راستینه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گزارش پرونده ویلموتس در جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰/ لزوم پیگیری‌های لازم در دادگاه CAS

رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی محتوای جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰ را درباره پرونده ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران ارائه کرد.

احمد راستینه هفشجانی، رئیس کمیته ورزش و تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰ با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت ورزش و جوانان گفت: امروز گزارشی از روند پرونده آقای ویلموتس و گزارش مکتوب فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شد که چند موضوع جدی مورد بررسی قرار گرفت.

او با بیان اینکه در این جلسه مسئولان وزارت ورزش چون مهدی علی‌نژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و مسئولان سابق و فعلی فدراسیون فوتبال حضور داشتند، توضیح داد: مسئله نخست و مورد اتفاق همه اعضای حاضر، لزوم تلاش یکپارچه برای اعتراض جدی به رأی فیفا و پیگیری‌های لازم در دادگاه CAS بود. متأسفانه بخشی از رأی این نهاد بین المللی، غیر حقوقی و با سیاست و استانداردهای دوگانه صادر شده است.

رئیس کمیته ورزش و تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دومین موضوع مورد بحث بیان کرد: مقرر شد اگر در این پرونده کوتاهی‌هایی در تنظیم قرارداد و غفلت‌هایی رخ داده است، دستگاه عالیه نظارت وزارت ورزش مکلف است برخورد لازم را انجام دهد.

راستینه اضافه کرد: مورد سوم در خصوص گزارش‌های ارائه شده از سوی نمایندگان به کمیسیون اصل90 به دلیل احتمال‌‌های موجود در حوزه دلالی‌ها، فساد و تبانی بود که در پارلمان هم اعلام وصول شد.

او یادآور شد: بر این اساس، قرار شد کمیسیون اصل ۹۰ گزارش را دقیق بررسی و مطالعه کند و جمع بندی را در جلسات دیگر با دستگاه‌ها و نمایندگان، در اولین فرصت تهیه کند.

رئیس کمیته ورزش و تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متأسفانه فیفا در نامه‌ای کاملاً غیر حقوقی به فدراسیون فوتبال، این فدراسیون را به دلیل اظهار نظر نهادهای غیر فوتبالی تهدید به تعلیق کرده است، این در حالیست که وقتی در بسیاری از کشورها پرونده و گزارشی از فساد و تبانی دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌شود، دستگاه‌‌‌ها مکلفند گزارش‌ها را بررسی و در صورت وجود تبانی و فساد، با عاملان آن برخورد کنند.

راستینه با تأکید بر اینکه فیفا در چنین موضوعی باید قدردان دستگاه نظارتی باشد، یادآوری کرد: دستگاه نظارتی تلاش می‌کند جامعه ورزشی را سالم نگه دارد تا روابط سالمی در ارتباطات ورزشی به وجود بیاید. اینگونه موارد در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است. برای نمونه وقتی در لیگ ایتالیا فسادی رخ می‌دهد، فیفا از برخورد با آن استقبال می‌کند یا حتی زمانیکه در خودِ فیفا مسئولانی دچار مفسده یا عامل رشوه می‌شوند، محاکمه و بازخواست خواهند شد.

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: مسئله مذکور در کمیسیون به صراحت بیان شد تا در نتیجه‌اش، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در دفاعیات حقوقیشان این تذکر را به فیفا بدهند که در امور داخلی کشورها دخالت نکند و ورود دستگاه نظارتی در مسئله فساد و تبانی احتمالی گزارش شده را دخالت در کار فدراسیون تلقی نکند، زیرا اساساً دستگاه نظارتی هیچ گاه در امور فنی فدراسیون نه دخالت و نه ادعای ورود به آن حوزه را داشته‌اند.

رئیس کمیته ورزش و تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: به علاوه مقرر شد فدراسیون فوتبال به صورت جدی موضعش را فیفا اعلام و وزارت ورزش هم مسئولیت نظارتی‌اش را حفظ کند. البته باید جمع بندی موضوع‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ به اطلاع نمایندگان شاکی این پرونده از جمله خودِ ما از کمیسیون فرهنگی، برسد.

راستینه در پایان افزود: مشکل از جایی آغاز شد که بخشی از حقوق آقای ویلموتس به دلیل تشدید تحریم‌ها از طریق مراجع رسمی و قانونی قابل پرداخت نبود. البته فدراسیون در این باره گزارشی را به کمیسیون ارائه داد که جزئیاتش را پس از جمع بندی نهایی نمایندگان، ارائه خواهیم کرد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار