روسیه: خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» تعجب آور نیست

سفیر روسیه در واشنگتن گفت این کشور از خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز متعجب نشده است؛ پوتین هم اعلام کرد شانس اندکی برای ادامه پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای با آمریکا باقی مانده است.

روسیه: خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» تعجب آور نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد با توجه به سابقه نقض تعهدات بین المللی از سوی آمریکا مسکو از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خروج از پیمان آسمان‌های باز متعجب نشده است.

سفیر روسیه در مصاحبه‌ای با اشاره به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های بالستیک و پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان برد گفت: در سال‌های اخیر، شاهد تخریب مداوم و روشمند ساختار کنترل تسلیحاتی بوده ایم.

آنتونوف تاکید کرد مخالفان کنترل تسلیحاتی به خط مشی خود برای از بین بردن این پیمان‌ها ادامه خواهند داد. دیپلمات روس تاکید کرد: واشنگتن روند خروج از پیمان آسمان‌های باز را از قبل آغاز کرده است و ظرف شش ماه آینده در شرایطی خواهیم بود که این پیمان بدون مشارکت آمریکا در آن پابرجاست.

بنا به گفته سفیر روسیه، آمریکا همزمان برای تحویل هواپیمای نظارتی خود برای اجرای پیمان آسمان‌های باز، به متحدانش اعلام آمادگی کرده است تا بدین ترتیب اطلاعات مربوط به فعالیت نیرو‌های نظامی روسیه را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

در پی خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز»، که به کشور‌های عضو این پیمان اجازه می‌داد برای راستی آزمایی و بررسی آرایش نظامی، پرواز‌های نظارتی بر فراز کشور‌های یکدیگر انجام دهند، دولت روسیه اعلام کرد، با این شرایط برای ادامه پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به «استارت نو» امید کمی وجود دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست از راه دور با اعضای شورای امنیت ملی این کشور، درباره ادامه دو پیمان «آسمان‌های باز» و «پیمان استارت نو» رایزنی کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس ویدیویی گفت: تاکنون هیچ مذاکره جدی با آمریکا در مورد ادامه پیمان «استارت نو» انجام نشده است و شانس اندکی برای ادامه پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای با آمریکا باقی مانده است.

آمریکا روز پنچ‌شنبه اعلام کرد که دیگر عضو توافق بین‌المللی «آسمان‌های باز» نیست و این موضوع را طی روز‌های آتی به طور رسمی به سران عضو این پیمان اعلام می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور طی اظهارنظر‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که دلیل خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز عدم التزام روسیه به آن بوده است، پمپئو هم مدعی شد که اگر روسیه مجددا به طور شفاف و کامل به این توافق بازگردد، آمریکا هم در تصمیم خود تجدید نظر خواهد کرد. این در حالی است که مسکو اعلام کرده همچنان بر تعهدات خود در این توافق پایبند است و اتهامات واشنگتن را رد کرده است.

توافق امنیتی «آسمان باز» به امضای ۳۵ کشور خارجی رسیده و بر اساس آن کشور‌های عضو متعهد شده‌اند تا در آسمان سایر اعضای این توافق پرواز‌های جاسوسی انجام ندهند. بر اساس این پیمان، کشور‌های عضو می‌توانند برای اطمینان از عدم تلاش سایر کشور‌ها در اشاعه تسلیحات، پرواز‌هایی جاسوسی بر فراز سایر کشور‌ها ترتیب دهند. این پیمان یکی از بزرگترین گام‌های غرب در کنترل اشاعه تسلیحات از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار