مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بغداد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

ایران از نگاه دولت و مردم عراق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بغداد تاکید کرد افزایش همکاری عراق و ایران در سطوح مختلف بسیاری از مشکلات منطقه را حل می‌کند.

روز سه‌شنبه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در صدر هئتی وارد عراق شد. موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی در خلال ملاقات‌های وی مورد بررسی قرار گرفت. مهمترین موضوع مطرح شده طی این سفر پیگیری پرونده حقوقی جنایت نظامیان تروریست آمریکا علیه سرداران مقاومت در فرودگاه بغداد بود، لزوم گسترش روابط تجاری دو کشور نیز از دیگر موضوعات مهمی بود که بر آن تاکید شد.

الکاظمی طی این سفر و در دیدار با رهبر معظم انقلاب و شخص رئیس جمهور از مجاهدت و تلاش بی‌وقفه ایران در مبارزه با تروریست در عراق تقدیر و خاطرنشان کرد که بغداد امروز و در شرایط سخت اقتصادی، ایران را تنها نخواهد گذاشت. نخست وزیر عراق در ادامه این را هم گفت که بغداد اجازه نمی‌دهد که هیچ تهدیدی از سوی خاک عراق متوجه تمامیت ارضی ایران شود. 

رهبر انقلاب هم در دیدار با نخست وزیر عراق خاطرنشان کردند که  ایران از دولتی مقتدر در عراق حمایت می‌کند، اما در مقابل آمریکایی‌ها به معنای واقعی دشمن عراق هستند. ایشان تصریح کردند که ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت. رهبر معظم انقلاب این را هم فرمودند که ایران انتظار دارد تا دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.

در همین راستا خبرنگار گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی با محمود الهاشمی،کارشناس مسائل سیاست خارجی و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک عراق انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

ایران از نگاه دولت و مردم عراق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است


اینکه مصطفی الکاظمی ایران را به عنوان نخستین سفر خارجی خود پس از عهده داری سمت نخست وزیری برگزیده و هیئت بلندپایه ای همراه او هستند چه مفهومی دارد؟

به اعتقاد من اینکه اولین سفر خارجی مصطفی الکاظمی، جمهوری اسلامی ایران است، معنا و مفهوم بسیار خاصی دارد و آن اینکه ایران به عنوان کشور همسایه برای عراق و مردم آن از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین ضروری است تا در بیشتر پرونده های موجود میان دو کشور و نیز ابعاد منطقه ای و بین المللی تفاهم برقرار شود.

اما اینکه هیئت بلندپایه ای از وزراء و مشاوران همراه مصطفی الکاظمی در تهران حضور یافته‌اند، نشان می‌دهد این سفر فراتر از یک سفر پروتکلی است و امور متعددی را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، انرژی، امنیتی شامل می‌شود. همچنین قرار است که طی این سفر، تفاهمی در مورد پرونده شهدای مقاومت در خاک عراق و نیز شکایت به دادگاه‌های بین المللی برای محاکمه جنایتکاران حاصل شود.
 

ارزیابی شما درباره دیدار الکاظمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چیست؟ به ویژه آنکه پس از شیوع ویروس کرونا این اولین باری است که رهبر معظم انقلاب دیداری رسمی با یک طرف خارجی دارد.

خود مصطفی الکاظمی اصرار داشت که حتما در این سفر با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای دیدار داشته باشد و از آنجایی که این اولین سفر خارجی الکاظمی است و ایران را بر عربستان مقدم داشته است. عراق و مردم آن از جایگاه ویژه‌ای در نگاه رهبر معظم انقلاب بهره‌مند هستند. ایشان همچنین به تصمیمات احزاب فعال در کشور احترام می‌گذارند.
 

به نظر شما دستاوردها ونتایج این سفر چگونه خواهد بود؟

همه مسئولان عراقی جایگاه جمهوری اسلامی ایران چه در سطح منطقه و چه در سطح بین المللی را درک می کنند؛ به همین خاطر تفاهم با آن فرصت خوبی به مسئولان منطقه می دهد تا بسیاری از مشکلات را حل و منطقه را از توطئه های خارجی دور کنند. همچنین تاکید مسئولان جمهوری اسلامی بر اینکه کشورهای منطقه بدون دخالت بیگانگان می توانند از خود حفاظت کنند، در ذهن مسئولان بیشتر کشورهای منطقه در حال ریشه‌دوانی است و آنها به این باور رسیده‌اند که کلید حل مشکلات منطقه در توجه به همین موضوع است. مردم عراق نیز مشترکات خود با مردم ایران را برتر و فراتر از مشترکات با دیگران در سطوح مختلف تاریخی، دینی، اجتماعی و حسن همجواری است.
 

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که مسئولان عراق به دنبال میانجیگری میان ایران و عربستان هستند؛ نظر شما در این مورد چیست؟

 
عراق به دلیل مرز مشترکی که هم با ایران و هم با عربستان دارد و نیز از آن جهت که با بیشتر طرف ها روابط خوبی دارد، می تواند نقش ویژه‌ای را در موضوع روابط میان ایران و عربستان ایفا کند. علاوه براین منافع عراق ایجاب می کند که میان تمام کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای منطقه روابط خوبی وجود داشته باشد تا امنیت آن فراهم و زمینه دخالت بیگانگان برچیده شود.
 

برخی معتقدند که عراق از لحاظ اقتصادی به ایران بدهکار است و چاره ای جز همکاری با آن ندارد؛ از نظر شما چرا روابط تجاری عراق و ایران اهمیت دارد؟

به اعتقاد ما عراق نمی تواند از روابط اقتصادی با ایران احساس بی نیازی و از تبادلات تجاری با آن چشم پوشی کند؛ چراکه مرزهای طولانی مشترک، تفاهمات شفاف تجاری، سهولت حمل و نقل، کالای ارزان و با کیفیت ایرانی و همچنین نبود زیرساخت های مناسب در عراق، این روابط را ضروری کرده و به هیچ وجه رقیبی برای آن وجود نخواهد داشت.
 

برخی گزارش ها از امضای توافق ارزی در سفر الکاظمی به تهران حکایت دارد؛ در این سفر در مورد چه چیزی توافق خواهد شد؟

 
بله، کارشناسان اقتصادی در عراق دولت را تشویق کرده‌اند تا از امکان ظرفیت مبادلات تجاری با پول های محلی یا اصل معاملات پایاپای برای رهایی از فشارهای آمریکا و تحریم‌ها و نیز سرعت بخشیدن به مبادلات تجاری، از این ظرفیت استفاده کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هانی ال کثیر
۱۴:۵۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اتفاقا زیاد به این دولت عراق نمیشه دل بست
اونا میخواستن اول به عربستان برن ولی چون پادشاه عربستان حالش بد شد برنامه به هم خورد و اومد ایران
ما انتخاب دوم بودیم یادتون باشه
آخرین اخبار