جوزپ بورل: اروپا آتش‌بس در لیبی را امیدی جدید برای صلح در این کشور می‌داند

پس از تاکید دولت وفاق ملی و پارلمان شرق لیبی مبنی بر اجرای آتش‌بس در این کشور، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اروپا آتش‌بس در لیبی را امیدی جدید برای صلح در این کشور می‌داند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الحدث، پس از آنکه دولت وفاق ملی و پارلمان شرق لیبی طی بیانیه‌های جداگانه‌ای در روز جمعه اعلام کردند که خواهان برقراری آتش‌بس در این کشور هستند، جوزپ بورل، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «اعلام آتش‌بس در لیبی و ازسرگیری روند سیاسی، امید جدیدی برای یافتن راه‌حلی صلح آمیز در کشور ایجاد کرده است».

بورل روز شنبه و طی بیانیه‌ای به نمایندگی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا نوشت: «اعلام آتش‌بس یک پیشرفت اولیه سازنده است که حاکی از عزم مقامات لیبی برای غلبه بر بن‌بست فعلی است. در پی این آتش‌بس راهی جدید برای دستیابی به سازوکاری سیاسی و صلح‌آمیز برای خروج از بحران و توقف هرگونه دخالت خارجی در کشور ایجاد خواهد شد.»

وی همچنین خواستار اجرای توافقی برای برقراری «آتش‌بس دائمی» شد و افزود که تفاهم جدید باید مسائل مختلفی را مانند ازسرگیری کامل تولید در سراسر کشور و اجرای اصلاحات اقتصادی، سازوکار عادلانه و شفاف برای توزیع درآمد‌های نفتی و بهبود مدیریت مؤسسات اقتصادی و مالی لیبی را دربرگیرد.

وی در ادامه گفت که: «اروپا تعهد خود را به مردم لیبی در ایجاد یک کشور مستقل، متحد، با ثبات و مرفه اعلام می‌کند».

اروپا از ناامنی در اروپا بیم دارد و نگران‌ است که با توجه به مجاورت لیبی به این قاره، بی‌ثباتی در لیبی بر امنیت اروپا هم تاثیر بگذارد.

بر اساس گفته فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی، تنها در صورتی آتش‌بس محقق می‌شود که منطقه السرت در مرکز لیبی خلع سلاح شود. پیش از این در چندین نوبت آتش‌بس در لیبی اعلام شده بود اما ارتش تحت امر خلیفه حفتر آن را نقض کرده بود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار