اعلام آمادگی ترامپ برای میانجیگری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

با تشدید تنش‌های مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که واشنگتن آماده میانجیگری بین دو طرف است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیروز یکشنبه در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد آماده میانجیگری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای حل اختلافاتشان است.

او در این‌باره گفت: ”ما اوضاع را قاطعانه زیر نظر داریم. ما در آن منطقه روابط خوب زیادی داریم. ما خواهیم دید که آیا می‌توانیم این وضع را متوقف کنیم.“

این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح می‌شود که با نزدیک شدن به زمان انتخابات این کشور، او برای کسب آرای مردمی دست به هر کاری می‌زند. در همین حال بر اساس نظرسنجی‌های انتخاباتی، جو بایدن، رقیب ترامپ، نسبت به او پیشتاز است.

به تازگی و به دنبال بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه «ناگورنو قره‌باغ» کشور‌های اذربایجان و ارمنستان از اعمال حکومت نظامی در بخش‌هایی از کشور‌های خود خبر دادند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان دو جمهوری سابق از اتحاد جماهیر شوروی بودند که در دهه ۱۹۹۰ نیز با یکدیگر جنگ کردند.

این خشونت‌ها موجب کشته شدن حداقل ۱۶ نظامی و چندین غیرنظامی در روز یکشنبه شد که شدیدترین درگیری‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۶ بودند. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد نبرد با نیرو‌های جمهوری آذربایجان در طول شب ادامه داشته است و صبح از سر گرفته شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد نیرو‌های ارمنستانی به سوی شهر ترتر در جمهوری آذربایجان تیراندازی کردند.

این درگیری‌ها موجب بوجود آمدن نگرانی‌های دوباره در مورد ثبات جنوب قفقاز شده که کریدور خطوط لوله انتقال نفت و گاز به بازار‌های جهانی است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار