دید منفی اروپا به استدلال‌های آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران

بلومبرگ در مطلبی نوشت: مقامات اروپایی استدلال‌های آمریکا را برای فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی قبول ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری بلومبرگ در مطلبی نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را که امسال منقضی می‌شود، تمدید کند و برای اجرای هدف خود سعی دارد متحدان اروپایی را نیز با خود همراه کند. این در حالی است که اروپا استدلال‌های واشنگتن را برای فعال سازی «مکانیسم ماشه» کافی نمی‌داند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی است که آمریکا می‌تواند نظر همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید تحریم‌ها علیه تهران با خود همراه سازد. او گفته است نهایت تلاش خود را برای تمدید این تحریم‌ها به کار خواهد بست.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز هفته گذشته در گفت‌گو با خبرنگاران مدعی شد: ما با این فرض وارد عمل می‌شویم که می‌توانیم تحریم‌های تسلیحاتی (ایران) را تجدید کنیم. اگر اعضای شورای امنیت به نتیجه نرسند ما به خوبی به حقوق خود واقفیم و همه تحریم‌های سازمان ملل را [با فعالسازی مکانیسم ماشه] باز می‌گردانیم.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده است: این تعبیری نیست که بسیاری از کشور‌ها با آن موافق باشند. مقامات اروپایی استدلال‌های آمریکا را برای فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران قبول ندارند. به گفته یک دیپلمات ناشناس اروپایی همان زمان که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، حق فعالسازی مکانیسم ماشه نیز از واشنگتن گرفته شد.

تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آسان نخواهد بود. روسیه و چین دو عضو شورای امنیت که از حق وتو برخوردار هستند بار‌ها اعلام کرده‌اند که با تمدید این تحریم‌ها مخالف هستند و آن را وتو خواهند کرد.

از سوی دیگر، آلمان، انگلیس و فرانسه که از اعضای برجام هستند ضمن درک نگرانی‌های آمریکا در خصوص منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران معتقدند چنین نگرانی‌هایی نباید باعث پایمال شدن تلاش‌هایی که برای توافق هسته‌ای ایران شده است، شود.

«نایسان رفعتی» تحلیلگر امور ایران در گروه بین‌المللی بحران معتقد است: اروپایی‌ها هنوز در حال و هوای حفظ برجام هستند. وقتی حرف از ایران به میان می‌آید، آن‌ها با آمریکایی‌ها موافق هستند، اما در خصوص زنده نگه داشتن برجام که اساسی برای حفظ مذاکرات با ایران است با آمریکا مخالفند.

بی تفاوتی اروپایی‌ها در خصوص اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، واکنش ایران را برانگیخته است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اخیراً در پیامی توییتری به اقدام غربی‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «دو سال پیش، مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) و رئیس او، توقف مشارکت آمریکا در برجام را اعلام کردند با این خیال که فشار حداکثری آنها، ایران را به زانو درمی‌آورد. با توجه به شکست آن سیاست، او (پمپئو) هم‌اکنون خواستار مشارکت در برجام شده است. رؤیاپردازی را متوقف کنید، ملت ایران همیشه درباره سرنوشت خود تصمیم‌گیری می‌کند».

تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای دونالد ترامپ یک اولویت است. این تحریم‌ها در اکتبر ۲۰۲۰ (آبان ماه) دقیقا چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منقضی می‌شوند و دولت ترامپ آن را یکی از لزوم باقی ماندن در کاخ سفید می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار