موحدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید دنبال راهکارا‌های نوآورانه برای رفع گره‌های اقتصادی باشیم/ دنیای بعد از کرونا به ناسیونالیزم نزدیک‌تر است

فعال سیاسی عدالت‌خواه گفت: ما در یک سیستم اقتصادی قفل‌شده گیر کرده ایم و باید به دنبال راهکار‌های نوآورانه باشیم.

مهدی موحدی فعال سیاسی عدالت‌خواه‌ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  وضعیت اقتصاد ایران بعد از کرونا گفت: در چند سال گذشته رکود اقتصادی را در کشور شاهد بودیم که حدود ۷-۸ سال با آن دست به گریبان هستیم. بعد از شوک تورمی که ما در سال ۹۶-۹۷ داشتیم، ما با مقوله‌ای به نام رکود تورمی درگیر هستیم.

او افزود: کشور‌های مختلفی که دچار کرونای اقتصادی شدند و اپیدمی کرونا در آن‌ها اوج گرفته است، عمدتا شرایط خوبی دارند و تورم‌های نزدیک به صفر دارند یا رشد خوبی را در سال‌های گذشته تجربه کرده اند، اما کشور ما یک رکود تورمی داشت و حالا با یک رکود دیگر به اسم رکود کرونا درگیر است.

این فعال سیاسی عدالت‌خواه تصریح کرد: رکود کرونا یک ویژگی دارد و آن هم این است که رکود از سمت تقاضا است، یعنی ما می‌توانیم تولید داشته باشیم، ولی مردم قدرت خرید ندارند، در نتیجه تولید صورت نمی‌گیرد، چون مصرف کننده‌ای وجود ندارد.

موحدی ادامه داد: مشکل دیگر رکود در سمت عرضه است، یعنی به خاطر مشکلاتی که تولید کنندگان ما در سال‌های گذشته با آن درگیر بودند و تورمی که در کشور وجود داشت با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند. یعنی از طرفی هم مردم نمی‌توانند پول خرج کنند و از طرف دیگر، چون مردم نمی‌توانند پول خرج کنند، فعالیت تولیدکنندگان هم متوقف می‌شود.

او افزود: در بقیه کشور‌ها هم وضعیت مشابه رکود در سمت عرضه و تقاضا وجود دارد با این تفاوت که در کشور‌های دیگر، تورم به قدری نیست که بتواند فشار زیادی به آن‌ها وارد کند.

موحدی در ادامه گفت: اقتصاد بعد از کرونا در کشور ما شدیدا به خود کرونا و رفتار این ویروس در کشور ما، میزان زمان حضور این ویروس در کشور ما و مواردی از این دست، وابسته است.

او تصریح کرد: با اشاره به تصمیمات دولت در حوزه اقتصادی در مقابل کرونا گفت: در کشور ما دولت برای بهبود وضعیت عرضه و تقاضا تصمیم بر عدم توقف اقتصاد دارد.

این فعال سیاسی عدالت‌خواه افزود: ما برای خروج از رکود سیاست‌های مختلف انبساطی داریم که بر اساس آن دولت سیاست‌های پولی و مالی اتخاذ می‌کند. کشور ما در شرایط رکود تورمی قرار دارد، پس اگر بخواهد از سیاست‌های مالی استفاده کند، توانایی افزایش مخارج را ندارد؛ از نظر سیاست‌های پولی هم ما نمی‌توانیم خیلی قوی ظاهر شویم.

او ادامه داد: ما در یک سیستم قفل شده گیر کرده ایم و باید به دنبال راهکار‌های نوآورانه برای رفع این موانع باشیم و با کار‌هایی مانند رفع موانع برای افزایش تولید، کاهش مالیات بر تولیدکننده را تا حد ممکن کاهش دهیم و به دنبال تعاریف جدید از مالیات‌ها باشیم و سیاست‌های حمایتی از اقشار ضعیف جامعه را انجام دهیم تا از این طریق بتوانیم چرخه تولید را رونق ببخشیم.

موحدی در پایان با اشاره به روابط بین المللی کشور‌ها بعد از کرونا گفت: دنیای بعد از کرونا به ناسیونالیزم نزدیک‌تر است و ملی گرایی بیشتری در کشور‌ها دیده می‌شود و به طبع این دیدگاه تبادلات کاهش پیدا می‌کند و کشور‌ها به اقتصاد درونی خود مشغول می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار