بازار عید زیر ذره بین استاندارد/ سنجش ترازو‌های فروشندگان

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: بازرسان و کارشناسان این اداره کل بازار عید نوروز را در استان رصد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان,محمد مددی,مدیرکل استاندارد استان همدان از بازرسی ویژه بازار خبر داد و گفت: ترازوهای صنوف برای جلوگیری از کم فروشی مورد سنجش قرار گرفته و همچنین از توزیع اجناس بی‌کیفیت و غیراستاندارد در بازار استان جلوگیری خواهد شد.

او ادامه داد:در طرح بازرسی ویژه نوروز ترازوهای صنوف عرضه مواد غذایی و پروتئینی، شیرینی و شکلات و آجیل سنجش و ارزیابی می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان همدان تاکیدکرد: رصد وزن ها و مقیاس‌ها با حقوق و منافع مصرف‌کنندگان ارتباط مستقیم دارد و علاوه بر واحدهای صنفی با اولویت، ترازوهای سیار مورد استفاده دستفروشان نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.

مددی به کالیبراسیون پنج هزار و ۵۰۵ ترازوی سبک مورد استفاده در شبکه داد و ستد عمومی استان در امسال اشاره کرد و گفت: این آزمون ها به صورت دوره ای و مستمر انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان یادآور شد:فرآیند سنجش و آزمون دستگاه های توزین سبک و سنگین توسط آزمایشگاه های سیار وابسته به سازمان استاندارد انجام و در صورت شناسایی نقص و مشکل، دستگاه به صورت موقت تا برطرف کردن ایرادهای اعلام شده از چرخه ارائه خدمات خارج می‌شود.

مددی با بیان اینکه به روی دستگاه های توزین پس از کالیبراسیون برچسبی حاوی نام وسیله، شماره شناسایی، تاریخ و انقضای آزمون و علامت استاندارد درج می شود، از شهروندان خواست برای حفظ حقوق خود و اطمینان از صحت عملکرد وسایل توزین به وجود این برچسب توجه کنند.

او همچنین به رصد بازار از حیث اجناس تقلبی و غیراستاندارد اشاره کرد و افزود: در راستای حمایت از مصرف کنندگان تمام کالاهای بدون علامت استاندارد از این از واحدهای صنفی جمع آوری و تذکرهای لازم به فروشندگان برای خریداری اجناس دارای نشان استاندارد از عمده فروشی‌ها و کارخانه‌ها داده می‌شود.

به گفته مدیرکل استاندارد استان همدان فروش کالاهای مشمول استاندارد اجباری، بدون این نشان جرم محسوب می‌شود و بر اساس قانون فروشندگان متخلف به تعزیرات حکومتی و صنایع تولیدکننده این محصولات برای پیگیری جرائم خود به دادگستری معرفی می‌شوند.

مددی تصریح کرد: در جریان رصد بازار از ابتدای سال یک هزار و ۶۱۳ مورد از اجناس عرضه شده در صنوف مختلف استان برای آزمون نمونه برداری شده است.

او به مصرف کنندگان توصیه کرد: برای بررسی اصالت علامت استاندارد کالای خریداری شده می توانند کد ده رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کرده و از این طریق از ویژگی هایی نظیر نام کارخانه، آدرس محل تولید محصول و اعتبار پروانه استاندارد محل تولید محصول آگاه شوند.

۶۱۰ محصول دارای پروانه نشان استاندارد در استان همدان تولید می‌شود.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
سنجش ترازوهابه ویژه در مورد فروش اقلامی مثل آجیل که قیمت های بالایی دارند بسیار ضروریه و میتونه از ضایع شدن حقوق مردم جلوگیری کنه .