رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران مطرح کرد؛

پژوهش در ابعاد دفاع مقدس، کاری جهادی و انقلابی

سردار نایینی گفت: پژوهش در ابعاد دفاع مقدس و مقاومت و جلوگیری از تحریف کاری جهادی و انقلابی است.

به  گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرتیپ دوم پاسدار علی محمد نایینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز سه شنبه ١۴ بهمن ماه در آیین اختتامیه اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع و مقاومت جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن تبریک دهه فجر و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، مدافعان امنیت و مدافعان سلامت گفت: لازم می‌دانم از حضور ارزشمند تک تک سروران عزیزم در اختتامیه «اولین دوره دو سالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت» به ویژه سردار سرلشکر باقری ریاست محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سرلشکر سیدرحیم صفوی رئیس محترم پژوهشگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار فدوی جانشین محترم فرماندهی کل سپاه و رئیس هیات مدیره مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تقدیر و تشکر ‌کنم.

وی ادامه داد: مراسم انتخاب آثار برتر پژوهشی یکی از برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است که تجربه مشابه قبلی آن، مراسم دو سالانه انتخاب کتاب و فیلم دفاع مقدس و مقاومت است. ایده این مراسم همزمان با هفته پژوهش ۱۳۹۸ توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مطرح شد و در نشست اولیه با حضور یکصد نفر از پژوهشگران و مدیران مراکز مطالعاتی حوزه دفاع مقدس و مقاومت ابعاد آن مورد بررسی و استقبال قرار گرفت.

سردار نایینی اظهار کرد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تجربه‌ای قریب به ۴۰ سال کار اسنادی و پژوهشی در ضبط، جمع‌آوری، سازماندهی و گویاسازی اسناد دفاع مقدس و ایجاد یک گنجینه بزرگ و منحصر به فرد و سپس انجام پژوهش‌های تاریخی و تولید آثار منحصر به فرد با بهره‌گیری از منابع دست اول، به عنوان مرجع مهمی در تحقیقات جنگ، توفیق و افتخار دارد تا در چهل و دومین فجر انقلاب اسلامی و با یاد و نام سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و با هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اولین دوره دو سالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی را اجرا و اختتامیه آن را با حضور شما عزیزان برگزار کند.

وی افزود: هدف اصلی انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت «جایزه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» بررسی دستاورد‌های علمی و پژوهشی در ابعاد مختلف دفاع مقدس و مقاومت و تجلیل از پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی برجسته در چهل سالگی دفاع‌مقدس و انتخاب بهترین کتب پژوهشی و رساله‌های دکتری در ابعاد مختلف دفاع مقدس و مقاومت در دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ می‌باشد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: جمع آوری آثار و پژوهش‌های موجود و تحلیل کار‌های انجام شده، احصای نیاز‌های پژوهشی جدید، گسترش تجربه‌های علمی، تعامل و همکاری میان پژوهشگران و مراکز اسنادی و تحقیقاتی، تقویت فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، هدف‌های دیگر این برنامه است.

وی ادامه داد: در این دوره رؤسای گروه داوری سردار هادی مرادپیری، سردار سعدالله زارعی، سردار بهروز اثباتی، علی شجاعی صائین و مهدی کاموس هستند که صمیمانه از آنها تشکر می‌کنم.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: پژوهشگران دفاع مقدس و مقاومت نه تنها تولیدکنندگان قدرت نرم و عمق‌بخشی به تفکر انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت هستند، بلکه با مجاهدت‌های خود از حافظه و میراث تاریخی یک ملت بزرگ حراست می‌کنند. علاوه بر این در شرایط فعلی پژوهشگران، افسران و فرماندهان مقابله با جنگ شناختی و تحریف هستند.

وی ادامه داد: جنگ‌ها در دنیا مبدأ تحولات هستند. دفاع مقدس گنجی است که از مبانی معرفتی و رویکرد اجتماعی برخوردار بوده و هست. تنها با پژوهش و تحقیق استخراج این گنج معنی دارد. به عبارتی پژوهشگران تولیدکنندگان ثروت ملی هستند. بررسی آثار کنونی در حوزه دفاع مقدس گویای این مطلب است که نمی‌توان از بسیاری از آثار تولید شده به عنوان آثار معیار و مستند برای ترسیم کامل شرایط محیطی و تاریخی که در آن حماسه عزت و شرف شکل گرفت، نام برد.

سردار نایینی گفت: به نظر می‌رسد تا رسیدن به نقطه مطلوب و به رغم مجاهدت‌های موجود فاصله بسیار زیاد است. اگر پژوهش‌های هدفمند و به موقع صورت نگیرد به طور قطع و به تعبیر مقام معظم رهبری هر چه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور شدیم دست‌های تحریف فعال‌تر خواهد شد. از این جهت باید گفت، پژوهش در ابعاد دفاع مقدس و مقاومت کار جهادی و انقلابی است.

وی ادامه داد: آثار موجود منتشر شده نشان می‌دهد که بعد احساسی، عاطفی و حماسی دفاع مقدس در قالب ادبیات جنگ در این چهل سال مورد توجه بیشتری بوده و به پژوهش، تحقیق و تحلیل بعنوان یک ضرورت کم‌تر توجه شده است؛ به همین جهت است که براساس داده‌های آماری موجود در کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری از میان ۱۹ هزار و پانصد عنوان کتاب منتشر شده با موضوع دفاع مقدس و جنگ ایران و عراق، اگر بخواهیم در میان این آثار، برای منابع پژوهشی آمار جداگانه‌ای بدهیم می‌توان گفت ۳۵۰۰ عنوان آن یعنی ۱۸ درصد اثر پژوهشی هستند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: خوشبختانه امروز مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس توانسته نظام جامع موضوعات پژوهشی را در چارچوب مراحل و مقاطع دفاع مقدس آماده و در اختیار پژوهشگران قرار دهد. دستاورد‌های دو سالانه پژوهش می‌تواند به تکمیل آن کمک کند.

وی افزود: "نظام جامع موضوعات پژوهشی دفاع مقدس" در مراسمی جداگانه با حضور پژوهشگران رونمایی و ارائه خواهد شد. همچنین سامانه خدمات اسنادی به پژوهشگران و تولید کنندگان آثار هنری و ادبی بعنوان زیر ساخت حمایتی در مرکز فراهم است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایان یادآور شد: در دوره اول تمرکز این برنامه بر رساله‌های دانشگاهی و کتب پژوهشی بود. در دوره‌های بعدی می‌توان مقالات برتر پژوهشی را مورد توجه قرار داد. همچنین می‌توان قلمرو شناسایی و معرفی آثار و عملکرد نهاد‌های مطالعاتی در حوزه بین‌الملل در ابعاد دفاع مقدس و مقاومت را بیشتر مورد توجه قرار داد.

انتهای  پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار