عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

خانه نشینی ایرانیان در ایام نوروز به یاد ماندنی خواهد شد

میرلوحی گفت: خانه نشینی ایرانیان به هنگام نوروز برای مقابله با ویروس کرونا به یاد ماندنی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در دویست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران که امروز (یکشنبه بیست و چهارم فروردین ماه) برگزار شد، با بیان اینکه طراوت نوروز و بهار ۹۹ امید به آینده و بازگشت نشاط و سرزندگی انسان‌ها و ملت ایران و شهروندان پایتخت را نوید می‌دهد، گفت: طوفان سهمگین کرونا نباید مانع درک زیبایی این پیام شود.

او با تأکید بر اینکه تاب آوری ملت ایران ستودنی است، گفت: ملت بزرگ ایران و شهروندان تهرانی سال ۹۸ را با حوادث تلخی پشت سر گذاشتند، لکن با وجود تحریم‌های ظالمانه ترامپ و در نتیجه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و اختلال در خرید‌های خارجی و فعالیت‌های بانکی و احساس تنهایی و با اتکاء به لطف و رحمت الهی و تعاون ملی دوران سخت را طی کرده اند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این روز‌ها و در حالی که عدد رسمی و اعلام شده مبتلایان به ویروس کرونا از یک میلیون و۶۰۰ هزار و فوتی‌ها از ۹۸ هزار نفر گذشته و هنوز رئیس جمهورپوپولیست برزیل مردم کشورش را به نافرمانی از دستورات و تصمیمات فرمانداران در موضوع خانه نشینی و فاصله اجتماعی فرا می‌خواند، و آقای بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تا یک هفته قبل از ابتلابه ویروس کرونا با تعطیلی مدارس مخالفت می‌کرد و ترامپ وضعیت کشورش را آرام و غیرآسیب پذیر قلمداد و ساختار درمانی آمریکا را به رخ ملت آمریکا و جهانیان می‌کشید و ویروس را چینی می‌دانست، سرزنش مقامات سیاسی و درمانی کشور از بابت تأخیر در شناسایی ابعاد بحران و تشکیل ستاد فراگیر و اتخاذ تصمیمات قاطع و موثر و سرکوب ویروس در بهمن ماه و در کانون اولیه یعنی قم تا حدودی انتظار بلاموضوع و بی فرجامی است.

میرلوحی خاطرنشان کرد: لکن بادیدن وقایع و احوال کشور‌های آمریکا و اروپا، رفتار مترقیانه و نوع دوستی و فرهیختگی مردم ایران و ارزش فداکاری و خدمت کادرپزشکی و پرستاری کشور بهتر درک می‌شود.

او افزود: خانه نشینی ایرانیان در نوروز و بهار به یادماندنی خواهد شد. رفتار متمدنانه در خرید کالا و مراجعه به فروشگاه‌ها به رغم اقدامات تشویش آفرین و اضطراب زای برخی در داخل و خارج بایستی ثبت و ضبط شود.

میرلوحی تصریح کرد: ظرفیت بالا، تجربه و فداکاری پزشکان و پرستاران کشور که بی باکانه و بااشراف و دانش و تجربه دوران دفاع مقدس و پشتوانه فرهنگ ایرانی اسلامی به میدان بلا و مبارزه با ویروس هجوم بردند باید بزرگ داشته و به رخ جهانیان کشیده شود.

او افزود: ترامپ دیروز و پس از کسب رتبه اول جهان در آمارمبتلایان یعنی ۴۸۹ هزار نفر و فوتی ها یعنی ۱۸ هزار نفر و صرفا ۲۶ هزار بهبودیافته و انعکاس خبر گور دسته جمعی کشته شدگان نیویورک در رسانه‌های دنیا هنوز ادعای برتری در انجام ۲ میلیون تست را به رخ می‌کشد، آیا کارنامه بخش درمان کشور ما و تاب آوری مردم و در خانه ماندن آن‌ها در نوروز و سیزده بدر و رفتار و متانت آن‌ها در هنگام حضور در مراکز خرید اقلام ضروری و مواد غذایی و بهداشتی ستودنی نیست؟

میرلوحی خاطرنشان کرد: آیا تلاش ارزشمند تولیدکنندگان برای تولید روزانه ۴ میلیون ماسک و ۴۰۰ هزار لیتر الکل و بی نیاز کردن کشور به واردات این اقلام که مناسبات آمریکا و اروپا و اتحادیه اروپا را به چالش کشیده شایسته ستایش نیست؟ آیا کوشش‌های خیرخواهانه گروه‌های خیریه و مردمی در تأمین غذا و مایحتاج خانواده‌های نیازمند افتخار آمیز نیست؟

او افزود: با این وصف نظریه و دو قطبی سازی نان یا جان که این روز‌ها مطرح می‌شود، باید به جان و سلامت آری و در عین حال بازگشت اقتصادواشتغال تضمین کننده جان بخش قابل توجهی از روزمزد بگیران کشور مد نظر قرار گیرد و مادامی که واکسن و داروی کووید ۱۹ در دسترس نیست ناچار به تنظیم مناسبات مدیریت شده کسب و کار‌های ضروری هستیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از خانواده بزرگ مدیریت شهری که دوشادوش کادر درمانی، در دفاع از سلامت مردم و مبارزه با کرونا، و ازساعات اولیه بحران تلاش و فداکاری کرده است سپاسگزاری به عمل می‌آید. شرکت مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی، سازمان مدیریت پسماند، سازمان آتش نشانی شهرداری‌های مناطق، مدیریت شهرسالم سازمان میوه وتره بار و شهروند و مدیریت رفاه اجتماعی و همه بخش‌های خدماتی و فرهنگی و مدیریت بحران تا بخش اقتصادی و درآمد که اسفند و فروردین سختی را می‌گذراند و دوسوم منابع درآمدی را از دست داده است، همه بی وقفه کوشیده اند.

میرلوحی اظهار کرد: جمع آوری و دفن روزانه ۷۵۰۰ تن پسماند شهر تهران توسط پاکبانانُ ضدعفونی کردن معابر و بیمارستان‌ها و پارک‌ها تا اداره گرمخانه‌ها و کمک به حفظ آرامش بازار میوه و تأمین اقلام و مایحتاج مردم و تا انجام اقدامات و استقبال ازبهار و آذین میادین و کاشت و توسعه فضای سبز کارنامه‌ای ارزشمند و شایسته تقدیر است.

او افزود: شهرداری پایتخت متحمل هزینه سنگینی شده است. تهران به عنوان پایتخت و محل سکونت ۸.۵ میلیون جمعیت کشور و تأمین کننده نیاز‌های درمانی و اقتصادی ۱۵ میلیون نفر دو ماهه سخت و نگران کننده‌ای را پشت سر گذاشته است.

او تصریح کرد: اسفندماه به دلایل اقتصادی و سنتی فصل رونق درآمد و ذخیره منابع برای ماه‌های اولیه سال بعد بوده است. شهرداری تهران در اسفند ۹۷ بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان ورودی نقدی به خزانه داشته است و با وجود رکود و تورم و تحریم علاوه برانجام وظایف اجرایی و تکمیل پروژه‌های عمرانی و مترو و بدون فروش دارائی‌ها و بلکه بخشی از تعهدات بانکی سال‌های ۹۴ و ۹۵ را پرداخت کرده است و متأسفانه نه تنها مورد توجه بانک مرکزی قرار نگرفته، بلکه در عوض تیم قبلی که در سال ۹۵ پنج هزاروسیصد میلیارد تومان استقراض کرده و ۶۹ هزار میلیارد بدهی به ارث گذاشتند، مدیریت کنونی را مورد کم مهری قرار داده و از پرداخت ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق قرضه بانک آینده که ۶ ماه قبل فروخته شده و تاکنون شهرداری میلیاردها تومان هزینه و سود آن را پرداخت کرده نیز سرباز زده است.

میرلوحی خاطرنشان کرد: با بحران کرونا درآمد‌های نقدی به یک سوم کاهش پیدا کرده، همین وضعیت در فروردین در حال استمرار است. طی دوماه سه هزار میلیارد تومان کسری درآمد و هنوز وضعیت اردیبهشت و خرداد مبهم است. صدور پروانه و پایان کار در تعلیق درآمد‌های مالیات ارزش افزوده بلاتکلیف، درآمد مترو در سطح بیست درصد قبل از بحران و بقیه بخش‌ها هکذا.

او افزود: از رئیس جمهور محترم و دولت محترم انتظار توجه داریم، اگر چنین نشود پرداخت حقوق کارکنان و نگهداشت شهر با مشکل مواجه می‌شود. از محل صندوق توسعه ملی و یا پرداخت علی الحساب خزانه مشابه فروردین ۹۸ این مشکل مرتفع خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: دولت محترم نیز بسته یکصد هزار میلیاردی را به تصویب رسانده و یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، بعید است که دولت محترم به وضعیت درآمدی پایتخت بی توجه و کم اعتنا باشند، آیا سهمی از منابع تخصیص یافته در این خصوص متوجه شهرداری تهران خواهد شد؟

او افزود: از جناب آقای حناچی و همکاران عزیز در حوز‌های برنامه ریزی و اقتصادی و مالی و شهرداران مناطق و سازمان املاک و سرمایه گذاری نیز مجدانه می‌خواهم بدون فوت وقت و با تدبیر و همت فراتر از گذشته برای خروج از شرایط بحران منابع و زمینه سازی شروع فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای تلاش کنند و از طریق تبدیل دارایی‌ها و یا فعال سازی دارایی‌های راکد رفع بن بست کنند و شورا نیز آماده درک وضعیت و همکاری است. چرا صدای التماس طبیعت قبل از کرونا شنیده نشد؟

میرلوحی اظهار کرد: مقامات و کارشناسان اقتصادی جهان که در سال ۲۰۰۷ در داووس گردهم آمدند هیچکدام پیش بینی بحران اقتصادی ۲۰۰۸ را مورد اشاره قرار نداده بودند و در موضوع کرونا هنوز هیچ دولت و پیشگو و فیلسوفی توانایی ترسیم ابعاد وپی آمد‌های آن را ندارد.

او افزود: با وجود تفاوت درسطح توسعه و برخورداری از منابع مالی و اقتصادی و درمانی متاسفانه تفاوت چندانی در عملکرد بسیاری از دولت‌ها در این بحران دیده نمی‌شود. ۶ کشور همسایه چین تاکنون سهم ناچیزی از بحران ابتلا را تجربه کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه مختصرمعمایی در خصوص هندوستان و بقیه کشور‌های همسایه غربی چین تا برسد به ایران و اروپا وجود دارد و اگر نبود درصد بالای ابتلای سیاهپوستان در میشیگان و میلواکی نسبت به سفیدپوستانُ می‌شد احتمال داد که ویروس کرونا فانتزی است و شهر‌های توسعه یافته مثل نیویورک و لندن ورم و پاریس و تهران را بیشتر از شهرها، مناطق و کشور‌هایی که ادعای سطح بالاتر از بهداشت و ساختار درمانی و تجهیزات را دارند، مورد چالش و تهدید قرارداده است.

میرلوحی ادامه داد: اما قرائن نشان می‌دهد که کرونا قاره‌ها و ملیت‌ها و فقیر و غنی را با یک چشم می‌بیند و تاکنون سه نوع ABC که ظاهرا تفاوت‌هایی دارند و چین و آمریکا و استرالیا و یا اروپا و بقیه یکسان نیستند، اما کارکرد مشابهی دارند.

او با بیان اینکه اگر این بار هم صدای هشدار طبیعت ناشنیده بماند آینده آبستن حوادث شگفت انگیز تری نسبت به گذشته خواهد بود،گفت: آیا صدای التماس طبیعت در سال ۲۰۰۶ و باشیوع بیماری سی سی دی زنبور‌های عسل و ناپدیدشدن نیمی از جمعیت آن‌ها در آمریکا و اروپا و آسیا شنیده شد؟ آیا پیام آتش سوزی‌های مهیب سال گذشته در آمازون و استرالیا و کالیفرنیا تا ارسباران ایران که میلیون‌ها هکتار جنگل‌ها ازبین رفت شنیده شد؟ آیا خطرمسابقه آمریکا و چین واروپا در تولید گاز‌های گلخانه‌ای درک شد و از این پس شاهد تغییری در رفتار چند کشور صنعتی که دارای اقتصاد بزرگتر و ۵۰ درصد GDP جهان را دارند خواهیم بود؟ آیاگرم شدن زمین و آب شدن یخ‌ها و فراهم شدن امکان قایقرانی در قطب شمال و در آخرین و البته سه دهه پس از سوراخ شدن لایه اوزون قطب شمال خبر آژانس فضایی اروپا قطب جنوب موجب بیداری بشر شد؟.

او ادامه داد: بر اساس پیمان پاریس که در سال ۲۰۱۵ به امضای ۱۹۵ کشور رسید مقرر شده است: میانگین دمای جهانی در سطح ۱.۵ درجه بالاتر از میانگین قبل از دوره صنعتی حفظ و افزایش مقاومت اقلیمی و حفظ شرایط لازم جهت تأمین غذای بشر و کاهش سرمایه گذاری در حوزه مصرف سوخت‌های فسیلی و در عوض توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر مورد عمل قرار گیرد.

میرلوحی اظهار کرد: ده کشور صنعتی و درصدر آمریکا با امضاء این پیمان موظف به کاهش ۲۰ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای شدند که متاسفانه آقای ترامپ با هدف سرمایه گذاری در حوزه نفت و ذغال سنگ در سال ۲۰۱۷ از این پیمان خارج شد و حالا نوبت به تهدید و اقدام عملی و به تعبیر یکی از مراکز پژوهشی آلمان تنفس طبیعت رسیده است و اگر این رویداد پیام خالق هستی برای بقای زیبائی و زندگی زمین تلقی شود و مداخلات بشر نه به عنوان مالک که به عنوان میهمان محدود به ظرفیت طبیعت شود، چه بسا در آینده قضاوت متفاوتی نسبت به این بلا و سایر بلایای پیشین جهان صورت گیرد.

او با اشاره به خبر بازگشت دلفین‌ها و مروارید‌ها به سواحل ایتالیا و دیده شدن قله هیمالیا در شهر جیلندر در پنجاب هند که سه دهه به دلیل آلودگی هوا از دیدها پنهان شده بود، گفت: این‌ها نشانه‌های پرمعنایی دربحبوحه روز‌های کرونایی است.

او با بیان اینکه هنوز آثار و ابعاد فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی امنیتی کرونا در سطح ملی منطقه‌ای و جهانی نامعلوم است، گفت: تاهمین جا روشن شده است که طبق اعلام بانک جهانی کاهش دورقمی درصد صادرات و واردات جهانی به ویژه در آمریکا و آسیا کاهش ۵ درصدی رشد تولید ناخالص داخلی حوزه قفقاز و ۳.۷ درصدی درخاورمیانه رشد منفی ۲.۸ تا ۴.۴ درصدی حوزه اروپا که اتحادیه اروپا را وادار به تصویب یک بسته ۵۰۰ میلیارد یوروئی کرده طبق پیش بینی فدرال رزرو از دست رفتن ۴۷ میلیون شغل در آمریکا و بیکاری تا سطح ۳۲ درصد که کنگره اولین بسته حمایتی ۲.۲ تریلیونی را تصویب ودومین بسته حمایتی در راه کنگره است.

او افزود: طبق اعلام وزیر بودجه و اقتصاد و دارایی فرانسه این کشور با بحرانی بی سابقه و کاهش تولید ناخالص داخلی رکود ۶ درصد و کسری بودجه ۷.۶ درصد که از سال ۱۹۴۵ و ۲۰۰۸ افزونتر است روبرو شده و یکصد میلیارد یورو هزینه خواهد کرد.

میرلوحی ادامه داد: صنعت گردشگری در جهان متوقف و بسیاری از شرکت‌های ردیف اول جهان مثل امارات کانادا و بریتیش ایرویز در معرض ورشکستکی قرار گرفته اند.

او افزود: در سطح جهان صدها میلیون شغل ازدست خواهد رفت. پیمان ناتوبا اختلاف آمریکا و اروپا در موضوع خرید ماسک از چین و تایلند به چالش کشیده شده، اتحادیه اروپا در مقابل بحران ایتالیا و اسپانیا منفعل و بسیاری از توافق‌ها و مصوبات مرزی و سرزمینی را به تعلیق در آورده اند و این‌ها بخش محدودی از آثار اقتصادی و سیاسی است و فرصت ارزیابی شرایط روانی و اجتماعی فرهنگی، امنیتی و... نرسیده است.

میرلوحی اظهار کرد: سلامت و حیات بشر بهم پیوستگی دارد و از ساحت فردی طبق فرموده سعدی که: بنی آدم اعضای یک پیکرند، به یک کالای جهانی تبدیل شده یک دنیا یک سلامتی. مرز‌های توسعه یافتگی کشور‌ها در مقابل ویروس فروافتاده و تمایزی نسبت به غیرتوسعه یافته ندارند.

او افزود: سقوط بورس‌های بزرگ و آسیب شاغلین روزمزد پیوند و اشتراک سرنوشت سرمایه داری و فقر را گوشزد کرده است. مفهوم جدیدی از امنیت ملی و منطقه‌ای و جهانی و جمعی بشرمتولد شده است.

میرلوحی با بیان اینکه لزوم گسترش همکاری بین دولت ها و تنیدگی در روابط بین المللی بهتر درک شده گفت: کارآمدی، اقدام سریع و علمی و به موقع شاخص برتری دولت‌ها و حکمرانی خوب و مقبولیت شهروندان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار