ریچارد هاس: تلاش برای تحریم تسلیحاتی ایران به انزوای آمریکا می‌انجامد

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد تلاش دولت این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی ایران خطر انزوای واشنگتن را در پی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ریچارد هاس، عضو سابق وزارت خارجه آمریکا و رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» تلاش مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را مورد انتقاد قرار داد.

مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: همانطور که جان بیکر گفت این کار راه به جایی نمی‌برد. دولت ترامپ با خروج یکجانبه از برجام شتاب زده عمل کرد. اکنون با مطرح کردن این مسئله (استناد به مکانیسم ماشه) بیشتر از ایران خودمان را منزوی می‌کنیم، آن هم در برهه‌ای که باید بر فعالیت هسته‌ای ایران تمرکز کنیم.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد دولت ترامپ درصدد است محدودیت‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند. بر این اساس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی است تا واشنگتن را علی‌رغم خروج از برجام، یکی از طرف‌های این توافق عنوان کند و محدودیت‌های وضع شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند.

وزیر خارجه آمریکا، اخیرا نیز طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد.

پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل این توافق در شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه خرید تسلیحات تهاجمی از سوی ایران را تا اکتبر (مهر) ۲۰۲۰ محدود کرد. با رفع محدودیت‌های شورای امنیت، ایران می‌تواند از کشور‌های جهان تسلیحات خریداری کند. اما ۲۴ دی آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند.

بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخراین بازی معلومه همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل بر می گردد این حرفا بازی بیش نیست حتی روسیه و چین هم مار و بازی میدن
آخرین اخبار