ارمنستان، ترکیه را به مداخله در مناقشه قره باغ متهم کرد

رئیس جمهور ارمنستان اعلام کرد ترکیه به صورت نظامی در مناقشه این کشور و جمهوری آذربایجان مداخله می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه المیادین، آرمن سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان کشور ترکیه را به مداخله در مناقشه کشورش با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ متهم کرد.

آرمن سرکیسیان روز پنج شنبه اعلام کرد ترکیه با استفاده از جنگنده‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین خود در مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان مداخله می‌کند.

رئیس جمهور ارمنستان افزود ارامنه زیادی از خارج کشور به صورت داوطلبانه برای جنگیدن در کنار نیرو‌های نظامی ما در درگیری با آذربایجان وارد کشور شدند. هر ارمنی حق دارد که در درگیری ما با آذربایجان وارد شود.

سرکیسیان تاکید کرد ما به هیچ عنوان به دنبال تشدید تنش‌ها نیستیم. رئیس جمهور ارمنستان همچنین اعلام کرد ایروان آماده پذیرش روسیه به عنوان میانجی در مذاکره با جمهوری آذربایجان است.

از ابتدای دور تازه درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روز یکشنبه، ترکیه صراحتا در حمایت از دولت باکو اعلام موضع کرده است. همچنین برغم تشدید تنش‌ها در منطقه قره باغ، مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز چهارشنبه احتمال هرگونه مذاکره را رد کردند. نخست وزیر ارمنستان صراحتا احتمال هرگونه مذاکره با آذربایجان برای حل و فصل مناقشه قره باغ را منتفی دانست.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند. گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار