موسوی:

داوطلبان انتخابات شوراها مجاز به تبلیغ در رسانه‌ ملی نیستند

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: داوطلبان انتخابات شورا‌ها امکان استفاده از رسانه ملی و شبکه‌های استانی را ندارند، لذا به دنبال راه حل جایگزین هستیم.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ارتباط زنده تلفنی با رادیو گفت‌وگو در رابطه با سازوکار‌های انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: اقلام انتخاباتی در حال توزیع است و آماده‌ ثبت نام از داوطلبان هستیم.

وی در خصوص الکترونیکی بودن انتخابات گفت: ما ۴ انتخابات را برگزار خواهیم کرد و آن دسته که شورای نگهبان ناظر بر آن است برای برپایی الکترونیکی به نتیجه رسیده‌اند، اما با هیئت نظارت مرکزی بر مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری هستیم و امروز هم جلسه نهایی آن  برگزار می‌شود.

موسوی افزود: چند سناریو را مطرح کردیم و آمادگی داریم در برخی شهر‌ها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور کلان شهر‌ها و شهر‌هایی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت را در اولویت دانست و گفت: در ۳۹ شهری که دوره قبل انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کردند، در همان شهر‌ها دوباره انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار خواهیم کرد.

موسوی از فراهم بودن امکانات به منظور برپایی الکترونیکی انتخابات در شهر‌های مذکور خبر داد و افزود: آمادگی کامل داریم که انتخابات را در این تعداد شعبه به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

وی همچنین ۲۰ اسفند را مهلت ثبت نام داوطلبان شورای شهر و ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ را مختص شورا‌های روستا عنوان کرد و گفت: استعلام از مراجع ۴ گانه بلافاصله صورت می‌گیرد و سپس در اختیار فرمانداران، بخشداران و هیئت‌های اجرایی قرار می‌گیرد تا صلاحیت داوطلبان رسیدگی شود.

موسوی ادامه داد: در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام بر عهده ماست و تایید صلاحیت را شورای نگهبان بر عهده دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات رسیدگی به صلاحیت نامزد‌های خبرگان را هم مختص شورای نگهبان دانست و افزود: برای انتخابات میان دوره مجلس هم فرمانداران از داوطلبان ثبت نام می‌کنند.

موسوی از وجود بیش از ۱۳۰ نقطه در دنیا به منظور برگزاری انتخابات خبر داد و افزود: سفارتخانه‌ها و همکاران وزارت خارجه در این حوزه کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای انتخابات پیش رو  دستورالعمل های بهداشتی را نوشته‌ایم و همه مراحل از جمله تبلیغات را در دستورالعمل ها دیده‌ایم.

موسوی گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ روز زمان لازم است، برای خبرگان ۱۴ و مجلس و شورا‌های اسلامی ۷ روز زمان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر اساس قانون رسانه ملی هم فعالیت‌ها را انعکاس می‌دهد و فضای مجازی هم در اختیار است، اما داوطلبان شورا‌ها عملا امکان استفاده از رسانه ملی و شبکه‌های استانی را ندارند، لذا در قوانین تبلیغاتی، سخنان میدانی را برای آن‌ها در نظر گرفته بودند.

موسوی متذکر شد: امکان اجتماع را باید سلب کنیم تا شیوع مجدد ویروس را نداشته باشیم، لذا در حال بررسی راه‌های جایگزین هستیم.

وی همچنین در خصوص رصد داوطلبان در تبلیغات مجازی گفت: کمیته رصد در ستادی در وزارت کشور تشکیل شده است که دستگاه‌های متولی مشارکت و عضویت دارند و آئین‌نامه تبلیغات در فضای مجازی را به تصویب خواهند رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار