میراث فرهنگی آذربایجان غربی:

مدرسه هدایت فروشی نیست

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی خواستار توقف فروش و واگذاری بنای تاریخی مدرسه هدایت شد.

جلیل جباری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: با توجه به مزایده بنای تاریخی مدرسه هدایت ارومیه، این اداره‌کل طی مکاتبات انجام شده با دستگاه‌های مربوطه پیگیر متوقف ساختن این مزایده است.

در پی انتشار اخباری مبنی بر به مزایده گذاشتن بنای تاریخی مدرسه هدایت ارومیه اظهار کرد: مالکیت این بنای تاریخی با اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوده که این اداره‌کل بدون توجه به ضوابط میراث‌فرهنگی در مورد آثار ثبت ملی اقدام به مزایده گذاشتن این بنای تاریخی کرده است.

او افزود: از آنجایی که مدرسه هدایت ارومیه به شماره ۱۸۳۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و با توجه به اینکه معماری آن یکی از بنا‌های منحصر به فرد ارومیه بوده، این اداره‌کل خواستار مطرح شدن موضوع فروش این بنای تاریخی در کمیته نفایس است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: آنچه که در مورد فروش این بنای تاریخی مشخص بوده، این است که ساز و کار قانونی برای به مزایده گذاشتن مدرسه هدایت ارومیه طی نشده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ضمن احترام به حق مالکیت مالک و با توجه به ارتباط موضوع با مصالح و منافع عام جامعه و ضرورت فراهم ساختن موجبات بازدید اشخاص از این بنا نیاز است تا دستگاه‌های مربوطه در اسرع وقت دستور لازم برای توقف کردن فروش و واگذاری این بنای تاریخی را صادر کنند.

مدرسه هدایت ارومیه که قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی گردد، ابتدا یکی از خانه‌های قدیمی این شهر بوده و به یکی از بزرگان ایل قاجار تعلق داشت. این خانه تاریخی در سال ۱۳۴۷ توسط مالک جدید به مدرسه تغییر کاربری داد، و دی ماه ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.