تصمیم آمریکا برای درج نام ده‌ها شرکت چینی به فهرست سیاه

خبرگزاری رویترز از تصمیم آمریکا برای درج نام شرکت‌های چینی در فهرست سیاه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد آمریکا تصمیم دارد تا ده‌ها شرکت چینی، از جمله شرکت «SMIC» که در زمینه ساخت ریزتراشه‌ها فعالیت دارد را امروز جمعه در فهرست سیاه تجاری خود قرار دهد.

بنا بر این گزارش، آمریکا تصمیم دارد تا حدود ۸۰ شرکت را امروز در فهرست سیاه خود قرار دهد که تقریبا تمامی آن‌ها چینی هستند. این منابع مدعی شدند انتظار می‌رود در درج نام این شرکت‌ها که از سوی وزارت بازرگانی آمریکا انجام می‌شود، نام شماری از شرکت‌های چینی که واشنگتن مدعی است با ارتش آمریکا در ارتباط هستند را در بر بگیرد؛ از جمله برخی شرکت‌هایی که در ساخت و نظامی سازی جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین نقش داشته اند؛ همچنانکه برخی شرکت‌ها که در نقض حقوق بشر متهم هستند را در بر بگیرد.

به نوشته رویترز، دولت ترامپ غالبا از فهرست سیاه تجاری آمریکا که اکنون نام بیش از ۲۷۵ شرکت مستقر در چین در آن درج شده، برای هدف قرار دادن صنایع مادر چین استفاده می‌کند. از جمله این صنایع، شرکت هوآوی است که غول فناوری در زمینه ساخت تجهیزات ارتباطی محسوب می‌شود، به همراه ۱۵۰ شرکت وابسته به آن؛ همچنانکه نام شرکت «زد تی ای» نیز به خاطر نقض تحریم‌ها در فهرست سیاه تجاری آمریکا قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز همچنین اعلام کرد شرکت ستازنده ریز تراشه «SMIC»، وزارت بازرگانی آمریکا و نیز سفارت چین در واشنگتن، هیچ کدام به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در خصوص این خبر واکنش نشان ندادند.

گفتنی است اگرچه اختلافات در منطقه دریای جنوبی چین سابقه طولانی دارد؛ اما در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت ترامپ این اختلافات به حد خطرناکی تشدید شده است.

همچنین شایان ذکر است آمریکا بر اساس پیمان امنیتی ۸ سپتامبر ۱۹۵۱ معروف به پیمان سانفرانسیسکو و پیمان بعدی ۱۹۶۰ متعهد به دفاع از تمامیت ارضی ژاپن است. بنا بر این بطور طبیعی در دعاوی بین ژاپن با سایر کشورها، طرف توکیو را می‌گیرد. در مورد دعاوی کشور‌ها در دریای جنوبی چین، آمریکا تا سال‌های اخیر از موضع گیری تند به نفع کشور‌های منطقه پرهیز می‌کرد؛ اما روز ۲۳ تیر ۱۳۹۹ وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای شدید اللحن اعلام کرد:" دولت آمریکا ادعا‌های پکن درباره دریای چین جنوبی را غیرقانونی می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
توليد آي سي خط قرمز آمريكاست
آخرین اخبار