شرمن: آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه موفق نخواهد بود

مذاکره‌کننده ارشد سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، با انتقاد از اقدام دولت این کشور در فعال‌سازی مکانیسم ماشه بر ضد ایران، گفت واشنگتن در این‌خصوص موفق نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «وندی شرمن»، معاون امور سیاسی وزارت خارجه در دولت پیشین آمریکا و همچنین مذاکره‌کننده ارشد در توافق هسته‌ای ایران، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، در فعال کردن مکانیسم ماشه به جای منزوی کردن ایران، به انزوای بیشتر آمریکا در کل جهان ختم می‌شود.

او درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه ضد ایران گفت: اروپا، روسیه، چین، هیچ یک از آن‌ها باور ندارد که آمریکا در جایگاهی است که بتواند به مکانیسم ماشه برای بازگشت سریع و خودکار تحریم‌ها علیه ایران متوسل شود. ما عملا زمانی که درباره این توافق مذاکره می‌کردیم، تصریح کردیم که فقط شرکت‌کنندگان در این توافق می‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند.

مقام سابق وزرات خارجه آمریکا افزود: آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه ضد ایران موفق نخواهد بود و حتی اگر بتوانند کاری بکنند، کسی توجه نخواهد کرد.

شرمن در ادامه تاکید کرد: من فکر نمی‌کردم در هیچ چیزی بتوانم با جان بولتون اتفاق نظر داشته باشم، اما او در سرمقاله‌ای در وال استریت ژورنال نوشت این اقدام دولت ترامپ قدرت وتو در شورای امنیت  را -که برای ما بسیار مهم است- و همچنین استفاده ما از تحریم‌های چندجانبه را ضعیف می‌کند؛ من کاملا با او موافقم.

شب گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در نامه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار فعال سازی مکانیسم ماشه مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شد. او مدعی شد به دلیل نقض توافق نامه هسته‌ای ایران، باید تمامی تحریم‌های پیشین علیه تهران فعال شود.

روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌های ایران ۳۰ روز زمان خواهد برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
تیر خلاص بر پیکر مرده برجام معنی ندارد این برجام از اول مرده به دنیا آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
چرا داریم خودمان را گول میزنیم مگه چیزی مونده که امریکا بخواهد فعال کنه
Germany
ناشناس
۱۸:۱۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
اروپا هیچ اقدام عملی جهت رفع تحریمها انجام نداده است.
تحریمی برداشته نشده که حالا بخواهد برگردد
پس بنابراین اوضاع ایران فرقی نخواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
به نظر من نقشه اصلی آمریکایی ها چیز دیگری است و برای رد گم کردن فعلا ایران و دنیا رو سرگرم مکانیزم ماشه میکنند. خودشون از همه بهتر میدونن که پافشاری روی این موضوع برای اعتبار آمریکا مضر هست. این یک عملیات فریب هست و در روزهای آخر که فرصتی برای تصمیم نداشته باشیم برگ برنده خود رو نشان خواهند داد. برگه ای که برای انتخابات به داد ترامپ برسه و نوعی باخت برای ایران باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
تنها برگی که ترامپ برای پیروزی در انتخابات داره اینه که در دقیقه 90 با ایران در گیر جنگ بشه واین بهانه را هم با استفاده از امارات بدست خواهند آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
این آمریکا اگه آمریکاست می‌تونه سازمان ملل و همه تو خاک آمریکا و به گوش به زنگ آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
فعال شود یا نشود هیچ غلطی نمیتوانند بکنند
چه بسا فعال شود در دراز مدت به نفع ایران خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
ماشه هیچ وقت فعال نمیشود. هر 5کشور عضو برجام از جمله خود آمریکا هم میداند که ترامپ 2سال پیش خارج شده. وامریکا چون از نظر حقوق جهانی از یک توافق خارج شده دیگر حق اظهار نظر ندارد چه برسد به اینکه میکانیسم ماشه را فعال کند. فقط جنگ روانی درست کرده تا انتخابات را بنفع ترامپ خاتمه دهد
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۶:۱۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
واقعا به مذاکره کنندگان محترم دست مریزاد می گیم که اینهمه با ذکاوت و تیز هوشی برجام را بسته اند اون 750سکه برای قدردانی از این عزیزان خیلی براشون کمه !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
خب مگه تحریمها چی کم داره که مثلا مکانیسم ماشه بخواد فعال بشه به آن اضافه کنه؟ فقط رفع تحریم تسلیحاتی خواهد بود که همین الان میشه پیش بینی کرد اگر آن هم رفع بشه چیز دندان گیری نخواهد بود چون به گفته روسیه در زمان رفع تحریم تسلیحاتی ما اگر خریدی داشته باشیم باید از مبدأ تا مقصد باید تحت نظارت اعضای دایم شورای امنیت باشد که یکیش آمریکاست تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
برجامی که قرار بود همه تحریمها را رفع کند و باعث گشایش اقتصادی شود به جایی رسیده که ما باید خوشحال باشیم که مکانیسم ماشه آن فعال نمی شود در حقیقت گول زنی مقامات ایرانی است و البته دست آویزی برای فریب افکار عمومی توسط دولتمردان که ببینید چه شق‌القمری کردیم آمریکا در شورای امنیت تنها ماند در حالی که شاید نوعی تقسیم کار بین آمریکا و اروپا برای سر کار گذاشتن ما باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
فعلا با یک حرف امریکا اهن گروتگنتر طلاگرونتر هنوزم میگین امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۳۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
باور کنید مکانیسم ماشه فعال خواهد شد و تیر خلاص بر پیکر برجام زده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
امریکا نابود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
خواهیم دید
آخرین اخبار