اتحادیه اروپا جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف برجام را تمدید کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که جدول زمانی مکانیسم حل‌وفصل اختلافات در برجام را تمدید کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از تمدید جدول زمانی مربوط به مکانیسم حل‌وفصل اختلافات در برجام خبر داد.

بورل در این بیانیه ضمن اشاره به نامه‌ای که اخیرا از «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، دریافت کرده است، می‌نویسد: در روز ۳ ژوئیه نامه‌ای را از وزیر امور خارجه ایران دریافت کردم که با فعال کردن مکانیسم حل اختلاف، نگرانی‌های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای برجام توسط فرانسه و آلمان و انگلیس را طبق بند ۳۶ به کمیسیون مشترک در راستای حل‌وفصل ارجاع می‌داد.

وزیر خارجه کشورمان در این نامه خطاب به جوزپ بورل، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از طرف‌های اروپایی حاضر در توافق‌نامه هسته‌ای خواست تا به تعهدات خود در برجام متعهد باشند. محمد جواد ظریف خواستار تحقق بند ۳۶ برجام و ارجاع موضوع عدم پای‌بندی کشور‌های اروپایی به تعهدات خود در برجام، به کمیسیون مشترک شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بر این نکته اشاره کرد که به دلیل محدودیت‌های مسافرتی اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، تشکیل جلسات کمیسیون مشترک برجام تاکنون میسر نشده است.


بیشتر بخوانید


بورل در ادامه می‌نویسد: همه طرف‌ها بر سر این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که به دلیل پیچیدگی مسائل موجود، زمان بیشتری مورد نیاز است و جدول زمانی حل‌وفصل اختلافات تمدید شد.

۲۴ دی ماه آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند.

بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار