وقتی فقر فرهنگی و اجتماعی در پوشش قتل ظاهر می‌شوند

یک روانشناس در خصوص علل و پیامد‌های منفی ناشی از قتل‌هایی، چون شیما صباگردی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فقر، موضوعی است که همیشه خود را در قالب و پوشش های مختلفی چون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... نشان داده است و خواهد داد اما  روند افزایشی یا کاهشی آن توجه و بررسی های دقیق و کارشناسانه ای را می طلبد که باید در سریع ترین زمان ممکن اتفاق افتد وگرنه چنین فقرهایی، دامن اجتماع را می گیرد و پیامدهای منفی آن در دل خانواده ها تزریق خواهد شد.
 
در روزهای گذشته بود که اخباری مبنی بر قتل دختر نوجوانی در رسانه های داخلی منتشر شد که بازتاب گسترده ای داشت و کارشناسان حوزه های مختلفی چون روانشناسی، آسیب شناسی و...به واکاوی ابعاد و چرایی این اتفاق پرداختند که بدنبال این موضوع، علی اصغر کیهان نیا روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با علت قتل شیما ۱۶ ساله توسط مردی ۶۰ ساله و پیامد‌های منفی این اتفاق در جامعه اظهار کرد: تجمع جمعیت، تکنولوژی و حاشیه نشینی از جمله مواردی هستند که باعث بروز چنین حوادث تلخی می‌شوند که اگر به این مسائل، فقر فرهنگی و اجتماعی را نیز اضافه کنیم، می‌بینیم که این حاشیه نشینان می‌توانند از موقعیت‌هایی که پیش می‌آید سوء استفاده کنند.

وی بیان کرد: برخی از مردان دچار بیماری جنسی هستند. یعنی آن‌ها میل شدیدی به شهوت رانی دارند و در زمره افرادی هستند که پرخواسته اند که این موضوع، مشکل بزرگی است.

کیهان نیا تصریح کرد: برخی از مردان مشکل سادیسم و همچنین خودآزاری دارند که نه تنها دیگران را اذیت می‌کنند بلکه از اذیت کردن دیگران نیز لذت می‌برند که در این میان، افرادی هم هستند که از عقده، کینه و تنفر سرشار هستند و تمامی این ویژگی‌های منفی ناشی از اتفاق‌های بدی است که برای آن‌ها رخ داده است و یا در خانواده‌ای متشنج بزرگ شده اند و یا در کودکی توسط پدر خود تنبیه شدیدی شده اند.

بنابراین، افرادی که زندگی ناسالمی داشته اند در گروه افرادی که به آن‌ها ناسالم می‌گوییم هم قرار می‌گیرند.

وی گفت: در جامعه ما، شرایط اقتصادی مطلوب نیست و تورم، گرانی و تغییر قیمت‌ها در حال افزایش است و این موضوع باعث فشار بیشتری روی افراد می‌شود که نتیجه آن موجب بروز خشم فروخورده این افراد و رنجش‌های عمیق آن‌ها می‌شود که در نتیجه، زور خود را روی هر کسی که از آن‌ها ضعیف‌تر است پیاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید


این روانشناس ادامه داد: در خصوص حوادث تلخی، چون قتل شیما ۱۶ساله باید دید که برخی از دختران چه اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که در دام چنین مردانی می‌افتند چرا که عده‌ای از آن‌ها مصرفی شده اند تا جایی که صرفا به لباس، اتومبیل و امکانات بهتر علاقه دارند که همین مصرفی شدن کار دستشان می‌دهد.

وی با اشاره به تفریحات ناسالم برخی از دختران افزود: عده‌ای از دختران هم هستند که تفریحات ناسالمی دارند و وارد برخی از سرگرمی‌های غیراخلاقی می‌شوند که حتی این موارد می‌تواند منجر به اعتیاد آن‌ها شود.

کیهان نیا بیان کرد: شنیده‌ها و اخبار در خصوص قتل این دختر نوجوان حاکی از این است که راننده تاکسی، این دختر خانم را سوار می‌کند و با آزار و اذیت، او را پنهان و پس از قتل، او را دفن می‌کند که اگر چنین موردی تایید شود باید توجه کرد که درواقع، این مرد، یک بیمار جنسی ناسالم است که مشکل اخلاقی دارد و این جنایت او ناشی از تمامی موارد مذکور است.

قتل شیما دختر 16 ساله

وی تاکید کرد: با توجه به بروز چنین جرائمی، توصیه‌ای که می‌توان به دختران جوان و همچنین زنان کرد این است که امروزه به دلیل تجمع جمعیت، حاشیه نشینی، فقر و در نتیجه افزایش جرم و جنایت‌های ناشی از آن‌ها بیشتر مراقب باشند تا در این مشکلات و تنگنا‌ها قرار نگیرند و به یاد داشته باشند که با افزایش جمعیت و مشکلات اقتصادی و به دنبال آن، تکنولوژی و تغییر سبک زندگی ها، خطر جرم و جنایت بیش از پیش وجود دارد و آن‌ها نیز به عنوان گروه آسیب پذیر بیشتر در معرض این موارد تلخ قرار می‌گیرند.

این روانشناس با اشاره به نقش مهم رسانه ها برای جلوگیری از بروز اتفاقات این چنینی، خاطرنشان کرد: رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب باید مردم را در خصوص این مسائل آگاه کنند تا چنین اتفاق‌های تلخ و ناگواری برای مردم به ویژه گروه آسیب پذیر جامعه رخ ندهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
قوه قضائیه قوانینش سفت و سخت نیست مثلا یکی دزدی میکنه هی زندان میره هی آزاد میشه عین خیالشم نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۵:۴۲ ۳۱ تير ۱۴۰۰
منشا اصلی هرگونه فقر فرهنگی اخلاقی اجتماعی از فقر اقتصادی نشات میگیره،"به غیر از موارد نادر که توجیح پذیره"
اجبار در دین و پوشش،عادلانه نبودن قانون در ایران و اجرا نشدن همین قوانین ناقص و به طبع عدم رعایت قوانین توسط شهروندان،ناهنجاری های اجتماعی رو تشدید میکنه.
مسئولین امروز شهروندان قانون گریز و بی مسئولیت ،دیروز هستن و شهروندان قانون گریز و بی مسئولیت، مسئولین فردا هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
دختر ۱۵ساله جای نوه پیرمرد شصت ساله است،پیرمرد بجای اینکه از گناهانش استغفارکند گناهی به گناهان خودش اضافه میکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
وقتی پدر که الگوی یک مرد در خانواده هس محبت به دخترش نکند هر پیشامد و حادثه ای ممکن هس اتفاق بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
چرا عکس شیما را نشان داده اید ابروی خانواده او مهم نیست؟
ولی عکس پیرمرد قاتل شطرنجی کرده اید.
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
دیگه چه جور میشه مراقب بچه ها بود؟راننده خصوصی بگیریم ؟اینقدر پولداریم؟
دیگه به تاکسی هم نمیشه اعتماد کرد
Netherlands
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
تاکسی نبوده شخصی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه روانشناسان برپایه علوم غربی نظر میدن ونمیگویندکه انسان بزرگ شده وتعلیم دیده در جامعه دینی چرا این انحراف را دارد،؟نمیگویدکه خانواده هادرزندگی خودچرا از اعتقادات فاصله گرفته اندوچرا های دیگری که جواب همه آنها از بی بند وباری وترک اخلاقیات حکایت دارد.تا بی پروایی وهوچی گری وادای روشنفکری را در آوردن اصل زندگی هاباشدباید این قصه هارا آماده تکرارباشیم.به دیوارمحکم دین تکیه کنیم..خداخداخدا را ازیادنبریم که غفلت از خدا سرآغاز تباهی هاست.یا خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
خب دختر به چه طریقی گول پیر مرد را خورده رفته خانه اش؟ و آیا به زور و تهدید برده و کسی هم ندیده؟
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
چرا اینقدر اصرار دارید بگید بهلول مریض بوده؟
مگه چند درصد بیمار روانی داریم؟
آخرش مشخص می شه که مثل بقیه قاتلین اصلا روانی نبوده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۳۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
تنها دارو و شفا در حجاب کامل زنان و دختران است.
حالا بگید خب مردان نگاه نکنند ...خب نتیجه این جرف بی منطق میشه این همه بی عفتی که هر از گاهی عیان میشه ... حالا چگونه میشود جبران نمود؟!!!!!!!!!
حجاب مصونیت است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
صدا سیما تحملگرایی ترویج میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
به ما چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
به این روانشناس بفرمایید خودش سوار تاکسی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۵۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
قطعاً سوار تاکسی میشه اما با دعوت راننده تاکسی وارد خونش نمیشه. به نظر نمیاد راننده با زور تو روز روشن اون مرحومه رو به خونش برده باشه. احتیاط شرط عقله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
فقط سوار تاکسی شدم نیست.
در ثانی شاید همین تاکسی سوار شدن ساده برای این آقای روان شناس کمتر خطر داشته باشد تا یک دختر پانزده ساله
Netherlands
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
واقعا اگه یکی بخواد مارو با شخصی بدزده ما چه کار از دستمون برمیاد؟ در ماشینش رو قفل می کنه پاشو می گذاره رو گاز و از خیابون های خلوت می ره به همین راحتی
والا مرد بزرگ رو تا ماشین خفت می کنن گوشی و پولشو می گیرن اینکه به دختر نوجوان بوده
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۰:۰۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
مردان بیشترشون روانی شدند و زود ادم میکشند متاسفانه فرهنگ غنی خودمون را از دست دادیم احساس و عواطف جای خودشون را به جرم جنایت دادند همینطور که روانشناس فرمودند عقده و کینه این مردان بی رحم و خشن خشم خودشون را به افرداد ضعیف خالی میکنند و این یعنی مردان ما شدند نامرد و این یعنی ضعف و خواری مرد را میرسونه امیدوارم کرونا مردان روانی مثل بهلول را نابود کنه تا جامعه ای که با فرهنگ قتل و جنایت شکل گرفته نابود بشه فقط بهلول نامرد نبود از سرقتهای خشن که علیه زنان اتفاق میافته از تجاوزهای جنسی از قتلهای که مردان بر همسران خودشون انجام میدند مسولان باید زنگ خطر فرهنگ نادرست را گوش زد کنند مردم باید فرزندان خودشون اگاه کنند که مردان مثل مردان قدیم نیستند به کسی اعتماد نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
روان شناسان اکثرا بدلیل آموزش های دانشگاهی بز مبنای علوم سکولار غربی همه عوامل دخیل در ناهنجاری ها را که کوچکترین اثر را دارند میگویند ولی هیچوقت مهمترین و بزرگترین علت این ناهنجاریها که همان از یاد بردن نقش مذهب و خدا در زندگی فرد است را بیان نمیکنند .برای همین است که اکثر تحلیل هاشان با واقعیات فاصله بسیار دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
احسنت
درست فرمودین
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی فریدنی
۰۷:۳۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
دقیقا
انچه که فراموش شده خدا و مبانی اعتقادی والهی است که درمان همه بیماریهاست
Iran (Islamic Republic of)
ذ
۱۹:۳۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
لعنت به اون مردم بی هوش و ناسپاسی که گول مدرنیت و تجملات و زندگی غیر ضروری پرخرجش رو خوردند و کار رو در شهر ها تمرکز دادند و زندگی طبیعی کافی سالم قرآنی آباء و اجداد را رها کردند که حالا به انواع مصائب گرفتار بشن .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۲۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
سلام.وقتی دزدی وفساد عدالت میشه این وضع مملکت میشه توقعی هم نمیشه داشت‌.
آخرین اخبار