سی‌ان‌ان: درخواست فعال‌ شدن مکانیسم ماشه، آمریکا را در جهان منزوی کرد

با مخالفت طرفین برجام با تصمیم آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه، واشنگتن بیش از پیش در صحنه جهانی منزوی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان شبکه سی ان ان در مطلبی نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در صحنه جهانی به شدت منزوی شده است، زیرا متحدین [اروپایی] و رقبای آن [چین و روسیه] با تقاضای واشنگتن مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل و فعالسازی مکانیسم ماشه در مورد ایران مخالف هستند و دیروز پنجشنبه این درخواست واشنگتن را به وضوح رد کردند.

به رغم تصمیم دونالد ترامپ برای خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز مدعی شد آمریکا طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، که توافقنامه بین المللی را تصویب کرده است، این ظرفیت را دارد تا مکانیسم ماشه را فعال کند و تحریم‌های سازمان ملل را بازگرداند؛ زیرا آمریکا در ابتدا یک طرف این توافق بوده است.

پمپئو در جمع خبرنگاران حاضر در سازمان ملل مدعی شد: ما همه ظرفیت‌ها را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ داریم و باید در مورد تهران این کار را انجام دهیم.

این دیپلمات ارشد آمریکایی با تکرار ادعا‌های واشنگتن مبنی بر اینکه تهران مفاد توافق هسته‌ای [برجام] را نقض کرده است، خروج آمریکا از برجام را توجیه کرد.

پمپئو افزود: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل فقط با قطعنامه بعدی شورای امنیت قابل تغییر است.

سایر کشور‌هایی که طرف معامله هستند - چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان - با توجیه پمپئو برای این اقدام مخالف بودند، زیرا بسیاری بر این باورند که بازگشت کامل تحریم‌های سازمان ملل باعث نابودی این توافق می‌شود.

فرانسه، آلمان و انگلیس که با عنوان "E۳" شناخته می‌شوند، در بیانیه مشترک اظهار کردند که آمریکا پس از خروج از برجام در ۸ مه سال ۲۰۱۸ دیگر حقی بر اجرای مفاد برجام ندارد و اقدامات این کشور را علیه برجام عنوان کردند.

پمپئو در جمع خبرنگاران از متحدان اروپایی و رقبای چینی و روسی واشنگتن انتقاد کرد.

روز پنجشنبه روسیه و چین نیز نسبت به اقدام آمریکا به شدت انتقاد کردند.

چین در سازمان ملل ضمن محکومیت اقدام آمریکا برای برگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی با تلاش برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه، گفت که این اقدام یک نمایش سیاسی است که واشنگتن به راه انداخته است.

دیپلمات‌های شورای امنیت به سی ان ان گفتند که روسیه روز جمعه درخواست کرده است تا شورای امنیت جلسه‌ای را برای گفت‌وگو درمورد تصمیم آمریکا در مورد  تحریم‌ها علیه ایران برگزار کند. اما روسیه این درخواست را پس گرفت، در حالی که معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در دو توئیت گفت واشنگتن نسبت به برگزاری جلسه اعتراض کرده است.

معمولاً یک درخواست برای جلسه شورای امنیت پذیرفته می‌شود، اما طبق قوانین جدید در هنگام بروز همه گیری، تصمیم برای تشکیل جلسه مجازی باید با نظر همه اعضا پذیرفته شود.

کشور‌های آلمان، فرانسه و انگلیس مخالفت خود را با درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه اعلام و نامه‌ای در این باره به سازمان ملل ارسال کردند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد آمریکا نمی‌تواند از سازوکار حل‌وفصل اختلافات در برجام استفاده کند، چرا که از این توافق خارج شده است.

هنگامی که ترامپ آمریکا را از توافق بین المللی برجام خارج کرد، آن را "بدترین توافق مذاکره شده" نامید. این توافق نامه شامل لغو طیف گسترده‌ای از تحریم ها در ازای توقف برنامه هسته‌ای ایران بود.

کشور‌های باقیمانده در این توافق اظهار کردند که این تنها راه برای برقراری گفت‌وگو با ایران و کنترل توسعه هسته‌ای آن‌ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۳:۳۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
توجه کردین به جای اینکه دولت مردان ما از طرف های اروپایی بخواهند به وعده های خودشون عمل کنند و اونها هستند که به هیچ کدام از وعده هاشون عمل نکردند و در این بین ایران باید دست برتر را داشته باشد اما متاسفانه دولت مردان ما دارند در زمین امریکا بازی میکنند و به نظر بنده امریکا فقط دارد وقت میخرد و به جای مطالبه گری ایران همه.ی دولت مردان ما دارند خدا خدا میکنند طرح های امریکا رای نیاره و بعد اون رو یه افتخار بزرگ میدونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
بعد فعال شدن مکانیسم ماشه همین حرف رو می زنید؟
آخرین اخبار