باقری:

بریکس، هسته اولیه اراده برای ساختن جهان عادلانه است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه از گروه بریکس به عنوان هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشور‌های مستقل یاد کرد.

 علی باقری که روز جمعه بنا به دعوت رئیس‌جمهوری تاتارستان با هدف شرکت در پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه- جهان اسلام به کازان سفر کرده است، این سخنان را در نشست تخصصی بررسی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این اجلاس بیان کرد.

وی تأکید کرد: اراده جدی ما در گروه بریکس این است که زمینه پیوستن دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را برای حرکت مؤثرتر و اثربخش‌تر در مناسبات بین‌المللی به دنبال داشته باشیم.

معاون وزیر امور خارجه از گروه بریکس به عنوان هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشور‌های مستقل یاد کرد.

وی اظهار داشت: از این منظر، نشست آتی سران گروه بریکس در جمهوری تاتارستان که در دوره ریاست روسیه بر این گروه برگزار خواهد شد از نظر ما نشست بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود. تلاش جدی ایران و روسیه این است که این نشست را به نقطه عطفی در همکاری بین کشور‌های عضو بریکس تبدیل کنیم.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اراده رهبران ایران و روسیه برای تقویت مناسبات دوجانبه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار چند سال قبل خود با آقای پوتین رئیس‌جمهوری روسیه بر این نکته تأکید فرمودند که نگاه ایران به مناسبات دو کشور این است که ایران مستقل و روسیه مقتدری را در سطح منطقه و جهان و ایران مستقلی را در سطح منطقه و جهان داشته باشیم. این دو گزاره، راهبرد اصلی مناسبات ایران و روسیه را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازوکار‌های چندجانبه از جمله بریکس می‌تواند تحقق این بخش از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب باشد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: ایران و روسیه این اراده را دارند و در عمل نشان داده‌اند که با همکاری در زمینه‌های مختلف قصد دارند که مناسبات مبتنی بر عدالت بین کشور‌های مستقل را بنا بگذارند. امروز در چنین فضایی با یکدیگر گفتگو می‌کنیم و بر این اساس، یک رسالت بزرگ بر دوش کارگزاران بزرگ دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی است؛ چه بخش خصوصی و چه کارگزاران اقتصادی و تجاری دارای مسئولیت در حاکمیت دو کشور.

باقری همچنین گفت: امروز نیاز داریم که ایران و روسیه در تعامل با یکدیگر، بستر مشارکت دیگر کشور‌های مستقل را جلب کنند. بر این اساس، مشارکت دیگر قدرت‌ها مانند برزیل، آفریقای جنوبی و هند در این رویکرد صحیح و منطقی، می‌تواند زیربنا و زیرساخت جهان مبتنی بر همکاری مشترک و مبتنی بر عدالت که چشم‌انداز آن صلح و آرامش و رفاه برای کشور‌های جهان و ملت‌های دیگر باشد را پدیدار کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود انتخاب مجدد پوتین به عنوان رئیس‌جهوری روسیه را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست‌جمهوری روسیه شاهد رشد و ارتقای مناسبات همه‌جانبه، دوستانه و همکاری‌جویانه تهران و مسکو باشیم و علاوه بر توسعه مناسبات دو کشور در سطح دوجانبه، بتوانیم با همکاری یکدیگر، زیرساخت همکاری‌های چندجانبه و بین‌المللی را برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بنا بگذاریم.

معاون وزیر امور خارجه از اجلاس همکاری‌های روسیه – جهان اسلام به عنوان یک رویداد مهم در عرصه اقتصاد بین‌المللی یاد کرد و با اشاره به حضور فعالانه ایران در این اجلاس گفت: جمهوری اسلامی ایران و به طور مشخص سفارت کشورمان در مسکو و سرکنسولگری در کازان با همه توان و ظرفیت در حال تلاش هستند که موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌ها را از میان بردارند و دریچه جدیدی از مناسبات اقتصادی تهران و مسکو را بگشایند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه چند سال اخیر مناسبات ایران و روسیه نشان می‌دهد که این اراده در دو کشور عملی و قابل تحقق است و باید با طراحی و پیگیری، ظرفیت‌های مشترک را به پروژه‌ها و طرح‌های چندجانبه تبدیل کنیم تا هم موجب توسعه مناسبات دو کشور شویم و هم از ظرفیت دیگر بازیگران در سطح منطقه و دنیا برای تحقق این هدف استفاده کنیم.

منبع :مهر

برچسب ها: بریکس ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
هر مرحله ای از ساختن چه از خود سازی چه از خودشناسی وچه در
عدالت باید ابتدا از خود صورت بگیرد.
همچنان که وقتی خودسازی داشتی می توانی به جامعه بیندیشی.
موقعیکه خودشناسی داشتی به خداشناسی می رسی.
عدالت هم بایداول در کشور به فعلیت برسد.
وگرنه اسمی درظاهر است ودرباطن چیز معکوسی بیش نیست.
آخرین اخبار