مدیرکل استاندارد همدان خبر داد:

بیش از ۱۴هزار تن کشمش از همدان صادر شد

مدیرکل استاندارد همدان از صادرات ۱۴ هزار و ۸۴۸ تن انواع کشمش بدون دانه به ارزش تقریبی ۱۴ میلیون و ۸۹۹ هزار دلار از استان به خارج از کشور در طی ۹ ماهه امسال خبر داد.

صادرات بیش از ۱۴۰۰۰ تن کشمش از همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمد مددی، مدیر کل استاندارد و تحقیقات استان همدان گفت: با توجه به اجباری بودن استاندارد صادرات انواع کشمش، اداره استاندارد به صورت روزانه بازرسی، نمونه‌برداری و آزمون کالا‌ها بر اساس تقاضانامه‌های صادراتی را انجام می دهد و مطابق با دستورالعمل‌ها برای محموله‌های منطبق با استاندارد‌های مربوطه، گواهینامه انطباق صادراتی صادر می‌کند.

مددی با اشاره به اینکه ملایر با ظرفیت بالا در تولید و فرآوری انواع کشمش به عنوان قطب استان همدان در صادرات است و از شهرستان‌های مطرح در تولید کشمش در کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: بر اساس قانون، کنترل کیفیت کالا‌های صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالا‌های نامرغوب به منظور فراهم آوردن امکانات رقابت با کالا‌های مشابه خارجی و حفظ بازار‌های بین المللی از وظایف سازمان استاندارد است.

او ادامه داد: در بخش صادرات با هدف توسعه صادرات و جلب اطمینان خریداران خارجی و حفظ حسن شهرت کالا‌های ایرانی، علاوه بر کالا‌هایی که تولید آن‌ها در کشور بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد، مشمول اجرای مقررات استاندارد اجباری است، شش قلم خشکبار شامل پسته، کشمش، خرما، برگه زرد الو، زیره و زعفران نیز مشمول مقررات استاندارد اجباری برای صادرات هستند.

مدیرکل استاندارد همدان با بیان اینکه صادرات کشمش بی دانه مطابق استاندارد ملی شماره ۱۷ انجام می‌شود،بیان کرد: بر اساس استاندارد مربوطه این نوع کشمش از خشک کردن و فرآوری انگور بی دانه به دست می‌آید که بر اساس روش خشک کردن به سه نوع آفتابی، تیزابی و انگوری تقسیم می‌شود و رنگ آن از قهوه‌ای تیره تا زرد کهربایی متغیر است.

مددی افزود: اداره کل استاندارد استان همدان از ابتدای امسال تا پایان آذر نسبت به صدور ۵۲۳ فقره گواهینامه صادراتی برای ۱۴ هزار و ۸۴۸ تن انواع کشمش بدون دانه به ارزش تقریبی ۱۴ میلیون و ۸۹۹ هزار دلار اقدام کرده است.

او اضافه کرد: صادرات این محصول به مقصد کشور‌های ارمنستان، امارات، اکراین، روسیه، رومانی، عراق، قزاقستان، ایتالیا، مالزی، بلاروس، لهستان، آلمان، کویت، بلژیک، مجارستان و جمهوری چک بوده است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.