داغ بودجه بر دل «هنرمندان»/ وقتی قیمت فولاد پایین بیا نیست!

علاوه بر اصلاح چند موضوع در اصلاح قانون انتخابات، فرهنگ و بودجه بخشی از دغدغه‌های نمایندگان صحن علنی امروز بود.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران   جوان، ساعت ۸:۰۴ صبح صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و ادامه بررسی اصلاح قانون انتخابات در دستور کار قرار داشت.

۳ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد

رئیس پارلمان در نطق پیش از دستور خود درباره بودجه گفت. او لایحه بودجه را مهم‌ترین سند حکمرانی سالانه کشور دانست و بیان کرد: معتقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد، چراکه کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل ۱۱۷ درصد رشد داشته و هزینه‌ها ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است، در حالیکه درآمدها حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود: کشور ما فرصت‌هایی همچون حدود ۳ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی، اموال املاک و دارایی‌های دولتی، معادن و منابع طبیعی بی‌شمار و سرمایه انسانی و دانش تخصصی بسیاری دارد. چنین کشوری می‌تواند حتی در همین بودجه، کسری تراز عملیاتی‌اش را کاهش دهد.»

اصلاح قانون انتخابات ادامه دارد...

نمایندگان با پیشنهاد محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه، ماده چهارم طرح اصلاح انتخابات را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع دادند. این بند به ویژگی مدیر و مدبر بودن نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازد. این نماینده پارلمان اظهار کرد که «اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی-مذهبی و مدیر و مدبر بودن فقط از سوی شورای نگهبان صورت می‌گیرد.»

قالبیاف هم در پاسخ به این موضوع اظهار کرد که « تعیین رجال سیاسی مذهبی، مدیر و مدبر بودن، تعیین معیارها، تعریف و تطبیق آنها براساس سیاست‌های کلان نظام از اختیارات شورای نگهبان است.»


بیشتر بخوانید


در ادامه، نمایندگان مجلس ماده (۵) طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با شرط ارائه برنامه داوطلبان هنگام ثبت‌نام را حذف کردند. حجت الاسلام آزادی‌خواه به عنوان موافق تأکید کرد که «وظیفه ارائه برنامه به عهده دولت است و رسیدگی آن را هم مجلس عهده دار خواهد بود.» موافقانی بیان می‌کردند که ارائه برنامه از سوی نامزد ریاست جمهوری پیش از تعیین صلاحیت‌ها می‌تواند موجب اتلاف وقت و انرژی باشد.

گزارش

ممنوعیت عضویت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در هیئت‌های اجرایی و نظارت، مخالفت با ثبت‌نام الکترونیکی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، مقرر کردن مهلت ۱۵ روزه برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات از سوی شورای نگهبان، مخالفت با لزوم معرفی مشاور از سوی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری تصمیم‌گیری‌های امروز مجلس شورای اسلامی بود.

در مورد آخر، سید کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا به عنوان موافق حذف لزوم معرفی مشاور از سوی نامزدهای انتخاباتی گفت که «تنها رئیس جمهور و وزرا باید به مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند و مشاوران تاثیر چندانی ندارند.»

اصرار جوکار به متن اولیه طرح کمیسیونش؛ مردم باید چند بار گول بخورند؟

از سویی مانند جلسات پیشین نمایندگان، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تغییرات طرح کمیسیونش مخالفت می‌کرد. او بیان کرد که «آیا کسی که قرار است چهار سال امور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه را مدیریت کند، نباید مشاوران او شناخته شوند؟ مردم باید چند بار گول بخورند.»

چرا سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور کمتر از ۲ درصد است؟

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخشی از نطق میان دستور خود به مشکلات حوزه تخصصی‌اش پرداخت. او تصریح کرد که «برای اعتلای فرهنگ به تحول در نگاه مسئولان، منابع و اعتبارات نیازمندیم. اگر باور داریم فرهنگ، مبدأ تحولات، اکسیژن حیات‌بخش، لذت بخش و توسعه فرهنگی و زیربنای توسعه کشور است، چرا سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور کمتر از ۲ درصد است؟»

این نماینده به مشکلات هنرمندان اشاره کرد که گویا معضل بودجه برایشان طبیعی شده است. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی گفت «چرا نقش آفرینان عرصه فرهنگ همواره از مشکلات خویش شکوه می‌کنند؟ چرا دغدغه‌های مقام معظم رهبری در نگاه مسئولان و در کارنامه آنها کم فروغ است؟ مسئولان! یک هنرمند تا کی برای دل خویش بنویسد، بسراید، بنوازد، بسازد و به تصویر کشد؟»

گزارش

آزمون استخدامی به تعویق بیفتد

نماینده گرگان و آق‌قلا در پایان نطقش به نگرانی‌های داوطلبان آزمون استخدامی اشاره داشت و پیشنهاد تعویق این آزمون را به دلیل شیوع ویروس کرونا داد.

قهرمانان ورزشی در هزار توی بودجه گم شده‌اند

احمد راستینه هفشجانی، عضو دیگری از کمیسیون فرهنگی چهارمین ناطق میان دستور بود که تأکید کرد «منابع درآمدی بودجه به اما و اگرهای موهومی وصل شده است که شرایط سختی را برای اقتصاد آینده رقم خواهد زد؛ کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۹۹ بیش از ۱۱۷ درصد رشد داشته و این کسری از ۱۴۷ هزار میلیارد تومان به ۳۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.»

راستینه که در کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی حضور دارد، تصریح کرد «ما برای قهرمانان ورزشی‌مان برنامه‌ای نداریم. قهرمانان تیم‌های ملی ما مظلوم و تنها هستند و در هزارتوی بودجه سرگردان شده‌اند.»

چرا قیمت فولاد بیش از ۱۲ هزار تومان شد؟

علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که دقایقی از صحن را اداره می‌کرد، خطاب به حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به قیمت قیر، سیمان، فولاد و دپوی برنج در گمرک‌ها اعتراض کرد. او در بخشی از تذکرش گفت که «دو سرپرست وزارتخانه و یک وزیر در پیگیری‌های کمیسیون صنایع قول دادند قیمت فولاد به کمتر از ۱۰ هزار تومان بیاید.چه اتفاقی افتاده که اکنون قیمت این محصول بیش از ۱۲ هزار تومان است؟»

مجلس امروز در کنار ۱۱ طرح، سه سؤال ملی از وزیر نفت را اعلام وصول کرد.

نمایندگان فردا نشستی غیر علنی را درباره بودجه ۱۴۰۰ برگزار خواهند کرد و سه‌شنبه صحن علنی خواهند داشت.

گزارش از: ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
زورش به مافیای فولاد نمیرسه..گاز و کنستانتره رو دولتی میگیرن اما فولاد رو با قیمت ازاد میفروشن به این میگن اختلاس قانونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
مجلس انقلابی با حرف مشکل مردم حل نمی شود . قیمت مصالح مخصوصا فولاد سر به فلک کشیده . کمرمان شکست . یک فکری به حال مردم بکنید . یک قانون مصوب کنید شرکت های تولید کننده قیمت فولاد را به کمتر از ده هزار تومان بیارن .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
ننگ و مرگ بر دولتی که به فکر مردمش نباشد . چرا باید قیمت فولاد هر کیلو ۱۴ هزار تومان باشد ؟ من کارمند از کجا پول بیارم برای ساختن یک آلونک ؟ چرا به فکر ما طبقه ضعیف و بیچاره و بد بخت نیستید ؟ ما به کدام درد و مشکل چاره اندیشی کنیم ؟ آقای روحانی محض رضای خدا به شرفت قسم میدیم حدااقل قیمت فولاد را منطقی کن تا بتوانیم برای خود یه سایه بانی تهیه کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۷ دی ۱۳۹۹
بودجه خائنانه باید اصلاح بشه ، اگر مقاومت شد از کارت قرمز مجلس استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۷ دی ۱۳۹۹
نمایندگان نباید زیر بار این بودجه ننگین و توهمی بروند ،چون سال اینده هم ابر تورم خواهیم داشت وهم تا سالها بعد تبعات ان گریبانگیر ملت میشود، این کارشناسان خیانت پیشه ،نمیدانند امسال یک سوم درامد نفت محقق نشد و چطور برای سال اینده دو ونیم برابر درامد برای صادرات نفت پیش بینی کرده اند ،اینها غمدا طوری بودجه نویسی کردن که ملت دوباره دچار ابر تورم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۷ دی ۱۳۹۹
ای کاش یه فکری میکردن بابت قیمت مصالح!!! بخدا ما قشر ضعیف و متوسط نه میتونیم خانه بسازیم و نه می توانیم با این گرونی خانه بخریم. آخه این چه وضعیه کسی به فکر مردم بدبخت و بیچاره نیست. مسکن ملی هم که ثبت نام کردیم(کرمان) هنوز هیچ خبری نیس هر روز هم یه قیمتی میدن و قیمت دارن میبرن بالاتر به بهانه افزایش گرانی مصالح. مسوولین محترم لطفا به فکر باشید لطفا!!!. از باشگاه خبرنگاران عاجزانه تقاضا میکنم این موضوع رو تو بخش های خبریشون پیگیری کنند لطفا
آخرین اخبار