تحلیلگر آمریکایی پمپئو را بخاطر توسل به مکانیسم ماشه به سخره گرفت

استاد دانشگاه هاروارد تلاش وزیر خارجه آمریکا برای استناد به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به سخره گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «استفان والت» تحلیلگر برجسته آمریکایی و استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد کندی، تلاش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای توسل به مکانیسم ماشه برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به تصمیم گیری برای همسر پس از طلاق تشبیه کرد.

این تحلیلگر ارشد آمریکایی در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: تلاش پمپئو برای راه‌اندازی ساز و کار بازگشت خودکار (مکانیسم ماشه) برجام، پس از خروج آمریکا (از این توافق) و بر هم زدن آن، همانند این است که مردی همسرش را ترک کند، طلاق بگیرد و سپس بگوید این اوست که درباره دیدار همسرش با دیگران تصمیم می‌گیرد.

این پیام توئیتری تمسخرآمیز در حالی منتشر شد که روزنامه نیویورک‌تایمز به تازگی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد دولت ترامپ درصدد است محدودیت‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند. بر این اساس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی است تا واشنگتن را علی‌رغم خروج از برجام، یکی از طرف‌های این توافق عنوان کند و محدودیت‌های وضع شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند.

وزیر خارجه آمریکا، اخیرا نیز طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد.

پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل این توافق در شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه خرید تسلیحات از سوی ایران را تا اکتبر ۲۰۲۰ محدود کرد. با رفع محدودیت‌های شورای امنیت، ایران می‌تواند از کشور‌های جهان تسلیحات خریداری کند.

۲۴ دی آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند.

بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار