رئیس اقلیم کردستان عراق برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

نیچروان بارزانی همزمان با تداوم حملات ترکیه به شمال عراق، به آنکارا سفر کرد تا در دیدار با رئیس‌جمهور این کشور درباره مسائل موجود گفتگو کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  بغداد الیوم، نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق امروز (جمعه) در سفری رسمی وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد تا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار و درباره تداوم عملیات «چنگال ببر» و گلوله باران مناطق شمالی عراق گفتگو کنند.

منبعی آگاه اعلام کرد: نیچروان بارزانی در سفری رسمی وارد پایتخت ترکیه شده است و قرار است در دیدار با اردوغان درباره پرونده‌های متعددی از جمله تداوم گلوله باران ترکیه و همکاری امنیتی و اقتصادی میان طرفین گفتگو کنند.

پیشتر بارزانی در سفر رسمی به بغداد با برهم صالح، رئیس جمهور عراق دیدار کرد و درباره اوضاع سیاسی عراق و منطقه، بحث و تبادل نظر و بر اهمیت تشریک مساعی و امکانات برای عبور از بحران‌ها و حل اختلافات تأکید کردند.

در این دیدار که همزمان با سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به عراق بود، بارزانی و صالح بر ضرورت حل مشکلات معلق مانده بین دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال براساس قانون اساسی و قوانین عادی و همچنین حفظ حقوق اقتصادی شهروندان و حقوق کارمندان اقلیم کردستان و سایر مناطق عراق و پرهیز از هرگونه تبعیض تأکید کرد.

بارزانی و برهم صالح همچنین درباره تحولات اخیر منطقه و ضرورت گسترش روابط عراق با کشور‌های منطقه و جهان گفتگو کردند.

ترکیه اواسط ژوئن عملیات نظامی پنجه عقاب را با هدف حمله به مواضع حزب کارگران کردستان در اقلیم کردستان عراق و دو روز بعد حمله زمینی پنجه ببر را آغاز کرد.

دولت عراق بار‌ها از ترکیه خواسته عملیات خود را متوقف کند، اما این درخواست‌ها با مخالفت صریح آنکارا روبرو شده است با این بهانه که ترکیه در مقابل حملات نیرو‌های پ. ک. ک از خود دفاع می‌کند.

وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار «فاتح ییلدز» سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است. با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشور‌های عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

کشور‌های متعددی نقض حریم و حاکمیت عراق از سوی ترکیه را محکوم کردند و متوقف شدن آن را خواستار شدند. همچنین شماری از وزرای خارجه کشور‌های عربی حمایت کامل خود از امنیت و حاکمیت عراق را اعلام و بر ضرورت توقف فوری حملات نظامی ترکیه به اراضی عراق تاکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار