هشدار پمپئو به ترکیه درباره اعزام جنگجویان خارجی به قره باغ

وزیر خارجه آمریکا به ترکیه درباره اعزام جنگجویان سوری به منطقه قره باغ هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اعزام جنگجویان سوری برای جنگ در کنار نیرو‌های جمهوری آذربایجان، به ترکیه هشدار داد.

وی تأکید کرد اقدام ترکیه به اعزام جنگنجویان سوری به منطقه قره باغ باعث بی ثبات شدن این منطقه می‌شود.

دیروز هم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از انتقال جنگجویان سوری به جمهوری آذربایجان خبر داد.

بر این اساس، مکرون گفت: سازمان اطلاعاتی فرانسه اعلام کرده است ترکیه اقدام به انتقال بیش از ۳۰۰ جنگجو از سوریه به جمهوری آذربایجان به منظور جنگ در منطقه قره باغ کرده است. ما نسبت به هر گونه مداخله خارجی در درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان هشدار می‌دهیم. من بزودی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره انتقال نظامیان خارجی به قره باغ به صورت تلفنی گفتگو خواهم کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین از ترکیه خواست برای مذاکره درباره مسائل مورد اختلاف با اتحادیه اروپا مانند تنش با یونان در دریای مدیترانه، وارد میز مذاکره شود و در غیر این صورت آنکارا باید خود را آماده تحریم‌های احتمالی کند.

پیش تر نیز وزارت خارجه روسیه مدعی شد جنگجویانی از گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی مستقر در سوریه و لیبی طی روز‌های گذشته توسط برخی کشور‌ها به منطقه قره‌باغ اعزام شده‌اند.

بر این اساس، مسکو از کشور‌های درگیر در این مسئله خواست که مانع استفاده از «تروریست‌ها و مزدوران خارجی» در مناقشات قره‌باغ شوند.

رویترز به نقل از دو منبع شورشی سوری مدعی شد ترکیه در حال اعزام جنگجویان سوری به قره‌باغ برای حمایت از آذربایجان است.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند.

گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به کنترل نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۳۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
دیگ به دیگ میگوید رویت سیاه...........
ارتش سنتکام آمریکا همراه ائتلافکنندگان اروپائی چگونه؟خاک کشور لیبی را پس از کشتن دیکتاتورمعمرقذافی بطور شبانه روزی بمباران کرد و یک کشور یک پارچه را به شرقی و غربی تقسیم کرد و با دستان اهل لیبی کشتار اهل لیبی را با دستان خودشان برنامه ریزی کرد و با متحدان اروپائی ثروت ملی کشور لیبی را در حاشیه امن به تاراج و یغما برد و هنوز هم به این کار ادامه میدهد آیا آمریکا نبود؟.......با همان سناریوی کشور لیبی آیا؟کشور سودان را به شمالی و جنوبی تقسیم نکردید؟ و در حاشیه امن آمریکا و ارتش سنتکام آن با ائتلاف اروپائی به تاراج و غارت ثروت سودان مشغول نیستند؟......
در کشور عذاق و سوریه با آموزش و اعزام و مسلح کردن داعش به انواع تسلیحات سبک و نیمه سنگین و سنگین برای کشتار مسلمانان و ایجاد تفرقه و تجزیه جغرافیائی این ارتش سنتکام آمریکا نیست که در حاشیه امن بر سر چاههای نفت و گاز منطقه خیمه زده؟........
حالا کسی که دهان خودش از فرط خوردن سیر چنان بوی گندی در منطقه میدهد چطور؟ به ترکیه نهیب میزند؟ آیا؟ برای غارت مناطق مورد مناقشه در ارمنستان و آذربایجان هم خواب دیده اید؟ و بدنبال بهانه هستید؟..............
اگر در ادعا صادق هستید خاک اشغالی عراق و سوریه را ترک کنید و پایگاه های خودتان را جمع کنید.....خاک اشغالی افغانستان را ترک کنید و پایگاه های خودتان در این کشور را تعطیل کنید......در جنگ یمن با عربستان به عربستان کمک های ماهواره ای و مستشاری نظامی ندهید و خلبانان آمریکائی و اسرائیلی را با جنگنده های عربستانی برای بمباران به یمن اعزام نکنید.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
تركيه از داعش به عنوان چماق عليه ديگران استفاده ميكنه ولي داعش تيغ دو لبه است و خود تركيه رو هم نابود ميكنه
آخرین اخبار