره آنگلوساکسون است. آن‌ها در یک بنای سنگی پیش از سپیده دم گرد هم می‌آیند تا شروع بهار را خوشامد گفته و طلوع آفتاب را بر فراز سنگ‌ها به نظاره بنشینند.

سوئیس

در کشور سوئیس فستیوال بهاری موسوم به «ساعت ۶» برگزار می‌شود که اشاره‌ای به پایان ساعت کاری در ساعت ۶ به جای ۵ به دلیل طولانی‌تر شدن روز‌های بهاری دارد. این روز با آتش زدن آدم برفی جشن گرفته می‌شود، که نماد بیرون راندن سرما و زمستان و استقبال از بهارست.

تایلند

در فاصله ۱۳ تا ۱۵ آوریل فستیوالی بهاری در تایلند برگزار می‌شود. این فستیوال که همراه با آب بازی است مراسمی برای آغاز سال نو است و پاشیدن آب به روی همدیگر نماد شروع سال جدید با پاکی و عاری از آلودگی است. تایلندی‌ها با پاشیدن آب به روی همدیگر بدشانسی را از خود دور کرده و اتفاقات خوب را به زندگی شان دعوت می‌کنند.
بوسنی

فرا رسیدن بهار در کشور بوسنی با فستیوال تخم مرغ جشن گرفته می‌شود. تخم مرغ در بوسنی نماد تولد و شروع زندگی است که با بهار آغاز می‌شود. در این جشن تعداد زیادی تخم مرغ در ظرف بزرگی در خیابان پخته می‌شود و مردم بوسنی با خوردن تخم مرغ‌ها و پریدن در رودخانه آغاز بهار را در کنار هم جشن می‌گیرند.

اسپانیا
یکی از بزرگترین جشن‌هایی که در اسپانیا برگزار می‌شود مربوط به آغاز بهار است. این جشن بزرگ که از ۱۵ تا ۱۹ مارس در شهر والنسیا برگزار می‌شود هزاران نفر را هر ساله مجذوب خود می‌کند. این جشن بزرگ که ریشه تاریخی دارد، با به نمایش گذاشتن صد‌ها مجسمه از رویداد‌های بزرگ آغاز می‌شود. در روز آخر این جشن تمامی مجسمه ها، که در زبان اسپانیایی نینوس نامیده می‌شوند، بجز یکی آتش زده می‌شوند.

ایران
نوروز نام جشن ویژه آغاز بهار در ایران است و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان این روز را جشن می‌گیرند. تقویم ایران شمسی است و اولین روز بهار اولین روز سال جدید ایران محسوب می‌شود. ایرانیان پیش از رسیدن بهار مراسم ویژه خانه تکانی را انجام می‌دهند که نماد زودودن گرد و غبار و کهنگی از سراسر زندگی پیش از رفتن به سال جدید است. هفت سین، با ۷ جز نمادین که با حرف «سین» فارسی آغاز می‌شوند، یکی از آیینی است که ایرانیان خود را ملزم به انجام آن در روز نوروز می‌دانند.

اسکاتلند
اسکاتلندی‌ها نیز آیین مخصوص خود را برای رفتن به پیشواز بهار دارند. در مراسمی که اول مارس در اسکاتلند برگزار می‌شود کودکان اسکاتلندی زنگوله‌های کوچکی را دوان دوان بر بالای سر خود می‌چرخانند که نماد بیرون راندن بدی‌ها و نیرو‌های اهریمنی است.
هند

هولی نام جشن آغاز بهار هندو‌ها است. هندی‌ها آمدن بهار را نماد غلبه بر بدی‌ها می‌دانند. یک روز پس از رویت ماه کامل در ماه مارس این مراسم برگزار می‌شود. این جشن به جشن رنگ‌ها هم معروف است، زیرا در این روز هند‌ها با ریختن رنگ بر روی همدیگر فرارسیدن بهار را جشن می‌گیرند.

بلاروس
در بلاروس آغاز بهار با بازگشت پرندگان به موطن خود شناخته می‌شود. بلاروسی‌ها با تزئین درختان با روبان و پرنده‌های کاغذی مراسم ویژه خود را برگزار می‌کنند. آن‌ها همچنین نان‌هایی به شکل پرنده می‌پزند و با پرتاب آن‌ها به سوی آسمان، به آوازخوانی و دعوت پرندگان برای بازگشت به خانه می‌پردازند.

لهستان

در لهستان کودکان با ساختن آدمک‌های پوشالی، آتش زدن و سپس انداختن آن‌ها در رودخانه به استقبال شروع بهار می‌روند. این آدمک‌ها که در لهستان آن را مارزانا می‌نامند الهه مرگ، زمستان و کابوس هستند و این مراسم به شکلی نمادین مردم را از شر سختی‌هایی که زمستان با خود به همراه آورد، رها می‌کند.

ایتالیا
مردم ایتالیا آیین ویژه خود را برای رفتن به پیشواز بهار دارند. در این روز زنان ایتالیایی با رفتن به باغ‌های آدونیس، که در اسطوره‌های یونانی نماد طبیعت و تجدید حیات است، به کاشت بذر می‌پردازند.

چین
مردم چین بیش از ۴ هزار سال است که آیین خاصی را در روز اول بهار انجام می‌دهند. چینی‌ها بر این باورند که در این روز در زمان خاصی تخم مرغ‌ها را می‌توان به صورت ایستاده نگه داشت. اگر چنین شود به معنای خوش شانسی و اتفاق خوب در آینده نزدیک است. کودکان چینی با رنگ آمیزی تخم مرغ‌ها و تلاش برای ایستاده نگه داشتن آن‌ها سعی در جذب اتفاقات خوشایند برای خود دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
هر جا دولت تدبیر و امید نباشد عید است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
چه خوب نوروز
آخرین اخبار