اتهامات جدید آمریکا علیه یک لیبیایی در پرونده بمبگذاری لاکربی

دستگاه قضایی آمریکا قرار است یک مرد لیبیایی را در پرونده بمبگذاری لاکربی متهم کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، آمریکا قرار است اتهاماتی را علیه یک مرد لیبیایی که به ساخت بمبی مظنون است که پرواز شماره «۱۰۳ پان ام» را بر فراز روستای «لاکربی» در اسکاتلند منفجر کرد، متهم کند.

بر اساس این گزارش، دادستانی آمریکا بزودی به دنبال استرداد «ابو عقیله محمد مسعود» به منظور محاکمه در آمریکا خواهد بود.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، این فرد هم اکنون در لیبی نگهداری می‌شود. این در حالی است که این مسأله از سوی مقامات لیبی تأیید نشده است.

به گفته منابع آگاه، ابوعقیله محمد مسعود که در زمان بمب گذاری هواپیما، عضو سرویس اطلاعاتی معمر قذافی، رهبر وقت لیبی بود، از عوامل تهیه بمب برای انفجار در هواپیما به شمار می‌رود.

در پی این حمله تروریستی که بر فراز روستای اسکاتلندی لاکربی به وقوع پیوست، ۲۷۰ نفر جان خود را از دست دادند. بسیاری از قربانیان این پرواز که از لندن عازم نیویورک بود، شهروندان آمریکایی بودند.

پیشتر «عبدالباسط المقرحی» تنها فردی بود که در سال ۲۰۰۱ در پرونده این بمبگذاری محکوم شده بود. در سال ۱۹۹۱، دادگاه‌های آمریکا و اسکاتلند دو مأمور اطلاعات لیبی، «عبدالباسط علی محمد المقرحی» و «امین خلیفه فحیمه» را به اتهام مشارکت در این حادثه محاکمه کردند. مقرحی که همیشه بی گناهی خود را اعلام می‌کرد، بدون اینکه موفقیتی در این زمینه به دست آورد، درخواست تجدید نظر کرده بود. دادگاه پس از کش و قوس، فحیمه را تبرئه و المقرحی را به عنوان تنها محکوم پرونده به حبس ابد محکوم کرد.

با این وجود، المقرحی در سال ۲۰۰۹ به دلایل پزشکی و بیماری از زندان آزاد شد و سه سال بعد در کشورش درگذشت.

در سال ۲۰۰۳، رژیم معمر قذافی رسماً مسئولیت بمب گذاری در هواپیمای مسافربری بر فراز لاکربی را پذیرفت و ۲.۷ میلیارد دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان پرداخت کرد.

پس از کشته شدن قذافی، بازرسان آمریکایی و اسکاتلندی برای پیگیری موضوع و پی بردن به وجود مظنونان دیگر در این پرونده به لیبی سفر کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار