مجموعه سایت تاریخی پادگان ۶۴ ارومیه مرمت و بازسازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت، بازسازی و حفاظت مجموعه سایت تاریخی پادگان ۶۴ ارومیه طی سال‌جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت مرمت و بازسازی پادگان ۶۴ ارومیه که داخل شهر واقع شده است، گفت: بعد از انتقال پادگان ۶۴ ارومیه به خارج از شهر با همراهی نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نیز شهرداری ارومیه عملیات مرمت و بازسازی این پادگان به همراه ایجاد باغ موزه آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: این مجموعه تاریخی شامل ۴۰ ابنیه تاریخی، باغ موزه است که با صرف ۲۰ میلیارد ریل اعتبار از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان عملیات حفاظت و بازسازی آن در دست اجراست و امسال نیز ۲۰ میلیارد ریال دیگر برای تداوم اقدامات اختصاص یافته است.

جباری با بیان اینکه  بخشی از ۴۰ بنای تاریخی این پادگان پس از مرمت و بازسازی تبدیل به موزه‌های لباس‌ جنگی، اسلحه، تاریخ جنگ، سواره نظام و … می‌شود، افزود: در حال حاضر نیز عملیات ایجاد باغ موزه در این سایت تاریخی که طراحی آن توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شده در حال اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین علاوه بر انجام این مطالعات، تاریخچه این پادگان اعم از اطلاعات عملیات‌های جنگی و شرح حال فرماندهان، یادمان شهدای ارتش، عکس‌ها، تصاویر برگرفته از آرشیو عکس‌های هوایی و ادبیات شفاهی در حال تهیه است.

جباری خاطرنشان کرد: سایت تاریخی پادگان ارومیه یکی از ارزشمندترین سایت‌های داخل محدوده شهری در کشور است که با وسعت تقریبی ۹ هکتار در مرکز و بهترین نقطه این شهر واقع شده و تاکنون نیز از گزند و توسعه‌های ناموزون شهری که حاکم بر اکثر شهر‌های کشور در امان مانده و نیاز است که این میراث تاریخی با اجرای هر چه سریع‌تر طرح باغ‌موزه برای آیندگان به یادگار بماند.

او با بیان اینکه مرمت، بازسازی و ایجاد باغ موزه و موزه‌های دیگر در این سایت تاریخی در قالب طرح ۵ ساله در دست اجراست و سالانه برای اجرای اقدامات مرمتی و ایجاد موزه‌ها ۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.