پولیتیکو: پمپئو در پی دیدار بی‌سروصدا با مقامات چین است

به نوشته نشریه پولیتیکو با بالا گرفتن تنش میان واشنگتن و چین، وزیر خارجه آمریکا در پی برگزاری دیداری با مقامات پکن در هاوایی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه پولیتیکو نوشت در بحبوحه تنش در روابط آمریکا و چین‏، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، بی‌سروصدا در حال برنامه‌ریزی سفر به هاوایی برای دیدار با مقامات دولت چین است.

این سفر و دیدار در زمانی در حال اتفاق افتادن است که تنش در روابط واشنگتن با پکن بالاست. روابط بین آمریکا و چین در سطح کم است. مقامات دولت ترامپ به سرپرستی پمپئو کشور چین را به دلیل ابهام و فریبکاری در مورد گسترش زودهنگام شیوع ویروس کرونا که در چین آغاز شده و از آن زمان جان بیش از ۴۱۳ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است‏، مورد انتقاد قرار داده اند.

چین نیز به همان اندازه منتقد پمپئو بوده است و ارگان‌های رسانه‌ای دولتی چین به صراحت این دیپلمات آمریکا را با واژه‌های سخت و غالبا شخصی به سخره می‌گیرند.

دو منبع آگاه که به دلیل نداشتن مجوز حق مصاحبه صوتی خواستند نامشان فاش نشود جزئیات برنامه‌های سفر پمپئو را که نهایی نشده است در اختیار پولیتیکو قرار دادند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرد و سفارت چین نیز به درخواست پولیتیکو برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداد.

پمپئو در طول چند هفته گذشته به شدت از دولت چین انتقاد کرده است و دیپلمات‌های چینی نیز به نوبه خود از آمریکا انتقاد کرده اند. پیشتر در این هفته، وی رسانه‌های دولتی چین را به دلیل انتقاد از پاسخ دولت آمریکا به اعتراضات سراسری در مورد قتل جورج فلوید مورد انتقاد قرار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار