انتقاد نماینده ویژه ترامپ از حضور نیافتن چین در مذاکرات تسلیحاتی آمریکا و روسیه

نماینده ویژه ترامپ در امور کنترل تسلیحات از پکن به دلیل حضور نیافتن در مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص تمدید توافق «استارت نو» انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «مارشال بیلینگزلیه» نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور کنترل تسلیحات، چین را به دلیل حضور نیافتن در مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص توافق استارت نو که صبح امروز در وین آغاز شده است مورد انتقاد قرار داد.

بیلینگزلیه پیش از شروع این مذاکرات در پیامی توئیتری نوشت «چین آفتابی نشده است. پکن هنوز پشت دیوار بزرگ رازداری درمورد ساخت‌های هسته‌ای خود و بسیاری موارد دیگر پنهان شده است. با روسیه ادامه می‌دهیم، تحمل نمی‌کنیم.»

انتظار می‌رود مذاکرات استراتژیک روسیه و آمریکا در وین بر سرنوشت معاهده استارت نو، آخرین توافق مهم کنترل تسلیحات بین این دو قدرت هسته‌ای، که قرار است در فوریه ۲۰۲۱ منقضی شود تمرکز کند. در حال حاضر هیئت‌های مذاکره کننده دو کشور به ریاست سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مسئول منع گسترش سلاح‌های هسته ای و بیلینگزلیه، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در وین مشغول گفتگو هستند.

چین که در مقایسه با روسیه و آمریکا گفته می‌شود زرادخانه هسته‌ای کوچکتری دارد پیش‌تر دعوت آمریکا برای پیوستن به این مذاکرات را رد کرد تا امید‌های واشنگتن برای سه جانبه کردن معاهده استارت نو را به یأس تبدیل کند.

دور پیشین این رایزنی‌ها در ۱۶ ژانویه سال جاری میلادی در وین برگزار شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا این گفتگو‌های استراتژیک به حالت تعلیق درآمد. مسکو بار‌ها واشنگتن را به تمایل نداشتن برای تمدید این توافق متهم کرده است و اکنون از آغاز دوباره مذاکرات در این خصوص استقبال کرده است.

در فوریه ۲۰۲۱ توافق استارت نو که درباره اقدام برای کاهش بیشتر و محدود کردن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک است منقضی می‌شود. با این حال، روسیه امیدوار است این توافق به مدت ۵ سال دیگر تمدید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار