چین تایوان را به تقابل با پکن متهم کرد

چین در بیانیه‌ای ضمن رد آخرین پیشنهاد مذاکره تایوان، اقدامات رئیس اجرایی این جزیره را در راستای تلاش برای تقابل با پکن خواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، چین آخرین پیشنهاد مذاکره تایوان را رد و آن  را متهم کرد که در پی تلاش برای استقلال است و تقابل با پکن را دنبال می‌کند.

روز جمعه دفتر امور تایوان در چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از سال ۲۰۱۶، حزب حاکم پیشرو دموکراتیک جزیره (DPP) با استقلال طلبی، به مقابله با سرزمین اصلی و ایجاد تعارض عمدی در تنگه تایوان، به تحرکات خود ادامه داده است. آن‌ها دوباره در مورد به اصطلاح مذاکره صحبت کردند، اما این پیشنهاد از کجا ناشی می‌شود؟ ما از مقامات DPP می‌خواهیم که از این ترفند‌های بچگانه که موجب تحریک مردم می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

این بیانیه ساعاتی پس از تأکید تسای اینگ ون، رئیس اجرایی تایوان مبنی بر اینکه اگر مقامات چینی تمایل به کنار گذاشتن مقابله، داشته باشند، تایپه آماده انجام گفتگو‌های موثر با پکن است، اعلام شد. 

در ماه مه سال ۲۰۲۰، تسای گفت که تایوان خواهان گفتگو با چین است، اما نمی‌تواند پیشنهاد آن را برای یک کشور با دو سیستم بپذیرد.

او در آن زمان یادآور شد هر دو طرف وظیفه دارند راهی برای همزیستی طولانی مدت پیدا کرده و از تشدید تضاد و اختلاف جلوگیری کنند.

آخرین اظهارات تسای در میان تنش‌های دو جانبه مداوم که بر اثر ایجاد فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزیره از جمله پرواز‌های هوایی از سوی هواپیما‌های جنگی ارتش چین در طول خط میانی تنگه تایوان، بیان شد.

چین تحرکاتی نظامی در نزدیکی تنگه تایوان انجام داد که به گفته پکن، هدف آن محافظت از تمامیت ارضی این کشور پس از سفر کیت کراچ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به تایوان در ۱۷ سپتامبر بود. به گفته وزارت خارجه چین، این سفر اصل «یک چین و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا» در مورد توسعه گفتگوی دوجانبه را نقض کرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین آمریکا و تایوان را به تبانی و ایجاد مزاحمت‌های مکرر متهم کرد. چین، به نوبه خود تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و مکانیسم مذاکرات رسمی دوجانبه را در سال ۲۰۱۶، زمانی که تسای به عنوان رئیس اجرایی تایوان انتخاب شد، مسدود کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار