ضرورت مرمت ۶ مدرسه تاریخی آذربایجان‌غربی

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی گفت: پیش از هرگونه آسیب، ۶ مدرسه تاریخی آذربایجان غربی باید مرمت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، جلیل جباری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در جلسه بررسی آخرین وضعیت مدارس تاریخی استان گفت: با توجه به وجود ۶ مدرسه تاریخی در سطح استان نیاز است تا پیش از هرگونه آسیب به این بنا‌ها نسبت به مرمت آن‌ها در اسرع وقت اقدام شود.

جباری با اشاره به اینکه در سطح استان ۶ مدرسه تاریخی وجود دارد که تحت مالکیت اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی است، اظهار کرد:  این مدارس ۲۲ بهمن، لعیا، ارشاد، راضیه و چمران ارومیه و مدرسه خسروی خوی را شامل است.

او افزود: از آنجایی که مالکیت این بنا‌ها با اداره‌کل آموزش و پرورش بوده طبق ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه وظیفه نگهداری و حفاظت و نیز مسئولیت کوتاهی در نگهداری از آن‌ها نیز برعهده مالک است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز موظف است گزارش نظارتی خود را از آخرین وضعیت این مدارس تهیه و به مسئولان ذیربط ارسال کند.

جباری ادامه داد: از بین مدارس مذکور، مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن در چند سال گذشته با تخصیص اعتبار تقریبا تا ۸۰ درصد مرمت شده و اقداماتی مانند استقرار یک مستخدم، ساماندهی مبلمان این مدرسه متناسب با کارکرد آن و برخی مرمت‌های جزئی باقی مانده است.

او خاطرنشان کرد: در مدرسه چمران نیز با توجه به مرمت سردر آن اقداماتی مانند اندودبرداری و پاک‌سازی دیوارها، مرمت سقف و اصلاح در و پنجره‌های آن نیاز بوده و مدرسه ارشاد نیز تقریبا حالتی مشابه مدرسه چمران را دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی گفت: مدارس لعیا و راضیه ارومیه و خسروی خوی نیز به دلیل اینکه در سال‌های گذشته با مصالح نامتناسب با فضای تاریخی آن‌ها نوسازی شده‌اند نیاز است نسبت به تعویض در‌های و پنجره‌ها، نورپردازی، اندودبرداری و پاک‌سازی شعار‌های فرهنگی از دیوار آن‌ها اقدام شود.

جباری عنوان کرد: با توجه به اینکه تعداد مدارس تاریخی استان انگشت‌شمار بوده، نیاز است تا در اسرع وقت نسبت به مرمت آن‌ها اقدام شود تا با گذشت زمان آسیبی متوجه این بنا‌ها نباشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به ساختار و ماهیت این مدارس می‌توان به عنوان موزه، رستوران‌های سنتی و بوم‌شهر‌ها از این بنا‌های تاریخی بعد از مرمت استفاده کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.