جروزالم پست: عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو ظرف مدت ۱۲ ماه آینده نهایی می‌شود

روزنامه جروزالم پست نوشت بر اساس اظهارات گاه مکمل و گاه متناقض مقامات ارشد رژیم صهیونیستی، عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو تا پایان سال ۲۰۲۱ اجرایی می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در تحلیلی نوشت: برخی از مقامات رده بالای تل‌آویو انتظار دارند تا پایان سال ۲۰۲۱، عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو نهایی شود. برخی از این افراد اطمینان دارند عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی تا پیش از پایان کار دولت دونالد ترامپ یا در نخستین مراحل فعالیت دولت جو بایدن انجام نخواهد شد، اما این روند ظرف مدت ۱۲ ماهِ آینده، نهایی خواهد شد. 

این تأکید‌ها در پی یک سری اظهارات گاه مکمل و گاه متناقض مقامات ارشد اسرائیل در ماه‌های اخیر بیان شد، آن هم درحالی که روند عادی‌سازی روابط همچنان در حال پیشرفت است. وزارت امور خارجه اسرائیل از اظهارنظر رسمی در این زمینه خودداری کرده است.

هفته گذشته الی کوهن، وزیر اطلاعات (رژیم صهیونیستی)، گفت: توافق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی ظرف چند سال آینده حاصل خواهد شد، اما نه تا پیش از ۲۰ ژوئن. وی تأکید نکرد این روند تا پایان سال ۲۰۲۱ نهایی خواهد شد.

کوهن در دوم نوامبر گفته بود احتمالاً توافق با سعودی‌ها نزدیک خواهد بود، هرچند که وی در آن زمان پیش بینی خود را منوط به آن کرد که چه کسی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود و ایران چه سیاست‌هایی را در پیش خواهد گرفت.

در ۲۳ نوامبر، این گزارش منتشر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اخیراً به عنوان بخشی از سفر مشترک خود به این کشور مهم سنی به همراه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کرده است. نتانیاهو از اظهار نظر علنی در این زمینه خودداری کرد، اما به نظر می‌رسد موج تأیید‌ها و تکذیب‌ها حاکی از آن بود که این سفر انجام شده و نشان‌دهنده آن بود که روابط در حال پیشرفت است، اما تصمیم بر آن است که این موضوع محرمانه باقی بماند.

روزنامه جروزالم پست به طور کاملاً تصادفی مطلع شد که ولیعهد عربستان پیش از این به طور محرمانه به اسرائیل سفر کرده بوده است.

در ۲۵ اکتبر، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد: یوسی کوهن، رئیس موساد، در یک جمع خصوصی گفته بود که سعودی‌ها منتظر اعلام نتایج انتخابات آمریکا هستند، اما این احتمال وجود دارد که آن‌ها خبر عادی‌سازی روابط را به عنوان هدیه‌ای برای پیروز انتخابات آمریکا اعلام کنند.

آنچه از این گزارش می‌توان برداشت کرد این است که احتمال دارد این خبر تقریباً بلافاصله پس از انتخابات آمریکا اعلام شود. به هرحال این موضوع بعداً در ۲۵ اکتبر در این روزنامه گزارش شد که گزارش شبکه ۱۲ یا بد فهمیده شده یا به طور کامل آنچه را رئیس موساد گفته بود،ا بیان نکرده است. در واقع اظهارات کوهن در گفتگو‌های خصوصی اکتبر ظریف‌تر بود.

روزنامه جروزالم پست متوجه شد که کوهن یک هفته پیش از انتخابات آمریکا گفته بود اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیروز شود، این خبر بلافاصله اعلام خواهد شد.

در حالی که در نظرسنجی‌ها به درستی پیش‌بینی شده بود که بایدن پیروز انتخابات خواهد بود و هرچند سعودی‌ها همچنان خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، لزوما جدول زمانی مشخصی برای این کار وجود ندارد.

کوهن تاکید کرد که سعودی‌ها نمی‌خواهند به ترامپ هدیه بدهند و زمانی که دولت بایدن جایگزین دولت ترامپ شد، در ازای آن هیچ چیز دریافت نکنند.

به اعتقاد نویسنده نکته جالب توجه این است که اکنون با گذشت تقریباً دو ماه از انتخابات آمریکا بار دیگر این اطمینان وجود دارد که اسرائیل می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ با سعودی‌ها به توافق دست یابد.

در انتهای این مطلب آمده است: پیش از برگزاری انتخابات آمریکا، الی کوهن و یوسی کوهن در این باره که سعودی‌ها چگونه با بایدن کنار خواهند آمد، تردید‌های زیادی داشتند، اما اکنون مقامات ارشدی هستند که درباره این موضوع با اطمینان بیشتری سخن می‌گویند. هرچند برخی از این اظهارات از نشانه‌های غیررسمی رد و بدل شده بین مقامات اسرائیلی و چهره‌های انتقال قدرت بایدن نشأت می‌گیرد، احتمالاً بخشی از این اطمینان، نتیجه درک جدیدی از اهداف سعودی‌هاست صرف نظر از این که برخورد آن‌ها با دولت آتی آمریکا چگونه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار