روسیه: تحریم تسلیحاتی ابزار تازه واشنگتن برای اعمال فشار بر تهران است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، ابزار تازه واشنگتن برای اعمال فشار بر تهران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بار دیگر از بهانه تراشی آمریکا برای اعمال فشار بر ایران به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور انتقاد کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، نوشت: آمریکا، با اصرار بر تمدید محدودیت‌های تامین تسلیحاتی، که در ۱۸ اکتبر منقضی می‌شود، زمینه تازه‌ای را برای اعمال فشار بر ایران یافته است. این اقدام به بهانه عدم پایبندی کامل ایران به تعهداتش تحت توافق هسته‌ای ایران، و خطر بروز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه صورت می‌گیرد.

اولیانوف پیشتر نیز ادعا‌های مقامات آمریکا برای استناد به یکی از بند‌های برجام برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را زیر سوال برد.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد دولت ترامپ درصدد است محدودیت‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند. بر این اساس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی است تا واشنگتن را علیرغم خروج از برجام، یکی از طرف‌های این توافق عنوان کند و محدودیت‌های وضع شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند.

طرح واشنگتن بخشی از راهبرد دولت ترامپ برای فشار به شورای امنیت برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی این شورا علیه ایران است.

خبرگزاری رویترز  روز گذشته گزارش داد یک دیپلمات شورای امنیت درباره قطعنامه آمریکایی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پیش بینی کرد: این طرح از بدو ورود متوقف خواهد شد. این قطعنامه برای تصویب به ۹ رای نیاز دارد و هیچ‌یک از پنج عضو دائم شورای امنیت نباید آن را وتو کنند. با این حال دیپلمات‌های غربی پیش بینی می‌کنند مسیر آمریکا برای همراه کردن روسیه و چین برای تصویب چنین قطعنامه‌ای قطعا دشوار خواهد بود.

پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل این توافق در شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه خرید تسلیحات تهاجمی از سوی ایران را تا اکتبر ۲۰۲۰ محدود کرد. با رفع محدودیت‌های شورای امنیت، ایران می‌تواند از کشور‌های جهان تسلیحات خریداری کند.

بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار