اعتیاد و نقش اعضای خانواده در حمایت از فرد معتاد

اگر فرد معتادی در خانواده‌ای وجود دارد، تک تک اعضای خانواده نقش مهمی در اثرگذاری اعتیاد بر این فرد دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که یکی از اعضای خانواده با سوءمصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند، باید توسط چند نفر از بستگان و از همه مهم‌تر اعضای خانواده خود حمایت شود.

به محض گرایش فرد به اعتیاد، شش نقش کارآمد وجود دارد که هر یک از اعضای خانواده برای حفظ تعادل و وضعیت عادی خانه باید در نظر داشته باشند، چراکه هر نقشی می‌تواند نگاه بهتری در مورد تأثیر سوءمصرف مواد مخدر بر خانواده داشته باشد.

فرد معتاد

فرد معتاد نقش اصلی خانواده را دارد و مواد مخدر در زندگی فرد معتاد نیز در درجه اول و اهمیت قرار دارد و در نتیجه، همین مسئله باعث آسیب رساندن، نقش بازی کردن و دروغ گفتن وی به اعضای خانواده و نزدیکان خود می‌شود، چرا که این افراد تمایل دارند دیگران را به خاطر مشکلاتشان سرزنش کنند و در نهایت، خود را از افرادی که بیشتر به آن‌ها اهمیت می‌‌دهند جدا می‌کنند. به همین خاطر، بسیاری از معتادان نمی‌خواهند مصرف مواد مخدر را متوقف کنند و این می‌تواند باعث کینه و عصبانیت اعضای خانواده‌ آن‌ها شود.


بیشتر بخوانید


فعال‌کننده

فعال‌کننده معمولا همسر فرد معتاد، شریک زندگی یا بزرگترین فرزند خانواده است که در بعضی موارد، حتی کودک نیز می‌تواند نزدیک‌ترین فرد به مصرف‌کننده  باشد.

فعال‌کننده یا کسی که برای ماده مخدر فرد معتاد پول تهیه می‌کند، تمایل دارد تمام کار‌ها را انجام دهد، به عنوان مثال، خانه را تمیز کند، قبض‌ها را پرداخت کند و از رفتن بچه‌ها به مدرسه اطمینان حاصل کند و حتی ممکن است برای جلب رضایت وی به مواد مخدر و مشروبات الکلی او نیز پول دهد.

این رفتار، احساسات درونی خیانت، خشم و صدمه‌ای را که معتاد وارد کرده، پوشش داده است.

قهرمان

قهرمان (معمولاً بزرگترین فرزند) فردی است که بیش از حد تلاش می‌کند و سختکوش است و به طور معمول در مدرسه بالاترین نمره را کسب می‌کند.

قهرمان برای پوشاندن احساس گناه، نارسایی، اضطراب و استرسی که درون خود احساس می‌کند، این گونه عمل می‌کند. 

قهرمان سعی می‌کند احساس عادی بودن را در خانواده منتقل کند و احساس می‌کند باید مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرد، اما عمل کردن در این سطح می‌تواند استرس زیادی را به او وارد کند و در نتیجه اضطراب زیادی برای وی ایجاد کند.

اعتیاد و نقش اعضای خانواده در اثر آن

قربانی

عضو سرکش خانواده، کودکی که مرتبا پرخاشگری می‌کند و خود را از آشفتگی در خانه دور می‌کند و همیشه در خانه و در حضور فرد معتاد به عنوان قربانی شناخته می‌شود.

قربانیان به دلیل مشکلات خانوادگی مورد سرزنش قرار می‌گیرند و آن‌ها اغلب از معتاد به خاطر قرار دادن آن‌ها در این موقیت ناراحت می‌شوند.

هر چه این قربانیان رشد می‌کنند، با قانون مشکلات بیشتری پیدا می‌کنند، به طوری که زنان در این گونه رفتار، تمایل به رفتار‌های جنسی پرخطر دارند و مردان نیز نسبت به خانواده خود بدرفتاری می‌کنند.

مسئول شادی

مسئول شادی خانواده، منبع تسکین خانواده با طنز‌های خود است.

وقتی معتاد در خانه باعث ایجاد ناراحتی می‌شود، می‌توان روی این فرد حساب کرد تا بتواند شادی را در خانواده ترویج دهد. این فرد معمولاً نیاز‌های خود را فدای تأمین نیاز‌های خانواده برای ایجاد شادی می‌کند و وقتی بزرگ می‌شود، برای فرار از آسیب‌های دوران کودکی خود به احتمال زیاد به مشروبات الکلی و خوددرمانی با دارو‌های خطرناک روی می‌آورد.

کودک گمشده

سرانجام، کودک گمشده در تعامل با دیگران مشکل دارد و باید دانست که مهارت‌های اجتماعی وی رشد نکرده‌اند. معمولاً فرزند میانی یا کوچکترین فرزند خانواده، کودک گمشده گوشه‌گیر است و تمایل دارد وقت خود را تنها بگذراند.

آن‌ها برای دور کردن خود از زندگی پردردسر خانه، به بازی فانتزی می‌پردازند و هر چه سنشان بالاتر می‌رود، در ایجاد روابط با مشکل روبه‌رو می‌شوند و تصمیمات مهم را به تعویق می‌اندازند.

اعتیاد و نقش اعضای خانواده در اثر آن

بنابراین، به راحتی می‌توان متوجه شد که سوء مصرف مواد مخدر بر خانواده چگونه تأثیر می‌گذارد.

این بیماری تأثیر جداگانه و منحصر به فرد خود را بر روی هر یک از اعضای خانواده دارد و بیشتر اوقات، این اثر‌ها منفی است.

هنگامی که یک فرد معتاد ببیند اعتیاد و خانواده چگونه به هم مرتبط هستند، احتمال دارد تغییر مثبتی در زندگی خود ایجاد کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار