روز داغ سیاسی در شورای شهر تهران/ از انتخابات ۱۴۰۰ تا ایده پردازی در حوزه سیاست خارجه

امروز از رئیس تا اعضای شورای شهر تهران پای انتخابات ۱۴۰۰، تنش‌های سیاسی سابق با مدیریت قبلی و روابط بین الملل را به جلسه شورای شهر باز کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه امروز شورای شهر تهران از خود رئیس شورا تا اعضا، سخنانشان رنگ و بوی سیاسی و کاملا انتخاباتی داشت.

در ابتدا محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به عدم تصمیم پیروز حناچی برای کاندیدا شدن در انتخابات ۱۴۰۰ گفت:  بسیاری از مشکلات تهران ناشی از اقدامات انتخاباتی شهرداران در گذشته بود که متاسفانه هیچ نظارت و برخوردی هم با اینگونه تخلفات صورت نمی‌گرفت و شهرداران قبلی با این برنامه اقدامات غیر قانونی را شروع می‌کردند و گاهی کار‌های غیرقانونی شان هم حمایت می‌شد.

البته ایرادی به اصل این سخنان نیست زیرا که سمت شهرداری پایتخت نباید سکویی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری باشد. اما موضوع وقتی سوال برانگیر می شود که در ادامه ۲ نفر دیگر از اعضای شورای شهر اقدام به بازخوانی تنش های سیاسی سابق با شهردار سابق می کند و عضو دیگر هم به صراحت سخن از انتخابات ۱۴۰۰می زند.

در ادامه، محمدجواد حق شناس برای نطق پیش از دستور پشت تریبون حاضر شد و به بازخوانی عملکرد مدیریت پیشین شهرداری تهران پرداخت. صحبت‌های این عضو شورای شهر جدید نبود و گا‌ها از زبان برخی مسئولان و تریبون برخی رسانه‌ها شنیده شده بود. به نوعی که تکرار مجدد آن این شائبه را به وجود می آورد که تنها یک دلیل برای آن وجود دارد و آن هم نزدیکی به انتخابات ١٤٠٠ است. نطق حق شناس به عنوان عضو شورای شهر تهران بیشتر از آنکه مسائل شهر تهران و عملکرد مدیریت شهری در ٤ سال گذشته را مورد توجه قرار دهد، عملکرد قالیباف شهردار پیشین تهران را که چند سال از مسئولیتش گذشته را مورد هدف قرار داده بود.

وی اظهار کرد: آقای قالیباف شهردار سال‌های ۸۴ تا ۹۶ در پایان دوره مدیریت خود با افتخار گفت که اصلاح طلبان در باتلاق شهرداری غرق خواهند شد، همچنین او به خوبی به زوایا و عمق فساد و کلاف سردرگمی که برای مدیریت شهری جدید به میراث گذاشته شد با خبر بود و به درستی از آن به عنوان یک باتلاق یاد کرد، اما این تصور که اصلاح طلبان در این باتلاق غرق خواهند شد به تحقق نپیوست.

حق شناس گفت: مدیریت شهری جدید می‌توانست با حاتم بخشی‌ از جیب مردم برنامه ریزی سیاسی و انتخاباتی کند. اما امروز افتخار شورای پنجم این است که همه تلاش خود را برای مقابله با فساد سیستماتیک به کار گرفته است.

بعد از نطق سیاسی حق شناس حالا نوبت مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران بود تا تذکر پیش از دستور خود را با رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی ارائه دهد.

فراهانی در ابتدا ۲ سوال مطرح کرد که آیا در آینده رئیس جمهور و دولتی بر سر کار می‌آید که با تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی و رویکرد تعاملی در سطح منطقه و حوزه روابط بین الملل و مهم‌تر از آن تعامل و مدارا در داخل کشور، همه استعداد‌ها را به سمت توسعه میهن به کار ببندد؟ یا دولت و رئیس جمهوری بر سر کار می‌آید تا با شاخ و شانه کشیدن مکرر در خارج و سرکوب و حصر در داخل، استعداد‌های کشور را فرو نهد و مسیر عقب افتادگی بیشتر برای ایران مظلوم را رقم زند؟

در حالی که جایگاه شورای شهر، نهادی برای مدیریت و توسعه شهر تعریف شده و پرداختن به مسائل سیاسی  و انتخاباتی هم در نهادهایی چون احزاب سیاسی و مجلس شورای اسلامی تعریف شده، معلوم نیست که چرا اعضای شورای شهر تهران به جای اینکه زمان در اختیارشان را صرف پرداختن به موضوعات تخصصی شهر تهران کنند، صرف مسائل سیاست خارجی می کنند که دستگاه مسئول آن در نظام سیاسی کشور، وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار