گفتگو رئیس جمهور فرانسه با رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان

امانوئل مکرون در تماس تلفنی با نیکول پاشینیان و الهام علی اف، خواستار توقف درگیری‌ها در منطقه قره باغ شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسه خواستار میانجیگری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.

بنابر اعلام کاخ الیزه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان، درباره وضعیت منطقه جدایی طلب قره باغ گفتگو کرد و به آن‌ها پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را داد.

کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ”مکرون ضمن تکرار تقاضای خود مبنی بر برقراری آتش بس، پیشنهاد از سرگیری فرآیند مذاکرات در چارچوب گروه مینسک را مطرح کرد. اقدامات برای از سرگیری این مذاکرات از همین امشب شروع می‌شوند“.

امانوئل مکرون در این گفتگو‌ها به دو خبرنگار روزنامه لوموند نیز اشاره کرد که بر اثر یک بمباران مجروح شده اند. این دو خبرنگار روز جمعه به ایروان، پایتخت ارمنستان منتقل شدند.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند.

گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به کنترل نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار