رضوی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

دوران کرونا، بهترین فرصت برای اجرای دولت الکترونیک/ کرونا، سرمنشا تغییرات بزرگ در اقتصاد جهانی

یک فعال سیاسی و کارشناس اقتصادی از اقتصاد جهان بعد از کرونا گفت.

حسین رضوی پور فعال سیاسی عدالت‌خواه  در گفت‌وگو با خبرنگار  احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بحران ویروس کرونا گفت: ما مدت هاست با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم و طبیعتا با وجود بحران کرونا، اتفاقاتی که بعد از این برای اقتصاد کشور می‌افتد کار را برای ما سخت‌تر خواهد کرد. اما آن چیزی که در این تهدید بیشتر از همه ضرورت دارد، توجه به تبدیل کردن تهدید به فرصت است.

او افزود: اقتصاد ایران نیازمند یک سری اصلاحاتِ ساختاریِ جدی است که انجام این اصلاحات، مستلزم یک اراده سیاسی قوی و جدی است و شاید بتوان گفت وضعیتی که پیش آمده، زیرساخت‌های فراهم آمدن آن اراده جدی را ایجاد کرده است.

رضوی پور ادامه داد: کاهش فرار مالیاتی، کاهش وابستگی‌ به درآمد نفتی، مدیریت بهتر هزینه‌های دولت و جلوگیری از هدر رفت منابع دولتی، بخشی از الزاماتی هستند که در اصلاح زیرساخت‌ها موثر هستند، البته همه این راه حل‌ها مشروط به عملکرد مدیرانی است که در درجه اول خواهان اصلاحات اقتصادی باشند و در درجه بعدی توانایی کافی برای انجام این اصلاحات را داشته باشند.

او افزود: ما الان این فرصت را داریم تا گام‌های نوینی در حوزه پیشبرد دولت الکترونیک برداریم، و به طور خاص در حوزه دورکاری و مدیریت بهره وری این فرصت را داریم که تهدید پیش رو را به فرصت برای کشور تبدیل کنیم. البته روشن است که اگر ما از قبل تدارکات لازم را برای مقابله با بحران را در نظر نداشته باشیم، قطعا هنگام بحران با مشکلات جدی تری مواجه خواهیم بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: به طور خاص باید ببینیم در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که اقتصاد مردم‌نهاد، درون‌زا، برون‌گرا و متکی بر دانش را توصیه کرده است را در کدام بخش‌ها ضعیف عمل کردیم و بر اساس جبران آن ضعفها اقتصادمان را ساماندهی کنیم تا اقتصاد کشور بتواند مستقل از نیاز به واردات به تولید بپردازد.

رضوی پور ادامه داد: حالا که در کشور با مشکل تحریم و واردات کالا‌های مورد نیاز خود مواجه هستیم، این فرصت طلایی وجود دارد که زنجیره ارزش کالا‌هایی که در کشور تولید می‌شوند را بومی سازی و درونی سازی کنیم و این اتفاق هم نیازمند اراده جدی و توانایی بالای مدیران است.

این کارشناس اقتصادی و فعال سیاسی درباره مناسبات اقتصادی بعد از بحران کرونا گفت: مناسبات اقتصادی در بعضی از حوزه‌ها تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند، مثلا درباره تولید مواد غذایی، چون جزء کالا‌های اساسی هستند، تغییرات چندانی در تقاضایشان رخ نخواهد داد، ولی در موارد دیگر می‌بینیم که تقاضای وابسته به توریسم یا مثلا مصرف انرژی به حد چشمگیری کاهش پیدا کرده، قیمت نفت به وضعیت رکودی دچار شده، قیمت طلا به شدت بالا رفته و ارزش ارزهای مرجع افت کرده است.

رضوی پور افزود: اگر بخواهیم اثرات کرونا بین کشور‌ها را مقایسه کنیم، دسته‌ای از آسیب‌هایی که وارد می‌شوند موقتی هستند، یعنی مواردی مانند افت توریسم که بعد از حل بحران کرونا قابل ترمیم هستند، اما برخی از آسیب‌ها هستند که می‌توانند تغییرات طولانی مدت یا دائمی ایجاد کنند که البته هنوز شاهد آن‌ها نبودیم، ولی به نظر می‌آید که دیر یا زود با آن‌ها مواجه خواهیم شد؛ مثلا تغییری که اخیرا در قیمت نفت شاهد بودیم با توجه به اتکایی که تقاضا برای دلار به قیمت نفت دارد، تا حد زیادی در مناسبات اقتصادی مربوط به دلار تاثیرگذار خواهد بود. اگر برخی کشور‌ها فرصتی پیدا کنند که بتوانند مناسبات پولی بین المللی را بهم بزنند شاید اثرات بلند مدت و تحولی را شاهد باشیم.

او در ادامه مطرح کرد: سلطه آمریکایی‌ها بر بازار پول جهانی و اعمال سیاست‌های غیرمتعارف بر بانک جهانی، و سوء استفاده از کنترل سوئیفت باعث شده تا خیلی از کشور‌ها به تنگ آمده و به سراغ ساز و کار‌های دیگری مانند متنوع سازی ذخایر ارزی خود و یا پیمانهای پولی چند جانبه یا ایجاد پیام رسانهای پولی جدید حرکت کنند که می‌بینیم خیلی از کشور‌ها ذخایر ارزی خود را به طلا تبدیل کرده اند و همین موجب بالا رفتن ارزش طلا در دنیا شده است.

رضوی پور در پایان گفت: این تغییرات در صورت ادامه داشتن می‌توانند سرمنشاء اتفاقات بزرگی باشند و اگر به همین شکل ادامه پیدا کنند ما شاهد تغییرات ماندگاری در مناسبات بین‌المللی اقتصادی و سیاسی خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار