افشاگری درباره تلاش بن سلمان برای تکرار سناریوی قتل خاشقجی

مقام سابق اطلاعاتی عربستان در شکایتی، از قصد ولیعهد سعودی برای کشاندن دخترش به کنسولگری این کشور در استانبول و تکرار قتلی همچون خاشقجی پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از عربی ۲۱، روزنامه کانادایی «تورنتو استار» اعلام کرد که «سعد الجبری» مقام سابق اطلاعات عربستان سعودی، در پرونده‌ای جدید «محمد بن سلمان» ولیعهد، و برخی مقامات سعودی را به تلاش برای کشتن دخترش متهم کرد.

او در پرونده‌ای جدید که واشنگتن تشکیل داده است، مقامات عربستان را به تلاش برای کشاندن دخترش به کنسولگری ریاض در استانبول و کشتن او همچون «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی، متهم کرد.

در متن این شکایت آمده است: اگر طرح این دعاوی خیالی به نظر می‌رسد، بدین علت است که درک عمق فساد محمد بن سلمان و افرادی که او تعیین کرده تا هر آنچه می‌خواهد را اجرایی کنند، دشوار است.

الجبری در این شکایت اعلام کرد: دست نشانده‌های بن سلمان سعی داشتند در سپتامبر ۲۰۱۸ با فریب دخترم «حصة» او را به کنسولگری ریاض در استانبول که آن زمان در آنجا زندگی می‌کرد، بکشانند. حتی یکی از دستیاران بن سلمان سعی کرد «سالم المزینی» دامادم را که در عربستان بود تحت فشار قرار دهد تا دخترم را برای تمدید گذرنامه و بازگشت به ریاض به کنسولگری بفرستد.

او که مشاور امنیتی پیشین بن سلمان بوده است در ماه میلادی اوت ۲۰۲۰ با حضور در یک دادگاه آمریکایی در شهر واشنگتن از ولیعهد سعودی به اتهام تلاش برای ترور او شکایت کرد. در دادخواست الجبری آمده بود که ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۸ تیم تروری را برای کشتن وی و تکه‌تکه کردنش به آمریکا و سپس کانادا اعزام کرده است وهمچنین دستوری برای کشتن «خدیجه چنگیز» نامزد جمال خاشقچی، در داخل کنسولگری عربستان در استانبول دستور صادر کرده بود.

دادگاه یادشده در پیام رسان واتس‌اپ احضاریه‌ای برای بن سلمان ارسال کرده و او نیز بیست دقیقه پس از ارسال پیام آن را رؤیت کرده است.

«مایکل کلاگ»، وکیل آمریکایی محمد بن سلمان، از این دادگاه خواسته بود تا پرونده‌ای را که علیه ولیعهد سعودی از سوی سعد الجبری تشکیل شده است، از فهرست رسیدگی خارج کند.

با این حال ولیعهد سعودی اتهامات وارده را به علت برخورداری از قانون مصونیت قضایی مقامات خارجی از پرونده‌های قضایی در آمریکا تکذیب می‌کند و همچنین به علت رابطه خانوادگی با پادشاه سعودی و جایگاهی که در عربستان دارد از مصونیت قضایی خود در راستای حذف مخالفان و فعالان حقوقی استفاده می‌کند.

سعد الجبری معاون «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و پست مشاور امنیت ملی وی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت و گفته می‌شود که اسناد بسیار مهمی در دست دارد. او عربستان را ترک کرده است و هم اکنون در تورنتوی کانادا زندگی می‌کند.

مسئولان عربستانی در سال ۲۰۱۷ قصد داشتند که سعد الجبری را در کنار سایر شاهزاده‌هایی که به بهانه مبارزه با فساد بازداشت کردند، به اتهام فساد مالی ۱۱ میلیارد دلاری دستگیر و اموال، استرداد کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار